Bezzałogowy system Manta został opracowany w celu wyjścia naprzeciw oczekiwaniom użytkowników, aby mógł startować i lądować na dowolnym obszarze. System dysponuje unikalnym napędem hybrydowym i został opracowany w całości w Polsce – podkreśla w rozmowie z Defence24.pl Piotr Wojciechowski, prezes WB Electronics.
Celem opracowania systemu Manta pionowego startu było umożliwienie startowania i lądowania bezzałogowców w każdym terenie. Jest jedynym na świecie bezzałogowcem, który może wykonywać start i lądowanie zarówno w pionie, jak i w poziomie – podkreśla w rozmowie z Defence24.pl Piotr Wojciechowski, prezes WB Electronics. Manta działa na zasadzie pionowzlotu, a więc startuje i ląduje pionowo, po czym przechodzi do lotu poziomego.
Bezzałogowiec dysponuje unikalnym napędem hybrydowym - paliwo jest energią do zasilania prądnicy elektrycznej. Dzięki temu jego kształt mógł zostać zoptymalizowany w celu wykonywania pionowego startu i przechodzenia w lot poziomy.
Manta została w całości zbudowana w Polsce. Dotyczy to zarówno płatowca, jak i systemów obserwacyjnych (w tym głowic optoelektronicznych), a także awioniki i oprogramowania. Bezzałogowiec jest zdolny zarówno do nawigacji z wykorzystaniem GPS, jak i bez użycia tego systemu.
WB Electronics podpisała umowę w celu oferowania system bezzałogowego opartego na bazie rozwiązań WK450 Watchkeeper w ramach programu Gryf. Thales jest jedynym w Europie producentem bezzałogowców tej klasy. Grupa WB może zostać włączona w łańcuch dostaw elementów systemu, który jest już używany w Wielkiej Brytanii i prawdopodobnie trafi także do Francji.
Bezzałogowiec Watchkeeper został wspólnie zbudowany przez Thales UK i Elbit. Grupa WB zamierza na bazie technologii opracowanych w ramach programu Watchkeeper stworzyć własny system bezzałogowy, który będzie w całości kontrolowany przez krajowy przemysł i będzie mógł być rozwijany. Polska będzie mogła oferować bezzałogowce oferowane w ramach programu Gryf na eksport. Ich produkcja miałaby się odbywać we współpracy ze spółkami PGZ, w tym MESKO.
WB Electronics skupia się na opracowywaniu rozwiązań innowacyjnych i konkurencyjnych na rynkach światowych. Przykładem jest system bezzałogowy FlyEye, który w sposób bezgłośny może zbliżać się do pozycji nieprzyjaciela – zwraca uwagę w rozmowie z Defence24.pl prezes Piotr Wojciechowski. FlyEye są obecnie używane w co najmniej dwóch krajach na świecie, są również oferowane kolejnym użytkownikom zagranicznym.
Systemy bezzałogowe mogą być wykorzystywane nie tylko jako środki obserwacyjne, ale również obserwacyjno-uderzeniowe. WB Electronics oferuje system Warmate, który może zostać wyposażony w wymienne głowice obserwacyjne. System Warmate może być również wykorzystywany do zadań uderzeniowych.
Piotr Wojciechowski podkreśla, że bezzałogowce mają znacznie więcej zastosowań w sektorze cywilnym, niż uzbrojone systemy (używane w armii). Powinno to zostać odzwierciedlone w publicznej debacie dotyczącej wykorzystania BSL. WB Electronics opracowuje produkty z zamiarem wykorzystania na rynkach eksportowych.
WB Electronics dysponuje również doświadczeniem w zakresie systemów łączności szczebla batalionu. Spółka uczestniczy w konsorcjum “Polski BMS”, które powstało w celu złożenia oferty na system zarządzania polem walki dla batalionów zmotoryzowanych Rosomak BMS.