Reklama

Przemysł obronny

MSPO 2022: System dowodzenia Wisły domknięty. Ważna umowa w rękach polskiego przemysłu

Autor. Adam Świerkowski/Defence24.pl

Podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego MSPO 2022 Agencja Uzbrojenia podpisała z konsorcjum kierowanym przez Wojskowe Zakłady Elektroniczne w Zielonce S.A. umowę na dostawę kabin dowodzenia dla systemu obrony powietrznej średniego zasięgu Wisła. To ostatnia umowa w procesie kontraktowania pierwszego etapu systemu Wisła, a zarazem duży krok w kierunku tworzenia w polskim przemyśle kompetencji niezbędnych do realizacji drugiego etapu programu Wisła i systemu obrony powietrznej Narew.

Reklama

Kontrakt obejmuje opracowanie, produkcję i dostawę czternastu kabin dowodzenia dla dywizjonu IBCS/Patriot, w tym sześciu typu E-OPS (ang. Engagement Operations – operacji zwalczania celów), sześciu typu C-OPS (ang. Current Operations – prowadzenia działań bieżących) i dwóch typu F-OPS (ang. Future Operations – planowania operacji), a także dostawę zestawu laboratoryjnego, pakietu logistycznego, oprogramowania do zarządzania systemem rozpoznania (SAMOC/SMS/PMN 2.0) oraz oczywiście integrację kabin z systemem IBCS.

Reklama

Opracowanie i produkcja kabiny pozyskiwanych w ramach przedmiotowej umowy, będzie stanowić efekt pracy inżynierów polskiego przemysłu obronnego. Umowa otwiera nowe możliwości rozwoju dla Spółek z Grupy PGZ – mówi Małgorzata Kobylarczyk, prezes zarządu Wojskowych Zakładów Elektronicznych S.A. w Zielonce. – Implementacja najnowszych rozwiązań technologicznych, w tym w szczególności w zakresie współpracy z systemem IBCS zostanie wykorzystana do innych programów takich jak Narew czy też II faza WISŁY – dodaje Małgorzata Kobylarczyk.

Czytaj też

W kabinach dowodzenia zostaną umieszczone elementy pozyskanego dla programu Wisła systemu dowodzenia i kontroli IBCS, a ich konstrukcja zapewni współdziałanie IBCS z narodowymi i sojuszniczymi systemami dowodzenia i łączności. Elementy Wisły będą więc mogły skutecznie współpracować zarówno z jednostkami US Army wyposażonymi w ten system, polskimi jednostkami obrony powietrznej wykorzystującymi krajowe rozwiązania C2, jak i systemami NATO. Jednocześnie sama architektura kabin dowodzenia zapewni spełnienie wymagań Sił Zbrojnych RP, jeśli chodzi o organizację systemu dowodzenia.

Reklama

Umowa będzie realizowana w latach 2022-2025, a jej wartość to 505 mln złotych brutto. Za jej realizację będzie odpowiadać konsorcjum spółek wchodzących w skład PGZ, kierowane przez Wojskowe Zakłady Elektroniczne w Zielonce, jego uczestnikami są Wojskowe Zakłady Uzbrojenia w Grudziądzu oraz Wojskowe Zakłady Łączności nr 1 w Zegrzu. Z kolei rolę podwykonawców będą pełnić Northrop Grumman, PIT-RADWAR, Transbit, ITWL.

Podpisana w Kielcach umowa to ostatni z kontraktów na elementy pierwszej fazy systemu Wisła, zamawianych od przemysłu krajowego. Wcześniej składano zamówienia na mobilne węzły łączności MCC1, a także systemy kamuflażu i maskowania, pojazdy Jelcz i pojazdy transportowo-załadowcze.

Czytaj też

Realizacja tej umowy nie tylko zapewni zdolności operacyjne Siłom Zbrojnym RP, ale i da nowe kompetencje dla polskiego przemysłu, między innymi związane z integracją systemu IBCS oraz dostosowania go do krajowych warunków i współpracy z polskimi systemami łączności i dowodzenia.

Będą one mogły zostać wykorzystane w trakcie realizacji kolejnych elementów zintegrowanego systemu obrony powietrznej, w tym II fazy programu Wisła oraz budowanego przez konsorcjum kierowane przez PGZ systemu krótkiego zasięgu Narew. Dodajmy, że wniosek o realizację drugiej fazy programu Wisła skierowano do strony amerykańskiej w maju br., o czym szef MON Mariusz Błaszczak poinformował podczas konferencji Defence24 DAY w maju 2022 roku. Drugi etap budowy obrony powietrznej średniego zasięgu obejmie pozyskanie 12 baterii IBCS/Patriot z radarami dookólnymi LTAMDS oraz wyrzutnie pocisków PAC-3 MSE, z kolei produkowane na licencji pociski przeciwlotnicze i opracowane oraz produkowane w Polsce sensory pozyskiwane w programie Narew będą współdziałać z Wisłą w oparciu o IBCS. Oba systemy będą wykorzystywać opracowane w Polsce w ramach projektów Narodowego Centrum Badań i Rozwoju radary wstępnego wykrywania celów P-18PL (aktywny) i SPL/PET-PCL (pasywny).

Czytaj też

Reklama
Reklama

Komentarze (3)

  1. szczebelek

    Czy ja dobrze przeczytałem, że druga faza Wisły to 12 baterii IBCS/Patriot? Do tej pory sądziłem, że złożono zapytanie o 6 kolejnych baterii.

  2. Dudley

    Super ważna umowa, tak ważna jak jednorazowa torba na zakupy w supermarkecie. Niby zakupów za parę stów ze sklepu bez niej nie wyniesiesz, ale udział w kosztach marginalny . Ot pusty kontener z zasilaniem i klimą , czyli poziom kontenerów startowych do pocisków, malarni F16 i tapicerki do AW101. A licencji na Bushmastera 30/40 jak nie było tak nie ma.

  3. Esteban

    Powoli powoli, bo jak tak dalej pójdzie, to "eksperci" i "analitycy" nie będą mieli czego się czepiać. No chyba, że wróci temat dyżurny, czyli marynarka wojenna i oo.