Władze Polski i Wielkiej Brytanii prowadzą od kilku lat stopniowo zacieśniającą się współpracę wojskową. Jej przejawem jest choćby obecność brytyjskich żołnierzy w Polsce, w ramach środków wzmocnienia wschodniej flanki. Co więcej, w 2014 roku Brytyjczycy wydzielili pierwszy spośród państw europejskich „ciężki” kontyngent wojskowy, przeznaczony do ćwiczeń w ramach środków wzmocnienia – liczącą ponad 1000 żołnierzy pancerną batalionową grupę bojową, która wzięła udział w ćwiczeniu Black Eagle.
Brytyjski przemysł chce również zaangażować się w modernizację polskich Sił Zbrojnych. Oferuje rozwiązania, które mogą być wzięte w trwających lub planowanych postępowaniach, w tym w szczególności:
- Śmigłowce AW101. Spółka PZL Świdnik oferuje w postępowaniu na śmigłowce dla Wojsk Specjalnych i Marynarki Wojennej maszyny AW101. Zostały one opracowane przez będący właścicielem świdnickich zakładów koncern Leonardo Helicopters (dawniej AgustaWestland), powstały z połączenia włoskiej firmy Agusta i brytyjskiej Westland. Brytyjski przemysł uczestniczy w pracach nad śmigłowcami AW101 wraz z Włochami, a obecnie w zakładach w Yeovil modernizowane są wiropłaty tego typu należące do brytyjskiej floty. Sama oferta AW101 dla Polski ma pełne poparcie rządu brytyjskiego.
- Pociski rakietowe rodziny CAMM. Brytyjska spółka koncernu MBDA – MBDA UK jest głównym dostawcą pocisków rakietowych CAMM, oferowanych w Polsce w programie obrony powietrznej krótkiego zasięgu Narew. Rakiety te są już seryjnie dostarczane Royal Navy (mogą więc być stosowane również na polskich okrętach), a w niedalekiej przyszłości trafią także do brytyjskich wojsk lądowych. Z kolei wariant o zwiększonym zasięgu CAMM-ER, powstający z udziałem włoskiego przemysłu (w tym MBDA Italia), przeznaczony jest między innymi dla tamtejszych sił powietrznych i wojsk lądowych. Polskim Siłom Zbrojnym oferowane są oba warianty w zależności od wskazanego rozwiązania.
- Myśliwce Eurofighter Typhoon. Wielka Brytania jest też uczestnikiem programu myśliwca wielozadaniowego Eurofighter. Samoloty te są obecnie promowane w Polsce jako potencjalny następca maszyn MiG-29 i Su-22.
- Pociski rakietowe Brimstone. Innym elementem potencjalnej oferty brytyjskiego przemysłu obronnego dla Polski są ciężkie przeciwpancerne pociski kierowane Brimstone 2 firmy MBDA UK. Mogą one stanowić uzbrojenie między innymi przyszłych śmigłowców szturmowych Kruk. Rakiety Brimstone są bowiem przewidziane do integracji na brytyjskich śmigłowcach szturmowych Apache, ale też na nowej wersji wielozadaniowego Tigera (Tiger Mk 3). Oprócz tego będą służyć na nowej generacji bezzałogowcach Protector i samolotach Typhoon, są już używane na maszynach Tornado.
- Okręty nawodne i ich wyposażenie. Koncern Rolls-Royce przedstawił w 2015 roku ofertę okrętów nawodnych (Miecznik i Czapla) dla Marynarki Wojennej RP. Przemysł Wielkiej Brytanii posiada ofertę zarówno samych okrętów, jak i ich wyposażenia – na przykład jednostek napędowych czy uzbrojenia, czego przykładem są rakiety CAMM czy systemy artyleryjskie 57 mm oferowane przez BAE Systems Bofors.
- Bezzałogowce. Brytyjski koncern Thales UK proponuje Polsce bezzałogowe systemy powietrzne w programie maszyn taktycznych średniego zasięgu Gryf. Propozycja zakłada współpracę z polskim przemysłem. Drony tego typu mogą zostać uzbrojone, na przykład w pociski LMM również produkcji Thales UK.
- Sprzęt dla wojsk lądowych. Oferta brytyjskiego przemysłu obejmuje również sprzęt dla wojsk lądowych. Koncern BAE Systems zgłosił się do analizy rynku w sprawie pozyskania przez Polskę czołgu nowej generacji, w Polsce promował wcześniej również BWP CV-90. Oprócz tego posiada ofertę amunicji artyleryjskiej (np. pociski BONUS kalibru 155 mm), rozwija też pociski nowej generacji HVP.
Warto zwrócić uwagę, że znaczna część propozycji brytyjskiej zbrojeniówki powstaje w kooperacji z innymi państwami (np. Eurofighter, Merlin), przemysł Zjednoczonego Królestwa uczestniczy też szeroko w programie myśliwca F-35. Często również propozycje Wielkiej Brytanii mogą być częścią większych rozwiązań, jak chociażby proponowane dla śmigłowców szturmowych rakiety Brimstone.
Zakres udziału brytyjskiego przemysłu w modernizacji polskich Sił Zbrojnych będzie jednak zależny od szczegółów składanych ofert, jak i zdefiniowanych przez polską stronę wymagań. Część z przytoczonych programów znajduje się bowiem jeszcze na etapie analiz i nie jest znany ich ostateczny kształt.