MSPO 2023: Francuskie wsparcie polskich czołgów

Stoisko CNIM podczas MSPO 2023
Stoisko CNIM podczas MSPO 2023
Autor. M.Mitkow/Defence24.pl

Podczas tegorocznego Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach francuska firma CNIM Systèmes Industriels (Constructions Industrielles de la Méditerranée) prezentuje swoje produkty z zakresu systemów przeprawowych dla wojsk lądowych, a także możemy zobaczyć model systemu rozminowywania dróg.

Reklama

Na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego, odbywającego się w dniach 5-9 września br. jedną z zagranicznych firm, która przedstawia swoje rozwiązania jest francuska spółka CNIM Systèmes Industriels (Constructions Industrielles de la Méditerranée), która specjalizuje się w rozwijaniu systemów przeprawowych dla wojsk lądowych. Francuski producent jest od lat 80. XX w. dostawcą mostów pontonowych dla francuskich sił zbrojnych.

Reklama
Autor. M.Mitkow/Defence24.pl
Reklama
Autor. M.Mitkow/Defence24.pl

Zmotoryzowany most pływający nowej generacji zapewnia szybkie i łatwe rozstawienie, zapewnia doskonałą manewrowość i zwiększoną wydajność na wodzie, jednocześnie znacznie zmniejszając ślad logistyczny i personel (brak holowników, system zdalnego sterowania, zoptymalizowana liczba nośników). W przypadku naszego kraju, rozwiązanie ma pozwolić na przekraczanie rzek przez polskie czołgi M1A2 Abrams w wersji SEPv3. Oferowane są dwie długości modułu/pontonu (6,75 m i 11 m), które mogą być transportowane albo na pojazdach ciężarowych 8x8 z systemem samozaładowczym do spaletyzowanych ładunków (PLS) – PFM XP lub na specjalnych naczep niskopodwoziowych.

Czytaj też

Warto tutaj dodać, że nowoczesne parki pontonowe cechują się też wyższym poziomem automatyzacji, dzięki czemu zostanie skrócony czas ich rozmieszczania, a do obsługi prawdopodobnie będzie potrzebna mniejsza liczba żołnierzy niż w wypadku starej Wstęgi. Kontrakt na mosty samobieżne Daglezja-P to jeden z największych zakupów na rzecz Wojsk Inżynieryjnych od czasu wejścia Polski do NATO. Przewiduje on, że Agencja Uzbrojenia może pozyskiwać parki pontonowe do końca 2026 r. za maksymalną kwotę 1,5 mld złotych przy cenie jednostkowej wynoszącej 115 mln zł. Strona polska może więc pozyskać do 13 parków pontonowych.

Autor. CNIM Systèmes Industriels

W skład jednego kompletu parku pontonowego wchodzić będzie m.in.: 12 zestawów transportowych złożonych z ciągnika siodłowego Jelcz oraz naczepy, 1 samochód ciężarowo-osobowy Jelcz, 8 bloków pontonowych z silnikami napędowymi, 4 rampy najazdowe oraz wyposażenie, narzędzia i urządzenia zabezpieczające budowę oraz utrzymanie i obsługę przeprawy.

Czytaj też

Na stoisku francuskiej spółki prezentowany jest także model systemu rozminowywania dróg - ROCUS. W obecnych konfliktach miny oraz improwizowane ładunki wybuchowe (IED) są odpowiedzialne za wiele strat ludzkich oraz materialnych, dlatego m.in.CNIM Systèmes Industriels opracował system rozminowywania dróg w oparciu o bezzałogową platformę (UGV) THEMIS (MILREM Robotics) w celu zaspokojenia potrzeb w zakresie bezpieczeństwa konwojów wojskowych.

ROCUS (Route Clearance Unmanned System)
ROCUS (Route Clearance Unmanned System)
Autor. M.Mitkow/Defence24.pl

ROCUS (Route Clearance Unmanned System) jest w stanie działać w trudnym terenie, łącząc wytrzymałość oraz niezawodność. ROCUS to pojazd bezzałogowy wyposażony w zdalnie sterowane ramię o zasięgu do 4 m, który może operować do 10 godzin. Może być on wyposażony także w różne czujniki, jak np. georadar. Pojazd gąsienicowy ROCUS charakteryzuje się dużą mobilnością (prędkosć maksymalna do 20 km/h) oraz niskim naciskiem na podłoże. Może interweniować we wszystkich środowiskach i podążać za oddziałami w najbardziej odległych obszarach.

Czytaj też

Komentarze (1)

  1. AntekMajcher

    A czy przypadkiem nie kupiliśmy Abramsow w pakiecie z mostami?