Polityka obronna
MSPO 2022: PIT-Radwar obecne na lądzie, w powietrzu i na wodzie
Jedną ze spółek wchodzących w skład Grupy PGZ jest PIT-Radwar. Warszawski dostawca rozmaitych urządzeń, radarów i systemów uzbrojenia jest obecny na kieleckich targach MSPO. Przedsiębiorstwo prezentuje oraz oferuje Okrętowy System Uzbrojenia OSU-32K, interrogatory działające w standardzie Mark XIIA i naziemne elementy BSP Orlik.
Wyróżniającym się elementem stoiska PIT-Radwar jest zdalnie sterowany, stabilizowany Okrętowy System Uzbrojenia OSU-35K. Wyposażony jest w automatyczną armatę 35 mm z niezależnym optoelektronicznym systemem śledzenia celu. W skład systemu wchodzi automatyczna armata (AM-35), zintegrowana głowica obserwacyjno-śledząca (ZGS-35), blok systemu kierowania ogniem (BSKO) i rezerwowe stanowisko kierowania ogniem (RSKO). OSU-35K zapewnia zwalczanie celów powietrznych wykonujących manewr kursem, prędkością i wysokością w strefie ognia oraz celów nawodnych. Przeznaczony jest do współpracy z CMS (Combat Management System). Otwarta architektura systemu, jego modułowość i skalowalność daje możliwość integracji na okrętach wielu klas.
Przechodząc do automatycznej armaty, to wykonana została w technologii włókien węgłowych. Jest obsługiwana zdalnie przez operatora za pośrednictwem systemu kierowania ogniem z wielozadaniowych konsol lub z RSKO. AM-35 może pracować w trybie autonomicznym z własną konsolą zdalnego sterowania lub w trybie zintegrowanym z systemem zarządzania walką (CMS). Oferuje szybkostrzelność na poziomie 550 strz./min. System dosyłania amunicji jest obustronny, a maksymalny zasięg wynosi 4800 metrów. Waży 3300 kg (bez amunicji).
Z kolei Zintegrowaną Głowicę Śledzącą ZGS-35 wykonano w technologii włókien węgłowych. Zawiera kamerę termowizyjna IR pasma 3–5 μm, kamerę telewizyjną TV, dalmierz laserowy o dużej częstotliwości powtarzania, wideotraker oraz interrogator IFF IKZ-50P. Systemy napędów i stabilizacji w azymucie i elewacji zapewniają precyzyjne sprzężenie linii celowania armaty i linii widzenia sensorów głowicy. Zasięg dalmierza wynosi 30.000 m, a masa 140 kg.
Blok systemu kierowania ogniem BSKO integruje w czasie rzeczywistym elementy systemu OSU-35K. Zapewnia komunikację pomiędzy elementami systemu, wypracowuje dane do kierowania efektorem. BSKO umożliwia pracę systemu w trybie automatycznym, półautomatycznym i ręcznym.
Rezerwowe stanowisko kierowania ogniem RSKO (opcjonalne) służy do manualnego naprowadzania na cel efektora wykorzystując kamerę na AM-35 w przypadku niesprawności BSKO lub braku danych z systemu CMS.
Rodzina interrogatorów (urządzeń zapytujących) systemu IFF Mark XIIA produkcji PIT-Radwar obejmuje trzy typy interrogatorów – IDZ-50, ISZ-50 oraz IKZ-50P – przeznaczone odpowiednio do współpracy z systemami obrony przeciwlotniczej dalekiego, średniego i krótkiego zasięgu. Pierwsze dwa zapewniają identyfikację w modach 1, 2, 3/A, C, S oraz szyfrowanych modach 4 i 5 (do poziomu 2), a ze względu na specyfikę zastosowań, IKZ-50P obsługuje tylko mody 4 i 5. Wszystkie urządzenia wykorzystują najnowocześniejsze technologie cyfrowe, zapewniające błyskawiczną i wiarygodną identyfikację, wysoką niezawodność oraz interoperacyjność. Bezpieczeństwo teleinformacyjne w modzie 5 zapewnia współpraca z szyfratorami zgodnymi ze standardem DoD AIMS 04-900A Option B. Modułowa konstrukcja i możliwość aktualizacji oprogramowania umożliwiają rozszerzanie funkcjonalności wszystkich urządzeń wraz z ewolucją standardów IFF i SSR.
