Przemysł obronny

MSPO 2023: Ukraiński Novator w nowej wersji

Novator na targach MSPO 2023.
Novator na targach MSPO 2023.
Autor. Adam Świerkowski/Defence24

Podczas minionych już targów MSPO 2023 ukraińska firma Ukrainian Armor zaprezentowała nowy wariant swojego opancerzonego pojazdu taktycznego Novator (eksportowa nazwa Kamrat-M).

Reklama

Nowa wersja Novatora ma odznaczać się wyższym poziomem ochrony załogi, zwłaszcza pod kątem ochrony przeciwminowej. Pojazd zaprezentowany na targach otrzymał zdalnie sterowany moduł uzbrojenia wyposażony najpewniej w wielkokalibrowy karabin maszynowy NSWT-127, pozwalający na eliminację celów lądowych, ale zapewne także np. powietrznych bezzałogowców. Pojazd został zmodyfikowany pod kątem doświadczeń, jakie ukraińska armia zebrała przez ostatnie 1,5 roku w walkach z Rosjanami, co ma pozwolić na jego większą niezawodność. Ukraińska armia miała łącznie otrzymać około 40 Novatorów.

Reklama
Wraz z opracowaniem nowej wersji Novatora kontynuujemy rozwój naszej oferty pojazdów. 10-miejscowy pojazd opancerzony to najnowsza, ulepszona wersja opancerzonego transportera opancerzonego Novator, który dostarczany jest Siłom Obronnym Ukrainy od 2018 roku i przeszedł próbę czasu i, co najważniejsze, bojową.
Dyrektor generalny ds. pancernych w Ukrainian Armor Władysław Belbasa.
Reklama

Czytaj też

Pojazd oparty jest na podwoziu Forda, które jest powszechnie stosowane przez producentów pojazdów opancerzonych. Głównym problemem, jaki musimy pokonać, jest zwiększenie maksymalnego obciążenia podwozia podstawowego. Ford waży 8845 kg. Naszym konstruktorom udało się rozwiązać ten problem, stosując do opancerzenia nowoczesne, cieńsze i mocniejsze pancerze oraz unowocześniając zawieszenie. Rozwiązania te pozwoliły nam zaprojektować pojazd spełniający wymagania współczesnych działań wojennych.
Dyrektor generalny ds. pancernych w Ukrainian Armor Władysław. Belbasa.

Czytaj też

Novator (eksportowa nazwa Kamrat-M) to ukraiński pojazd opancerzony w układzie 4x4 produkowany przez firmę Ukrainian Armor. Zaprezentowano go po raz pierwszy w grudniu 2017 r., a już w listopadzie 2019 r. przekazano pierwszą partię wozów dla SZU, a w lutym 2021 partię (10 pojazdów) dla Gwardii Narodowej. Maszyna korzysta z popularnego podwozia Ford F-550 4x4, przy masie do 10 ton przewożąc do 8 osób desantu i 2 członków załogi z prędkością do 120 km/h. Jednostkę napędową pojazdu stanowi turbodoładowany silnik diesla w układzie V8 o mocy 300 KM, zaś zasięg operacyjny to około 500 km.

Czytaj też

Pojazd może pokonywać przeszkody wodne o głębokości do 0,75 m. Opancerzona kabina zapewnia ochronę na poziomie 1 wg STANAG 4569, zarówno w zakresie ochrony przed ostrzałem jak i ładunkami wybuchowymi. Novator, podobnie jak większa Varta (Warta) pozwala na dopasowanie wyposażenia do potrzeb potencjalnego klienta, przez co może on spełniać funkcje np. transportera opancerzonego, wozu dowodzenia, pojazdu rozpoznawczego, czy rakietowego niszczyciela czołgów wyposażonego w pociski przeciwpancerne Korsar 107 mm lub Stugna-P/Skif 130 mm i 152 mm. W przypadku wariantu transportera opancerzonego pojazd ten może zostać wyposażony w karabin maszynowy NSWT-127 kalibru 12,7 mm, ale możliwe jest wykorzystanie innego typu km. kalibru 12,7 oraz 7,62 mm lub granatników 30 mm jak też 40 mm.

Czytaj też

Novator 4x4.
Novator 4x4.
Autor. Mateusz Multarzyński/Defence24

Komentarze