Technologie

MSPO 2022: Airbus pokazuje samoloty i satelity

Fot. Kacper Bakuła/Defence24.pl

Podczas 30 edycji targów MSPO w Kielcach kolejny rok z rzędu pojawił się Airbus, czyli jedna z największych firm przemysłu obronnego i kosmicznego. Tym razem spółka pokazuje zarówno śmigłowce produkcji Airbus Helicopters, które zostaną opisane w odrębnym artykule, jak i makiety produktów Airbus Defence and Space, czyli komórki odpowiedzialnej za obronę i przestrzeń kosmiczną.

Będąc na stoisku wewnętrznym spółki największą uwagę przyciąga zmniejszony model satelity optycznej obserwacji Ziemi Pleiades Neo. Satelity te oferują rozdzielczość przestrzenną na poziomie dochodzącej do nawet 30 centymetrów (tryb panchromatyczny) na piksel w zakresie obejmującym 14-kilometrowe pasy terenu. Tryb wielospektralny oferuje z kolei 1,2 m na piksel. Konstelacja Pleiades Neo wykorzystuje orbitę heliosynchroniczną (inklinacja 97,9°) o wysokości 620-650 km. Na chwilę obecną w przestrzeni kosmicznej znajdują się dwa satelity (wystrzelenie: kwiecień i sierpień 2021 roku), zaś w planach jest umieszczenie dwóch kolejnych urządzeń, które zapewne zostaną rozmieszczone z pomocą rakiety Vega-C.

Fot. Kacper Bakuła/Defence24.pl
Fot. Kacper Bakuła/Defence24.pl

"Opuszczając już" przestrzeń kosmiczną przejdźmy do ziemskiej atmosfery. W tym miejscu zauważamy, że stoisko Airbusa zostało wzbogacone o dwa modele samolotów. Jednym z nich był transportowiec-cysterna Airbus A330 MRTT, bazujący na szerokokadłubowym pasażerskim A330-200. Z państw europejskich używających tego typu Airbusów należy wymienić Francję i Wielką Brytanię. Z kolei wśród użytkowników pozaeuropejskich znajdziemy Zjednoczone Emiraty Arabskie, Arabię Saudyjską, Singapur, Koreę Południową i Australię. Na dostawę MRTT oczekuje Hiszpania, Brazylia i Kanada. Ponadto funkcjonuje specjalna eskadra NATO MRTT, z której korzystają Niemcy, Czesi, Belgowie, Luksemburczycy, Norwegowie i Holendrzy.

Fot. Juliusz Sabak/Defence24.pl

Warto również dodać, że podczas tegorocznej konferencji Defence24 Day podkreślono, że państwo polskie w sposób "pilny" musi pozyskać wielozadaniowe cysterny (a zatem najlepiej MRTT). Przypomnijmy, że były plany wejścia do eskadry NATO MRTT, jednakże Polska się wycofała z tego zamysłu w 2016 roku. W zamian jest rozwijany program Karkonosze, który zatrzymał się na fazie analityczno-koncepcyjnej.

Drugą makietą była CASA C-295 w wariancie MPA (Maritime Patrol Aircraft). Bazuje na podstawowym wariancie C-295, lecz został przystosowany do prowadzenia misji patrolowych i realizacji zadań z zakresu zwalczania okrętów podwodnych. Zamontowano sześć węzłów pod skrzydłowych, które zezwalają na zamocowanie uzbrojenia tj. torped, rakiet przeciwokrętowych, bomb, bomb głębinowych, min morskich czy też zasobników rozpoznawczych lub reflektorów. C-295 MPA umożliwia prowadzenie akcji ratunkowych poprzez zrzut tratw ratunkowych, wyposażenia ratowniczego. Posiada on również środki obronne, w postaci flar, sensorów ostrzegających oraz ma opancerzony kokpit. Warto dodać, że samolot w przeciwieństwie do A330 MRTT znajduje się już w polskich Siłach Powietrznych w liczbie 16 sztuk.

Komentarze (1)

  1. Thorgal

    To w końcu kupiliśmy satelity od Francuzów czy nie? Jest jakiś plan pozyskania satelitów od Polskiej firmy? Mamy jakieś satelity czy dopiero zastanawiamy się nad kupnem?