Reklama

Przemysł obronny

Kompetencje polskich fabryk motoryzacyjnych dla przemysłu zbrojeniowego

Polska Grupa Motoryzacyjna, pgm, przemysł motoryzacyjny
Autor. Polska Grupa Motoryzacyjna

Modernizacja i rozbudowa Sił Zbrojnych RP, która znacząco przyspieszyła po rosyjskiej agresji na Ukrainę w 2022 r., wymaga wielu inwestycji, w tym w krajowy potencjał przemysłowy. Choć główny wysiłek skupia się przede wszystkim na zakładach należących do Polskiej Grupy Zbrojeniowej, to nie wolno zapominać o innych branżach, które mogą uczestniczyć w łańcuchach dostaw dla „zbrojeniówki” jak i samego wojska. Jedną z nich jest sektor automotive, stanowiący jeden z najsilniejszych filarów polskiej gospodarki.

Artykuł sponsorowany

Reklama

Warto przypomnieć, że Polska jest jednym z największych europejskich zagłębi przemysłu motoryzacyjnego. Firmy działające w tym sektorze często mają zdywersyfikowaną działalność i równocześnie z powodzeniem funkcjonują – w zależności od specyfiki konkretnego przedsiębiorstwa – np. w przemyśle AGD, lotniczym, meblarskim, energetycznym, a nawet tekstylnym czy medycznym.

Reklama

Często pozwala to na poprawę płynności produkcji, ograniczenie kosztów albo dostosowanie produkcji do koniunktury na różnych rynkach. Pandemia i wojna na Ukrainie dobitnie pokazały, że dywersyfikacja jest skuteczną formą zabezpieczenia działalności biznesowej. Choć w czasie pandemii drastycznie spadła produkcja nowych pojazdów, to popyt np. na części zamienne do pojazdów używanych znacząco wzrósł.

Branża motoryzacyjna – naturalny partner firm zbrojeniowych

Między branżą motoryzacyjną i zbrojeniową jest wiele podobieństw: wyśrubowane normy i najwyższe standardy jakościowe, trwałość i wytrzymałość produktów, zaawansowane procesy produkcyjne (w tym Przemysł 4.0), certyfikacja wyrobów, audyty, precyzyjne terminy dostaw, własność intelektualna, cyberbezpieczeństwo, itp. Są one nieodłącznym elementem zarówno pojazdów wojskowych, jak i systemów uzbrojenia czy amunicji.

Reklama

Do tego z uwagi na swoją specyfikę, produkty wytwarzane na potrzeby przemysłu motoryzacyjnego są często stosowane także w innych sektorach, w tym również w zbrojeniowym.

Rodzime firmy - polscy dostawcy z branży motoryzacyjnej wydają się naturalnym partnerem dla Polskiej Grupy Zbrojeniowej, jako dla spółki skarbu państwa, która jest też największym w Polsce i jednym z większych w Europie koncernów zbrojeniowych. To właśnie do PGZ należą m.in. dwie fabryki motoryzacyjne - Jelcz i Autosan będące częścią Huty Stalowa Wola, a także kolejny producent pojazdów kołowych – Rosomak. Oczywiście firmy motoryzacyjne są w stanie również kooperować z innymi spółkami z Grupy PGZ, jak np. Bumar Łabędy, Mesko, Fabryka Broni „Łucznik" itp.

W planach są duże zamówienia na tysiące pojazdów dla wojska – przede wszystkim ciężarówek Jelcza, ale również opancerzonych pojazdów 4x4 (Waran i KIA KLTV). Wśród nich będą wozy specjalistyczne dla artylerii, podwozia pod systemy uzbrojenia (np. Wisła, Narew, Homar), radiotechniczne i wiele innych. Niektóre z nich będą bazowały na technologiach zagranicznych – koreańskich czy amerykańskich i w założeniach mają być polonizowane.

Stąd coraz więcej firm z branży motoryzacyjnej dostrzega swoje szanse w przemyśle obronnym, dostosowując zdolności produkcyjne i opracowując nowe wyroby, które mogą zostać wykorzystane w produkcji wojskowej. Działania te są prowadzone zarówno w oparciu własne doświadczenia i stosowane technologie, jak również obejmują dostosowanie do norm obronnych obowiązujących w Polsce, w Europie i na świecie, ze szczególnym uwzględnieniem natowskich standardów (STANAG).

