MSPO 2023: Apache, Chinook oraz F-15EX w Kielcach

Apache AH-46E
Apache AH-46E
Autor. M.Mitkow/Defence24.pl

Boeing w tym roku w Kielcach pokazuje śmigłowiec uderzeniowy AH-64E Apache oraz transportowy CH-47 Chinook, a także model samolotu proponowanego Polsce czyli F-15EX.

Reklama

Tegoroczne targi w Kielcach przyciągają wielu gości zarówno z kraju, jak i zza granicy. Obecni są wystawcy najbardziej znanych w branży militarnej firm, czego najlepszym przykładem jest Boeing. Obecna edycja to kolejna szansa dla amerykańskiego koncernu, którego wystawa w głównej mierze skupia się na trzech maszynach jakimi są śmigłowiec uderzeniowy AH-64E Apache, transportowy Chinook, a także model samolotu - F-15EX, który w dalszym ciągu jest proponowany polskim siłom powietrznym.

Reklama

Jako pierwszy od wejścia na teren targów rzuca się w oczy śmigłowiec bojowy AH-64E Apache, którego 96 egzemplarzy ma niedługo trafić do polskiego wojska. Jest to jeden z najbardziej zaawansowanych i wszechstronnych śmigłowców szturmowych na świecie. Jest to najnowsza wersja w rodzinie AH-64 Apache, która zastępuje poprzednią wersję AH-64D Apache Longbow.

Autor. Mateusz Miktow/Defence24

Wariant ten został wyposażony w nowoczesne systemy, które poprawiają jego zdolności w zakresie walki, rozpoznania i dowodzenia. Obejmuje to m.in. zintegrowane systemy awioniki, komunikacji, celowania, a także zdolności do prowadzenia działań w różnych warunkach atmosferycznych i terenowych. AH-64E może wykonywać zadania takie jak ataki na cele naziemne i powietrzne, eskortowanie wojsk, rozpoznanie, czy dowodzenie działaniami bezzałogowców. Przypomnijmy, że 21 sierpnia br. Departament Stanu wyraził zgodę na sprzedaż Polsce 96 śmigłowców AH-64E Apache, za maksymalną cenę 12 mld USD netto. Jeżeli zakup takiej liczby dojdzie do skutku, Polska będzie największym operatorem AH-64 po Stanach Zjednoczonych.

Reklama

Czytaj też

Również na wystawie zewnętrznej możemy oglądać kolejny, wspomniany śmigłowiec, którym jest transportowy CH-47 Chinook. Śmigłowce Chinook od firmy Boeing, powstałe w tandemowym układzie Piaseckiego tworzą spójny system transportowy wraz z maszynami średniej wielkości takimi jak np. Black Hawk czy AW149. Są zdolne do przenoszenia niemal 11 ton ładunku użytecznego albo do 55 żołnierzy. Mogą operować w promieniu 370 km z prędkością do 315 km/h. Są to dzisiaj najmniej kosztowne śmigłowce ciężkie dostępne w świecie zachodnim. Wojskowy śmigłowiec transportowy Chinook może być wyposażony nawet w trzy karabiny maszynowe lub miniguny 7,62 mm, przy czym dwa są zamontowane w drzwiach, a jeden na rampie załadunkowej.

CH-47 Chinook
CH-47 Chinook
Autor. M.Mitkow/Defence24.pl

Zaawansowane zdolności CH-47F umożliwiają szybki załadunek i transport szerokiego spektrum ładunków, co daje wiele możliwości jego zastosowania w szeregu misji. Na zakup śmigłowców CH-47F Chinook poza US Army zdecydowało się wiele krajów, w tym Australia, Turcja, Kanada, Włochy i Wielka Brytania, w lotnictwie której noszą one oznaczenie Chinook HC6. Wkrótce do tej listy dołączą także Niemcy. Jako uzasadnienie wyboru, Niemcy wskazywali na zdolności śmigłowca, jego dostępność cenową oraz interoperacyjność.

