Modernizacja śmigłowców takich jak Mi-24 czy Mi-17 jest koniecznością w sytuacji, gdy nowe maszyny pozyskane w programie śmigłowców uderzeniowych Kruk osiągną gotowość za 5-8 lat, a w kwestii maszyn transportowych perspektywa może być znacznie dłuższa. Zakres modernizacji jest związany przede wszystkim z dostosowaniem do standardów NATO, oraz zwiększeniem bezpieczeństwa.
Serwis Specjalny Defence24: MSPO 2017 - wiadomości i analizy z Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach
Podstawowy pakiet zarówno dla maszyn Mi-24, jak i Mi-17 obejmuje zintegrowany system łączności ZSŁ-1, Radiostacje VHF, UHF, HF oraz systemy wspomagające i nawigacyjne VOR/ILS, TACAN, MARKER, GPS. Kabina zostanie dostosowana do użycia gogli noktowizyjnych. Jak wygląda tego typu modyfikacja, można zobaczyć w postaci pulpitu Mi-24, który jest prezentowany na targach. Jego oświetlenie dostosowano tak, aby współdziałało z goglami NVG 3 generacji zgodnie z normą MIL STD-300.
Maszyny zyskają również system IFF zgodny ze standardem NATO. Zwiększenie bezpieczeństwa w warunkach bojowych zapewniają również rozpraszacze gazów wylotowych EWU oraz ukraińskie urządzenie aktywnie zakłócające podczerwieni typu KT-01 ADROS, którego zadaniem jest zmylenie nadlatujących rakiet.
W przypadku śmigłowca Mi-17 modyfikacje obejmują również wyposażenie poszukiwawcze i sprzęt medyczny, wciągarkę GOODRICH 76379-040 oraz stopień wejściowy, wysięgnik do liny zjazdowej oraz tylne stanowisko karabinu maszynowego.
Modyfikacja Mi-24 jest bardziej złożona i obejmuje również unowocześnienie systemów uzbrojenia. WZL nr 1 wyeksponowały na swoim stanowisku wyrzutnię rakiet kierowanych laserowo (indukcyjnych) 68 mm firmy Thales. Wraz z ZM Tarnów opracowano natomiast propozycję zastąpienia rosyjskiego, czterolufowego karabinu maszynowego JaKB-12,7 na amunicję 12,7x108mm w wieżyczce dziobowej polskim WKM-Bm zasilanym nabojami 12,7 mm w standardzie NATO, stosowaną w Wojsku Polskim. Jest to uzbrojenie identyczne z zastosowanym w śmigłowcu W-3PL Głuszec.
W obu typach maszyn stosowane są silniki lotnicze TW3-117, które WZL nr 1 SA pozyskuje z ukraińskiej firmy Motor Sicz. Jednostki napędowe tego producenta dostępne są w wersji w której agregaty produkcji rosyjskiej zastąpiono elementami innych producentów.
Czytaj więcej: Najnowsze informacje i analizy z Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach
Oprócz kompleksowej modernizacji i remontów śmigłowców Mi-24 i Mi-17 WZL nr 1 realizuje również inne zaawansowane projekty technologiczne. Podczas MSPO zaprezentowano przykłady, takie jak statecznik poziomy samolotu szkolno-bojowego nowej generacji „Grot-2”, skrzydło bezzałogowego celu powietrznego „szerszeń” oraz dostosowane do aplikacji lotniczych wiązki elektryczne wykonane w technologii opracowanej przez WZL nr 1.