Warto podkreślić, że na współpracy polskich firm z sektora motoryzacyjnego z branżą zbrojeniową może zyskać zarówno Polska, jak i nasi sojusznicy w regionie. Przenoszenie produkcji do Polski gwarantuje, co jest szczególnie istotne dla utrzymania na odpowiednim poziomie potencjału i gotowości operacyjnej Sił Zbrojnych, większe bezpieczeństwo dostaw części dla polskich producentów pojazdów i sprzętu wojskowego. Światowa pandemia Covid-19, czy rosyjska napaść na Ukrainę udowodniły, że długie i skomplikowane łańcuchy dostaw są narażone na wiele trudnych do przewidzenia (tzw. „czarne łabędzie") wydarzeń i zagrożeń mających istotny wpływ na ich funkcjonowanie.

Autor. Polska Grupa Motoryzacyjna

Polska Grupa Motoryzacyjna

Największą organizacją zrzeszającą wyłącznie polskich dostawców z branży motoryzacyjnej jest, założona w listopadzie 2016 roku – Polska Grupa Motoryzacyjna.

W jej gronie jest ok. 70 polskich firm – producentów rozmaitych części, komponentów i akcesoriów wykorzystywanych w produkcji różnej kategorii nowych pojazdów, z czego 75% jest eksportowana. Członkowie PGM stosują najnowsze technologie i spełniają najwyższe normy jakościowe, takie jak IATF 16949, ISO 9001, ISO 14001, AQUAP i inne.

Organizacja zrzesza także firmy inżynierskie i jednostki badawczo-naukowe, jak Łukasiewicz-PIMOT, Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej WITPIS i Wojskowa Akademia Techniczna WAT. PGM wspiera swoich członków w docieraniu do nowych klientów (także z branży obronnej), pomaga tworzyć konsorcja w ramach których firmy o rożnych kompetencjach mogą wspólnie opracowywać i wytwarzać nowe produkty, a także animuje projekty badawczo-rozwojowe, na które pozyskuje granty ze środków publicznych.

Takie prace B+R członkowie klastra prowadzą także na rzecz sił zbrojnych/przemysłu obronnego. Jednym z nich jest wspólny projekt firmy Marigold, Instytutu Łukasiewicz-PIMOT i Politechniki Wrocławskiej, mający na celu zwiększenie odporności układów podwozia pojazdów terenowych i specjalnych na obciążenia wynikające z ciężkich warunków pracy wynikających z jazdy po bezdrożach. Kolejnym jest realizowany przez konsorcjum, w skład którego wchodzą INTAP Advanced Technology, Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej oraz Sieć Badawcza Łukasiewicz – Przemysłowy Instytut Motoryzacji, projekt wielofunkcyjnego fotela (dla kierowcy oraz członków załóg) chroniącego przed krótkotrwałymi, silnymi wstrząsami, takimi jak te generowane przez eksplozje. 

Warto wspomnieć, że Polska Grupa Motoryzacyjna posiada status Krajowego Klastra Kluczowego, przyznawany przez Ministerstwo Rozwoju tylko najlepszym organizacjom klastrowym, które mają istotny wpływ na polską gospodarkę.

PGM współpracuje także z polską Siecią Badawczą Łukasiewicz, należy do Europejskiego Zrzeszenia Klastrów Motoryzacyjnych EACN i Związku Pracodawców "Klastry Polskie".

Polska Grupa Motoryzacyjna na MSPO 2023

O potencjale polskich dostawców z branży motoryzacyjnej dla przemysłu zbrojeniowego świadczą kompetencje i oferta członków Polskiej Grupy Motoryzacyjnej.