IDZ-50 jest interrogatorem dalekiego zasięgu przeznaczonym do współpracy z systemami obserwacji przestrzeni powietrznej oraz obrony powietrznej dalekiego zasięgu (LRAD). Pracuje on w modach 1, 2, 3/A, C i S oraz (po podłączeniu odpowiedniego szyfratora) w modach 4 i 5. Wykorzystanie monoimpulsowej metody wyznaczania azymutu, tłumienia listków bocznych (ISLS/RSLS) oraz nowoczesnych układów cyfrowych i algorytmów przetwarzania sygnałów umożliwia precyzyjną i niezawodną identyfikację obiektów. Rozbudowana autodiagnostyka i modułowa konstrukcja zapewniają szybką lokalizację usterek i krótki czas napraw, a możliwość aktualizacji oprogramowania pozwala na rozszerzanie funkcjonalności urządzenia w przyszłości.
ISZ-50 jest uniwersalnym interrogatorem średniego zasięgu. Przeznaczony jest do współpracy ze stacjami radiolokacyjnymi średniego i krótkiego zasięgu. Pracuje on w modach 1, 2, 3/A, C i S oraz (po podłączeniu odpowiedniego szyfratora) w modach 4 i 5. Wykorzystanie monoimpulsowej metody wyznaczania azymutu, tłumienia listków bocznych (ISLS/RSLS) oraz nowoczesnych układów cyfrowych i algorytmów przetwarzania sygnałów umożliwia precyzyjną i niezawodną identyfikację obiektów. Rozbudowana autodiagnostyka i modułowa konstrukcja zapewniają szybką lokalizację usterek i krótki czas napraw, a możliwość aktualizacji oprogramowania pozwala na rozszerzanie funkcjonalności urządzenia w przyszłości.
IKZ-50P jest najmłodszym członkiem rodziny interrogatorów IFF Mark XIIA. Przeznaczony do współpracy ze stacjami radiolokacyjnymi krótkiego i bardzo krótkiego zasięgu lub do pracy autonomicznej jako ostatni element prowadzenia identyfikacji przed użyciem uzbrojenia. Pracuje on w modach 4 i 5 (po podłączeniu odpowiedniego szyfratora). Wykorzystanie nowoczesnych układów cyfrowych i algorytmów przetwarzania sygnałów oraz (opcjonalnie) monoimpulsowej metody wyznaczania azymutu i tłumienia listków bocznych (ISLS/RSLS) umożliwia precyzyjną i niezawodną identyfikację obiektów. Rozbudowana autodiagnostyka i modułowa konstrukcja zapewniają szybką lokalizację usterek i krótki czas napraw, a możliwość aktualizacji oprogramowania pozwala na rozszerzanie funkcjonalności urządzenia w przyszłości. Kompaktowa obudowa, niewielki pobór mocy i możliwość pracy z antenami stałymi lub obrotowymi systemu IFF umożliwiają współpracę z szerokim wachlarzem platform SHORAD i VSHORAD.
Rodzina transponderów (urządzeń odzewowych) systemu IFF Mark XIIA obejmuje dwa typy transponderów – transponder lotniczy TRL-50 oraz transponder naziemny TRN-50.
TRL-50 jest transponderem lotniczym systemu IFF Mark XIIA, który jednocześnie pełni rolę interrogatora w systemie RIFF (Reverse IFF) przeznaczonym do prowadzenia identyfikacji w relacji powietrze-powierzchnia (ziemia, woda). System ten umożliwia identyfikację własnych jednostek naziemnych (morskich) wyposażonych w odpowiednie respondery (urządzenia odzewowe systemu RIFF). Transponder obsługuje pełny zestaw modów cywilnych i wojskowych, tj. mody 1, 2, 3/A, C, S oraz 4 i 5. Rozbudowany zestaw interfejsów pozwala na łatwą integrację TRL-50 z platformami lotniczymi i morskimi.
TRN-50 jest naziemnym responderem systemu RIFF przeznaczonym do instalowania na platformach naziemnych i morskich. We współpracy z transponderem TRL-50 lub innymi urządzeniami obsługującymi system RIFF zapewnia on możliwość identyfikacji własnych platform na polu walki, zmniejszając w ten sposób prawdopodobieństwo ostrzelania przez siły własne.
Emulator ICE-01 to emulator szyfratora modu 5 systemu IFF Mark XIIA zgodnego ze specyfikacją US DoD AIMS 04-900(A), Option B. Zapewnia on możliwość testowania interrogatorów i transponderów systemu identyfikacji IFF Mark XIIA i ich interoperacyjności z platformami współpracującymi. Umożliwia prowadzenie szkoleń i ćwiczeń na platformach współpracujących bez konieczności używania rzeczywistych szyfratorów (KIV-77 albo ich ekwiwalentów).