Czytaj też

Godnym uwagi jest także prezentowany przez Boeinga model samolotu F-15EX, który w USAF ma zastąpić starzejące się F-15C/D Eagle oraz jest rozpatrywany jako samolot przewagi powietrznej dla Wojska Polskiego. F-15EX dysponuje nowoczesnymi sensorami, w tym radarem AESA, a zawarte w nim rozwiązania dają możliwość połączenia danych i zobrazowania ich w sposób charakterystyczny dla samolotów najnowszej generacji. Posiada też zintegrowany system walki elektronicznej. Jego architektura ma też zapewniać większe możliwości integracji nowoczesnych systemów uzbrojenia.

model F-15EX
model F-15EX
Autor. M.Mitkow/Defence24.pl

Ulepszenia do wersji EX umożliwiają jednomiejscowemu F-15EX wykonywanie tych samych zadań, co dwumiejscowemu F-15E. Zakładany resurs nowej wersji ma wynosić 20 000 godzin.

Czytaj też

Komentarze (12)

  1. "Pułkownik" Michał

    O proszę! F-15ex jako propozycja dla Polski. No! Ciekawe, ciekawe! ;)

  2. TIGER

    Jestem za kupnem f-15 ale niech kupią go za 2-3 lata zostaje 5-4 lata do 2030 może by się wyrobili (20 sztuk to w miarę optymalna ilosc

  3. Wojciech65

    F-15EX to najlepsza propozycja dla sił zbrojnych Polski - było by błędem zrezygnować z tej możliwości. Jest to samolot przewagi powietrznej o ponad trzykrotnie dłuższym resursie niż nasze F-16 Ciekawe, czy wystarczającym refleksem wykażą się polscy decydenci ? Trzeba działać szybko, bo takie możliwości nie będą czekać wiecznie !

  4. PPPM

    F-15 jest droższy w zakupie od F-35, ale tańszy w eksploatacji. Wytrzymałość płatowca też przeważa dwuipółkrotnie za F-15. Jest to potężny samolot. Przenosi ogromne ilości uzbrojenia. F-35 mogłyby czyścić przed nim pole, a on niszczyłby infrastrukturę wroga.. Można powiedzieć, kolejny typ, ale musimy też brać pod uwagę, że ten kolejny typ generuje możliwości o wiele większe od FA 50 GF czy też PL. , a nawet naszych F16 po ewentualnej modernizacji.

  5. KAR

    Brać! Natychmiast! :)

  6. DIM1

    Przypomnę, jak to spadł do morza grecki Chinook, z Patriarchą Alexandrii i Całej Afryki oraz jego świtą, na pokładzie. Producent oczywiście natychmiastowo przysłał komisję ekspertów. I co stwierdziła ? Ano, że greckie Chinooki, zamiast bodaj 196 roboczogodzin wyspecjalizowanego serwisu, na każdą godzinę lotu, otrzymywały "jedynie" coś około 120 godzin... No cóż, w warunkach pełnego panowania w powietrzu oraz 100% szczelnej obrony przeciwlotniczej, utrzymanie takiego serwisu i w Polsce na zapewne będzie możliwe.

  7. Wojciech65

    Powiem krótko : jestem ZA wyborem tego samolotu dal Polski - idealny na długie lata !

  8. Flaczki

    F15EX dla SP RP to super pomysl! Ale trzeba kupic tankowca

  9. Ryszard56

    samolot przewagi powietrznej jak najbardziej potrzebny

  10. logan

    Mariusz zamawiaj!

  11. Jameson

    Model przywieźli? Bez jaj ... kupować F-15EX, nawet Amerykanów przerosły koszty bieżące lotu i obsługi F-35. Do tego F-15EX to prawdziwy samolot przewagi powietrznej z potężnym udźwigiem. Ewentualnie Eurofightera lub Rafale w najnowszej wersji. Przecież nie możemy mieć 1250 najnowszych czołgów, tysiące haubic, BWP, wyrzutni rakiet ... i tylko 50 samolotów, do tego żadnego myśliwca przewagi powietrznej!

  12. ALBERTk

    Chinook nam nie potrzebny gdy idziemy w AW101.