Będzie się można z nią zapoznać podczas XXXI Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach, gdzie na wspólnym stoisku B-26 zorganizowanym przez PGM, zaprezentują się zarówno firmy produkcyjne, jak i dostawcy usług:

El-Cab wytwarza m.in. wiązki elektryczne stosowane w wojskowych pojazdach.
Autor. El-Cab

El-Cab Sp. z o.o. – wiodący producent wiązek elektrycznych, szaf sterowniczych oraz modułów sterowania elektrycznego do pojazdów wojskowych, autobusów, pojazdów szynowych, maszyn budowlanych, jachtów i urządzeń medycznych. Firma działa z powodzeniem od 1996 r., zarówno w Polsce, jak i na międzynarodowych rynkach. Od 2021 r. jest częścią amerykańskiej Grupy Amphenol. El-Cab to również partner biznesowy i przedstawiciel wielu czołowych producentów komponentów do pojazdów militarnych. Podczas tegorocznej edycji targów MSPO firma zaprezentuje wiele ciekawych i innowacyjnych produktów dedykowanych dla branży militarnej w tym między innymi:

  • wiązki elektryczne, rozdzielacze prądu;
  • maty wygłuszająco-izolujące;
  • pojemnościowe czujniki poziomu paliwa oraz oleju, sygnalizatory stanów granicznych;
  • poziomu oleju lub wody;
  • siedzenia;
  • komponenty elektryczne.
Autor. MAGNETIX

MAGNETIX Lamination – producent specjalistycznych laminatów dla różnych branż. Firma świadczy kompleksową usługę laminowania płomieniowego oraz klejowego wraz z usługą wykrawania zalaminowanych tkanin, a także z możliwością wygrzewania stałocieplnego wykrojonych elementów. Technologia laminacji może zostać użyta w produkcji odzieży, obuwia, toreb, plecaków, kabur, kamizelek kuloodpornych, ochraniaczy, pasów technicznych, namiotów, mat, tapicerki wszelkiego rodzaju pojazdów, pokrowców, plandek. Firma ma wieloletnie doświadczenie we współpracy z branżą motoryzacyjną w zakresie laminatów przeznaczonych do produkcji foteli, podsufitek, tapicerki, dywaników, wygłuszeń oraz innych elementów wyposażenia wnętrza. W zakresie odzieży na uwagę zasługują również laminaty z membranami, w których uzyskiwany jest wysoki poziom oddychalności i wodoodporności.

Na MSPO firma zaprezentuje laminaty tekstylno-techniczne (w tym Cordury) przeznaczone do produkcji m.in. elementów oporządzenia indywidualnego żołnierzy, jak plecaki, ładownice, zasobniki czy kamizelki zintegrowane, a także namiotów, mat, tapicerki wszelkiego rodzaju pojazdów, pokrowców, plandek, foteli, podsufitek, tapicerki, dywaników, wygłuszeń.

PZL Sędziszów specjalizuje się w produkcji filtrów dla motoryzacji. Oferta firmy obejmuje również magazyny energii.
PZL Sędziszów specjalizuje się w produkcji filtrów dla motoryzacji. Oferta firmy obejmuje również magazyny energii.
Autor. PZL Sędziszów

PZL Sędziszów – producent o ugruntowanej pozycji dostawcy dla przemysłu zbrojeniowego, czego dowodem jest przynależność firmy do Polskich Zakładów Lotniczych. Oferta PZL Sędziszów obejmuje głównie filtry paliwa, oleju, powietrza, kabiny i hydrauliczne. W szerokiej gamie produktów znajdują się wyroby związane z przemysłem zbrojeniowym, w tym między innymi filtry i armatura lotnicza, które stosowane są w pojazdach (także opancerzonych), lotnictwie oraz na jednostkach pływających. Firma rozszerza swoją działalność inwestując w nowe obszary, jak elektromobilność oraz magazynowanie energii. Powerbanki PZL Sędziszów z powodzeniem są wykorzystywane na Ukrainie. Firma posiada koncesję na obrót specjalny.

Podczas XXXI Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego PZL Sędziszów zaprezentuje:

  • przenośny magazyn energii o typie akumulatora: Li-ion (ogniwa LG M29). Maksymalna moc magazynu to 1300W, energia: 1600 Wh, pojemność: 66,7 Ah, napięcie nominalne: 24V, a czas ładownia wynosi 3,5 godziny;
  • zestaw filtrów powietrza WA301200 i WA401200 oraz FNZ1200 o szerokim spektrum zastosowań zarówno w motoryzacji, jak i przemyśle.
Autor. Mateusz Multarzyński / Defence24.pl

