Wirus powstał niejako w odpowiedzi na wymagania stawiane przez polski MON. Spółka Concept bazując na nich postanowiła zbudować zupełnie nowy pojazd przy czym by ograniczyć koszty i czas takiego przedsięwzięcia postanowiono w dużym stopniu w nowej konstrukcji wykorzystać gotowe już rozwiązania i zespoły dostępne na rynku. Pierwszy prototypowy pojazd oznaczony LPU-1 zaprezentowano na MSPO 2012 (wówczas to narodziła się i została przyjęta obecna nazwa Wirus). W 2013 roku prace z Conceptem nad dalszym rozwojem wozu podjął ówczesny Bumar (obecnie PHO).
Serwis Specjalny Defence24: MSPO 2017 - wiadomości i analizy z Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach
Na kolejnych MSPO 2014 miała premierę kolejna, bardziej dopracowana i zaawansowana wersja oznaczona jako LPU-2. Ten wariant powstał m.in. w oparciu o uwagi i doświadczenie wykorzystane w programie testów realizowanych m.in. przez żołnierzy wojsk specjalnych z JW Komandosów i JW Grom. Kolejny pojazd oznaczony już jako LPU-3 wyposażono w stały napęd obu osi pojazdu (4x4) co było pokłosiem zmienionych wymagań ze strony MON. Wariant ten w stosunku do poprzedników różnił się wymiarami, zapewnianymi osiągami czy możliwościami przewozowymi oraz funkcjonalnością.
Ostatecznie jednak na wyposażenie pododdziałów rozpoznawczych wejdzie samochód Wirus czwartej generacji. Informację o rozstrzygnięciu postępowania na pojazdy Żmija przekazał w lipcu br. Inspektorat Uzbrojenia, wyłoniono propozycję Conceptu i PHO. Oferta ostateczna obejmowała właśnie pojazd LPU-4.
Zastosowano w nim napęd z centralnym mechanizmem różnicowym oraz możliwością wyboru stałego napędu obu osi w trakcie jazdy w różnych warunkach panujących na drodze. Z seryjnie produkowanych pojazdów w najnowszym Wirusie wykorzystano ramę nośną, układ napędowy (silnik i skrzynię biegów), reduktor, most przedni (w tym wypadku doposażony w blokadę mechanizmu różnicowego), most tylny (zmodyfikowany do istniejącego zawieszenia na sprężynach śrubowych i doposażony w blokadę dyferencjału). Natomiast wiele elementów i układów opracowano zupełnie od nowa.
Należą do nich: klatka bezpieczeństwa (rurowa, ze stali chromowo-molibdenowej), regulowane tylne zawieszenie z wleczonymi wahaczami, drążkiem Panharda, sprężynami śrubowymi i amortyzatorami teleskopowymi oraz stabilizatorem, zastosowane wiązki instalacji elektrycznej i elementów kontrolno-sterujących (wykonanych w wodo- i pyłoszczelnym zabezpieczeniu), nadwozie (w tym podłoga, zabudowa tylnej części) wykonane z kompozytów węglowych, drzwi boczne i tylne w standardzie miękkie z tkaniny, opcjonalnie sztywne również wykonane z kompozytów węglowych, fotele kubełkowe dla załogi z 5-punktowymi pasami bezpieczeństwa.
Wirusa IV napędza silnik wysokoprężny, turbodoładowany o pojemności 2400 cm3, który zapewnia moc maksymalną 180 KM oraz maksymalny moment obrotowy 430 Nm. Może być on zasilany olejem napędowym (F-54 zgodnie z kodem NATO), jak i paliwem do turbinowych silników lotniczych (F-34 zgodnie z kodem NATO). Jednostka napędowa połączona jest z 6-biegową manualną przekładnią oraz skrzynią rozdzielczo-redukcyjną z blokadą międzyosiowego mechanizmu różnicowego.
Czytaj więcej: Najnowsze informacje i analizy z Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach
Istnieje możliwość wyboru czterech trybów pracy tj. 4x2, 4x4, 4x4 zblokowanego, oraz 4x4 ze zredukowanym przełożeniem. Mobilność w terenie określają przede wszystkim uzyskane parametry w zakresie kąta natarcia, zejścia i rampowego wynoszące powyżej 40 stopni zaś sam prześwit wynosi powyżej 250 mm. Zasięg pojazdu, przy wykorzystaniu zbiornika paliwa o pojemności 75 litrów to ponad 600 km na drogach utwardzonych i ponad 400 km w terenie.
Pojazd osiąga maksymalną prędkość 140 km/h (na drodze utwardzonej) i do 100 km/h (na drodze gruntowej). Wysokość i szerokość pojazdu wynoszą dokładnie 2 m, a długość – 4 m. Dopuszczalna masa całkowita wynosi 2,6 t, z czego 1,7 t to masa własna (bez uzbrojenia), a do 900 kg może stanowić ładunek.
Pojazd posiada opancerzenie przeciwwybuchowe podłogi na poziomie I wg STANG 4569 Aneks B oraz wkładki typu run-flat. Dysponuje też systemem łączności radiowej o zasięgu 150 km i elektryczną wyciągarką (zabudowaną w ramie podwozia) z wyjściem liny do przodu i do tyłu.
Możliwości skonfigurowania pojazdu pozwalają na zachowanie autonomiczność prowadzonych działań przez co najmniej 7 dni oraz zamontowanie różnego uzbrojenia strzeleckiego/wsparcia.
Sam pojazd jest przystosowany jest do transportu drogą morską, powietrzną i koleją. W wypadku transportu powietrznego można go przewozić w ładowni samolotu C-130E Hercules lub innych porównywalnych czy większych maszyn, a także na zawiesiu zewnętrznym pod śmigłowcem. Wirus IV może być również desantowany metodą spadochronową. Przedstawiciele spółki Concept deklarują otwartość na propozycje wojska co do wprowadzenia dalszych zmian w konfiguracji wozu, przede wszystkim tych związanych z poprawą jego funkcjonalności oraz ergonomii użycia i samej eksploatacji.