Wiadomości
MSPO 2023: Apache, Chinook oraz F-15EX w Kielcach

Fot. M.Mitkow/Defence24.pl
Boeing w tym roku w Kielcach pokazuje śmigłowiec uderzeniowy AH-64E Apache oraz transportowy CH-47 Chinook, a także model samolotu proponowanego Polsce czyli F-15EX.
Tegoroczne targi w Kielcach przyciągają wielu gości zarówno z kraju, jak i zza granicy. Obecni są wystawcy najbardziej znanych w branży militarnej firm, czego najlepszym przykładem jest Boeing. Obecna edycja to kolejna szansa dla amerykańskiego koncernu, którego wystawa w głównej mierze skupia się na trzech maszynach jakimi są śmigłowiec uderzeniowy AH-64E Apache, transportowy Chinook, a także model samolotu - F-15EX, który w dalszym ciągu jest proponowany polskim siłom powietrznym.
Jako pierwszy od wejścia na teren targów rzuca się w oczy śmigłowiec bojowy AH-64E Apache, którego 96 egzemplarzy ma niedługo trafić do polskiego wojska. Jest to jeden z najbardziej zaawansowanych i wszechstronnych śmigłowców szturmowych na świecie. Jest to najnowsza wersja w rodzinie AH-64 Apache, która zastępuje poprzednią wersję AH-64D Apache Longbow.

Wariant ten został wyposażony w nowoczesne systemy, które poprawiają jego zdolności w zakresie walki, rozpoznania i dowodzenia. Obejmuje to m.in. zintegrowane systemy awioniki, komunikacji, celowania, a także zdolności do prowadzenia działań w różnych warunkach atmosferycznych i terenowych. AH-64E może wykonywać zadania takie jak ataki na cele naziemne i powietrzne, eskortowanie wojsk, rozpoznanie, czy dowodzenie działaniami bezzałogowców. Przypomnijmy, że 21 sierpnia br. Departament Stanu wyraził zgodę na sprzedaż Polsce 96 śmigłowców AH-64E Apache, za maksymalną cenę 12 mld USD netto. Jeżeli zakup takiej liczby dojdzie do skutku, Polska będzie największym operatorem AH-64 po Stanach Zjednoczonych.
Czytaj też
Również na wystawie zewnętrznej możemy oglądać kolejny, wspomniany śmigłowiec, którym jest transportowy CH-47 Chinook. Śmigłowce Chinook od firmy Boeing, powstałe w tandemowym układzie Piaseckiego tworzą spójny system transportowy wraz z maszynami średniej wielkości takimi jak np. Black Hawk czy AW149. Są zdolne do przenoszenia niemal 11 ton ładunku użytecznego albo do 55 żołnierzy. Mogą operować w promieniu 370 km z prędkością do 315 km/h. Są to dzisiaj najmniej kosztowne śmigłowce ciężkie dostępne w świecie zachodnim. Wojskowy śmigłowiec transportowy Chinook może być wyposażony nawet w trzy karabiny maszynowe lub miniguny 7,62 mm, przy czym dwa są zamontowane w drzwiach, a jeden na rampie załadunkowej.

Fot. M.Mitkow/Defence24.pl
Zaawansowane zdolności CH-47F umożliwiają szybki załadunek i transport szerokiego spektrum ładunków, co daje wiele możliwości jego zastosowania w szeregu misji. Na zakup śmigłowców CH-47F Chinook poza US Army zdecydowało się wiele krajów, w tym Australia, Turcja, Kanada, Włochy i Wielka Brytania, w lotnictwie której noszą one oznaczenie Chinook HC6. Wkrótce do tej listy dołączą także Niemcy. Jako uzasadnienie wyboru, Niemcy wskazywali na zdolności śmigłowca, jego dostępność cenową oraz interoperacyjność.
Czytaj też
Godnym uwagi jest także prezentowany przez Boeinga model samolotu F-15EX, który w USAF ma zastąpić starzejące się F-15C/D Eagle oraz jest rozpatrywany jako samolot przewagi powietrznej dla Wojska Polskiego. F-15EX dysponuje nowoczesnymi sensorami, w tym radarem AESA, a zawarte w nim rozwiązania dają możliwość połączenia danych i zobrazowania ich w sposób charakterystyczny dla samolotów najnowszej generacji. Posiada też zintegrowany system walki elektronicznej. Jego architektura ma też zapewniać większe możliwości integracji nowoczesnych systemów uzbrojenia.

Fot. M.Mitkow/Defence24.pl
Ulepszenia do wersji EX umożliwiają jednomiejscowemu F-15EX wykonywanie tych samych zadań, co dwumiejscowemu F-15E. Zakładany resurs nowej wersji ma wynosić 20 000 godzin.