Strona główna

Radom Air Show 2017: Polskie samoloty Master osiągną gotowość do listopada

  • Fot. J.Sabak
  • BSL Atrax M podczas AirFair 2016 - fot. J.Sabak

Koncern Leonardo zaprezentował w Radomiu spiąty seryjny samolot szkolno-treningowy M-346 Master, wyprodukowany dla Polski. Do końca listopada wszystkie osiem maszyn ma znaleźć się w Dęblinie. Na ekspozycji znalazł się również śmigłowiec AW009, będący cywilnym rozwinięciem maszyn SW-4 Puszczyk, wykorzystywanych przez Polskie Siły Powietrzne. 

Prezentowany podczas Radom Air Show egzemplarz samolotu M346 został wyprodukowany dla Polski. Pomimo braku oznaczeń można to było wywnioskować po zasobniku na spadochron hamujący, który znajduje się pod statecznikiem pionowym. Tylko polskie Mastery, czy raczej M-346 Bielik (bo takie mają być polskie oznaczenia tej maszyny), są wyposażone w spadochron, gdyż takie były wymagania przetargowe.

Jak informują przedstawiciele koncernu Leonardo, w Radomiu znalazł sie szósty z przeznaczonych dla Polski ośmiu samolotów. Siódma maszyna również jest gotowa do lotu, a montaż ósmej i ostatniej, już się rozpoczął. Włosi oświadczyli, że całość 8 polskich samolotów M346 Master ma zostać dostarczona do końca listopada. Do tego czasu zakończy się również certyfikacja systemu symulacji uzbrojenia, którego niepełne oprogramowanie spowodowało, iż dostarczone dotąd samoloty nie zostały przyjęte na uzbrojenie przez Polskie Siły Powietrzne. W ciągu trzech najbliższych miesięcy oprogramowanie ma zostać uzupełnione i certyfikowane.

M-346 Master Radom 2017
Polski M-346, nawet pozbawiony szachownic, jest łatwy do rozpoznania dzięki zasobnikowi ze spadochronem hamującym który znajduje się pod ogonem - fot. J.Sabak

W tym samym czasie gotowość osiągnie nie tylko zestaw wirtualnych symulatorów i trenażerów samolotu M-346, ale i cały system szkolenia ITS (Integrated Training System), łącznie z systemem LVC (Live-Virtual-Constructive) pozwalającym na wspólny „udział” symulatorów i samolotów w szkolnych misjach powietrznych. System poszerzonej rzeczywistości wirtualnej pozwala pilotom w powietrzu „widzieć” na przyrządach obecność maszyn symulowanych.

Jak poinformowali przedstawiciele firmy Leonardo, samoloty i system symulacji będą gotowe do odbioru w tym samym czasie, gdy zakończy się szkolenie ostatniej grupy 16 polskich pilotów-instruktorów na samolotach Master. Natomiast termin rozpoczęcia szkolenia w Dęblinie z użyciem nowych maszyn zależny będzie od dokonania odbioru przez przedstawicieli Inspektoratu Uzbrojenia i Polskich Sił Powietrznych.

AW009 Radom 2017
Śmigłowiec AW009 (SW-4) w wersji VIP - fot. J. Sabak

Oprócz M-346 na ekspozycji Leonardo znalazł się produkowany w PZL Świdnik lekki śmigłowiec AW009. Jest to maszyna zaprojektowana i produkowana w Polsce, wywodząca się od wojskowego śmigłowca SW-4 Puszczyk, który wykorzystywany jest do szkolenia pilotów w  41. Bazie Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie. Maszyna została zaprezentowana w efektownym, złotym, malowaniu w wersji VIP, przeznaczonej do przewozu 4 pasażerów. 

Źródło:
MSPO
/ MSPO Defence24

Komentarze