Reklama

Strona główna

Raport o nowym myśliwcu dla Polski. Seredyński: Jak osiągnąć korzyści polityczne, militarne i gospodarcze [SKANER]

SKANER Defence24: Gościem kolejnego odcinka był mecenas Filip Seredyński, ekspert Instytutu Sobieskiego, który przedstawił główne wnioski zawarte w zaprezentowanym dziś raporcie „Nowy samolot bojowy dla Sił Powietrznych RP. Program pozyskania krajowego potencjału w przemyśle lotniczym”.

 

Nie jest to program prostej wymiany samolotów bojowych, ale jest to program znacznie szerszy w naszej ocenie (…). Patrząc na to z tej perspektywy, że jest to gigantyczny program zbrojeniowy (…), należy na to spojrzeć strategicznie – jak z tego programu wyciągnąć korzyści zarówno militarne, polityczne, ale i gospodarcze.

mecenas Filip Seredyński, ekspert Instytutu Sobieskiego
 

 

Przyjrzeliśmy się polskim programom badawczo-rozwojowym – Irydzie, Skorpionowi, Grot-2. Jeśli chodzi o Irydę staraliśmy się zdiagnozować przyczyny niepowodzenia tego programu: brak stabilności finansowania, chaos, jaki towarzyszył temu programowi związany z transformacją ustrojową, która wówczas miała miejsce, rozproszenie zespołów konstruktorskich. To były wszystko przyczyny niepowodzenia centralnego programu badawczo-rozwojowego prowadzonego na przestrzeni kilkunastu lat.

mecenas Filip Seredyński, ekspert Instytutu Sobieskiego
 

 

Jest to program rozpisany na 20-30 lat bo będą kończyć się resursy najpierw Su-22, potem MiG-29 i później ewentualnie pozyskanie kolejnych samolotów. Sądzę, że w takiej perspektywie Polska byłanby wstanie ten program udźwignąć biorąc pod uwagę też to sytuacja militarna, w której się znajdujemy […] powoduje, że wzmocnienie Sił Powietrznych RP jest niezbędne. To jest kwestia oczywiście priorytetyzacji, w ramach zakupów obronnych. […] Natomiast ten program ma taką unikalną możliwość […] , że realizowany w odpowiedniej skali ma szanse odbudować polskie kompetencje lotnicze.

mecenas Filip Seredyński, ekspert Instytutu Sobieskiego

 

Źródło:MSPO / MSPO Defence24
Reklama

Komentarze

    Reklama