Tarapata – producent części do zawieszeń takich jak: sworznie zwrotnic, przekładnie, piasty kół, rozpieraki hamulców, dźwignie hamulcowe, ale również nagrzewnic i sprężarek powietrza stosowanych przez wszystkich czołowych europejskich producentów autobusów. Firma produkuje również elementy napędowe do pojazdów gąsienicowych, łuski do amunicji, systemy pomiarowe i sterujące oraz elementy metalowo-gumowe. Zajmuje się też usługowym tłoczeniem na gorąco. Posiada certyfikat ISO 9001 i koncesję wojskową;

TKK Konstrukcje specjalizuje się m.in. w konstruowaniu przyrządów pomiarowych dla branży lotniczej.
TKK Konstrukcje specjalizuje się m.in. w konstruowaniu przyrządów pomiarowych dla branży lotniczej.
Autor. TKK Konstrukcje

TKK Konstrukcje – oferuje usługi z zakresu projektowania (m.in. automatyki przemysłowej) i obróbki skrawaniem elementów precyzyjnych wykonanych z praktycznie wszystkich materiałów. Firma TKK Konstrukcje wykonuje (poczynając od projektu) również przyrządy obróbcze i pomiarowe dla branży lotniczej i motoryzacyjnej, w tym dla producentów silników lotniczych. Rozwijane są także własne rozwiązania, produkty dedykowane do pomiarów nietypowych elementów w tym przyrządy do pomiaru elementów rurowych, z pomiarem wyzwalanym zdalnie i zbieraniem danych obrazowych dla średnic od 30 do 160 mm i głębokościach do 12m. Firma posiada koncesję na obrót specjalny.

Exact Systems Sp z o.o. – lider branży kontroli jakości, z powodzeniem realizujący projekty z obszaru kontroli jakości oraz wsparcia procesów produkcyjnych i logistycznych, dla sektora motoryzacyjnego (75% zleceń) w Polsce i kilkunastu krajach Europy oraz Azji. Firma oferuje także usługi outsourcingu HR, dostarczając wysoko wykwalifikowanych pracowników, specjalistów i inżynierów. Dzięki wieloletniej współpracy z OEMami oraz dostawcami części, Exact Systems jest w stanie sprawnie świadczyć usługi dla wymagających sektorów, w tym przemysłu zbrojeniowego. Klienci, którzy wybierają Exact Systems, zyskują dostęp do 20-letniego doświadczenia w obszarze outsourcingu HR oraz sprawdzonych metod, które skutecznie wspierają procesy biznesowe klientów.

Podczas targów MSPO firma zaprezentuje swoje usługi z obszaru kontroli jakości, wsparcia produkcji i rozwiązań HR. Prezentowane rozwiązania pozwalają firmom skupić się na ich głównym obszarze działalności, zwiększyć efektywność i konkurencyjność oraz zoptymalizować koszty związane z zatrudnieniem.

Na stoisku PGM będzie można także zapoznać się z ofertą::

  • EFT Group – producent skrzyń transportowych i opakowań transportowych specjalnego przeznaczenia;
  • VANSTAR – producent szerokiej gamy układów wydechowych, w tym dla pojazdów wojskowych i specjalistycznych;
  • STOMET, która specjalizuje się w seryjnej produkcji elementów metalowych dla przemysłu motoryzacyjnego, wykorzystywanych głównie do produkcji elementów zawieszeń samochodów oraz uszczelnień karoserii.

Na targach (na stoiskach indywidualnych) swoją ofertę zaprezentują także inni członkowie grupy:

  • NOVOL – największy polski producent materiałów dla lakiernictwa samochodowego, który opracował zestaw farb maskujących, dopuszczonych przez WITI do stosowania w Siłach Zbrojnych RP (stoisko H-9);
  • INTAP Advanced Technology, specjalizująca się w produkcji foteli i siedzeń busów oraz pojazdów specjalnych, będzie prezentować specjalistyczne fotele do pojazdów wojskowych i ratowniczych. Ponadto ma w ofercie łóżka dla szpitali polowych lub tymczasowych (stoisko G-9);
  • Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej (stoisko B-51).

Wszystkich odwiedzających tegoroczny Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego serdecznie zapraszam na stoisko B-26 Polskiej Grupy Motoryzacyjnej.

Artykuł sponsorowany

Reklama
Reklama

Komentarze