Boeing pracuje nad kolejnymi generacjami maszyn do tankowania w powietrzu od połowy XX wieku. Obecnie rozwijaną maszyną tego typu jest KC-46A Pegasus, wojskowa wersja opracowana na bazie różnych odmian samolotu Boeing 767. Obecnie trwa już montaż trzydziestu takich statków powietrznych. Pegasus może w locie tankować inne maszyny zarówno z wykorzystaniem giętkich przewodów holowanych, jak i sztywnego boomu.
KC-46A zabezpieczony jest przed impulsem elektromagnetycznym. Kadłub zapewnia ochronę przed skażeniem tak chemicznym, jak i biologicznym, zaś kabinę pilotów chroni opancerzony pokład.
Choć Pegasus jest w pierwszej kolejności przeznaczony do powietrznego tankowania, może także pełnić w razie potrzeby inne funkcje, np. służyć do przewozu pasażerów czy ewakuacji rannych. Może też wykonywać misje transportowe, a wnętrze można rekonfigurować. Z kolei część zbiorników na paliwo jest opcjonalnie podwieszana do skrzydeł, co pozwala zmniejszyć masę Boeinga odłączając je, gdy nie są potrzebne.
Boeing KC-46A Pegasus uzyskał już certyfikację uprawniającą do tankowania 64 typów samolotów. Pierwsze egzemplarze nowej maszyny mają jeszcze w tym roku trafić na wyposażenie USAF, a wkrótce dotrą też do pierwszego nabywcy zagranicznego - Japonii.
Czytaj też: USA wzmacniają flotę powietrznych tankowców. Kontrakt dla Boeing
Serwis Specjalny Defence24: MSPO 2017 - wiadomości i analizy z Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach