– Pracowaliśmy w ramach międzynarodowych relacji partnerskich, wraz ze szwedzkim rządem, na wielu rynkach na całym świecie, w zakresie uzyskiwania (…) kooperacji przemysłowej. – mówi w rozmowie z Defence24.pl TV Jyrki Kujansuu, Vice President, Poland and Baltic States, Saab. Szwedzki koncern jest zainteresowany nie tylko programami zakupów uzbrojenia, takimi jak okręty podwodne Orka czy samoloty rozpoznawcze Rybitwa i Płomykówka, ale też współpracą przemysłową i badawczą.
- "Już na tę chwilę, inwestujemy około 20-25 procent naszych dochodów w badania i rozwój. I dzieje się tak dlatego, że chcemy być na czele rozwoju technologii na świecie. I jest to też część nas, jaką jesteśmy w stanie zaoferować w ramach współpracy przemysłowej" - powiedział Defence24.pl TV Jyrki Kujansuu, Vice President, Poland and Baltic States, Saab
Obecnie szwedzki producent zainteresowany jest szczególnie współpracą w zakresie programu okrętów podwodnych Orka w którym oferuje jednostki modułowe A26. Jednak jak podkreśla Robert Edlund, Senior Sales Executive, Saab Kockums, jest to jednostka korzystająca z doświadczeń już eksploatowanych modeli, takich jak A17 i modernizowane dziś A19.
Model A26 jest znacznie bardziej nowoczesny, ale wywodzi się z długiej linii eksploatowanych jednostek. Część rozwiązań z nowej jednostki może być używana również na starszych okrętach, w ramach ich modernizacji. Przykładowo, proponowany Polsce jako rozwiązanie pomostowe okręt A17 otrzymałby w ramach modernizacji napęd AIP przewidziany dla A26, a stosowne prace byłyby realizowane w kraju - "Szwedzki rząd Polsce oferuje w zasadzie A17, zmodernizowaną wersję A17, aby była używana w Polsce. A prace nad nią będą prowadzone w Polsce" - zaznacza Robert Edlund.