Naziemna Stacja Kontroli przeznaczona jest do kontroli pracy systemu Bezzałogowych Statków Powietrznych, sterowania platformą powietrzną oraz pozyskiwania i przetwarzania danych z rozpoznania. Umożliwia załodze planowanie misji, kontrolę misji, kierowanie lotem platformy powietrznej, sterowanie zamontowanymi na platformie sensorami, realizację procedur startu i lądowania, raportowanie wyników realizacji misji, ćwiczenia planowanych misji na wbudowanym symulatorze. Obsługa NSK ma możliwość komunikacji z nadrzędnym systemem dowodzenia (łączność foniczna, transmisja danych) oraz z ATC (łączność foniczna). Dodatkowa radiostacja zapewnia załodze łączność foniczną podczas przygotowania systemu do pracy oraz startu platformy powietrznej. NSK jest przewożona na pojeździe specjalnym Jelcz.
Naziemny Terminal Danych przeznaczony jest do zapewnienia komunikacji z bezzałogowym statkiem powietrznym, (jako element pośredniczący między Naziemną Stacją Kontroli, a platformą powietrzną) oraz zapewnienia wymiany danych z zewnętrznym otoczeniem systemowym z wykorzystaniem dodatkowej radiostacji IP.
Dzięki umieszczeniu środków łączności radiowej na wspólnej platformie oddalonej od miejsca pracy pilotów-operatorów zestawu (NSK) zwiększa się bezpieczeństwo załogi. Umożliwia dwukierunkową, szyfrowaną łączność radiową z platformą powietrzną na odległość do około 10 kilometrów za pomocą anten dookólnych.
Przy większych odległościach (maksymalnie ponad 100 kilometrów) wykorzystywana jest antena kierunkowa. System pozycjonowania anten, sterujący rotorem masztu, zapewnia „śledzenie" przez antenę kierunkową zmian położenia platformy w azymucie i elewacji. NTD jest zabudowany na przyczepie przewidzianej do holowania przez pojazd specjalny Jelcz.
Wynośny Terminal Video jest przeznaczony do przedstawiania zobrazowania wideo sytuacji w rejonie rozpoznania, pozyskiwanego przez sensory zamontowane na platformie powietrznej w czasie rzeczywistym, (za pośrednictwem NSK) np. na stanowiskach dowodzenia. Umożliwia użytkownikowi znajdującemu się w odległości co najmniej 500 metrów od NSK obserwację sytuacji zobrazowanej równocześnie na stanowiskach pracy. Dzięki łączności telefonicznej z wbudowanego cyfrowego pulpitu łączności możliwa jest komunikacja z pilotami-operatorami wewnątrz NSK. WTV jest zabudowany w walizce transportowej przewożonej wraz z niezbędnym okablowaniem światłowodowym w NSK.
Był czas_3 dekady
OSU-35K to po modyfikacji może już być jeden z elementów SONY
Paweł P.
Ten WINDOWS na pokładzie jest niedopuszczalny!
Darek S.
Ten cały system OSU-35K. wraz ze zintegrowaną Głowicę Śledzącą ZGS-35 oraz systemem kierowania ogniem PIT Radwar powinien umieścić na nośniku typu Jelcz lub Tatra, alternatywnie na podwoziu KRAB-a i zaproponować do ochrony lotnisk, kluczowych obiektów, typu elektrownie, oraz kolumn w trakcie przemarszu. To jest drogie urządzenie, ale uważam, że nasze elektrownie warte są tej ochrony. W trybie pilnym wysłałbym kilka prototypów tego urządzenia na podwoziu KRAB-a na Ukrainę, celem przetestowania skuteczności działania tego systemu. Jak się sprawdzi wprowadziłbym produkcję masową na dużych liniach montażowych, aby zminimalizować koszty.
Był czas_3 dekady
Wszystkie archaiczne Wróble 2x23mm na okrętach MW powinny być zastąpione przez OSU- 35K.
Van_D
Może pomysłem jest stworzenie niedużych autonomicznych trudno wykrywalnych kutrów w technologii stealth wyposażonych w takie działka i wyrzutnie piorunów patrolujących autonomicznie lub zdalnie z brzegów granice naszych wód terytorialnych...
Chyżwar
Mam nadzieję, że tym razem panowie esteci będą zadowoleni. Moim skromnym zdaniem do wyglądu AM-35 i ZGS-35 chyba trudno się czepnąć.