Strona główna

MSPO 2017: Pancerny Husar w dwóch odsłonach

  • Fot. Marta Rachwalska / Defence24.pl
  • Fot. Andropol.

Prężnie rozwijająca się spółka H. Cegielski-Poznań S.A. (HCP) postanowiła szeroko wejść na rynek militarny, przedstawiając na MSPO propozycję dwóch pojazdów dedykowanych do programu pozyskania Wielozadaniowego Pojazdu Wojsk Specjalnych (WPWS) o kryptonimie Pegaz. Pierwszy z nich powstał w kooperacji z czeską Tatrą a drugi z tureckim Otokarem a w wypadku wyboru jednego z nich pod nazwą Husar produkowany on będzie w HCP w kooperacji z innymi polskimi podmiotami.

Istniejącej od 170 lat na polskim rynku spółce HCP zależy na nowym podejściu do klienta, jakim są SZ RP, ale też i inne potencjalnie armie zainteresowane jej produktami. Program produkcji, zabezpieczenia eksploatacji i dalszej modernizacji oferowanych przez nią wyrobów ma nie tylko wpływać na rozwój samego zakładu, ale i całego polskiego przemysłu (ścisła kooperacja z innymi krajowymi podmiotami). Ma być elementem rozwoju gospodarczo-strategicznego kraju.

Czytaj więcej: Najnowsze informacje i analizy z Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach

Zakłada się uzyskanie przynajmniej 70 proc. polonizacji wyrobu, samodzielny jego dalszy rozwój, dostosowanie się do wymagań klienta w kwestii systemu zabezpieczenia jego eksploatacji, szkolenia czy przygotowania modernizacji. HCP wraz z pojazdami oferuje analizę jego kosztów cyklu życia, która ma pozwalać na właściwe jego wykorzystanie do realizacji zaplanowanych dla niego zdań na polu walki.

Pojazd opancerzony w układzie 4x4 od Tatry to jedna z najmłodszych konstrukcji w tym segmencie na rynku. Posiada on masę własną 11 900 kg, ładowność 1600 kg i DMC 13 500 kg (konstrukcyjnie nawet do 15 000 kg). Załoga wozu to w prezentowanej konfiguracji sześć osób (dowódca, kierowca i czterech żołnierzy). Oczywiście różnych konfiguracji może powstać więcej w zależności od życzenia zamawiającego.

Husar
Fot. Marta Rachwalska / Defence24.pl

Wymiary pojazdu to 5600 mm długości, 2550 mm szerokości, 2700 mm wysokości przy rozstawie kół z przodu wynoszącym 2115 mm i z tyłu 2110 mm. Do jego napędu zastosowano rzędowy, 6-cylindrowy, 6,7-litrowy silnik dający moc 285 KM przy 2500 obr/min firmy Cummins – typu ISB. Zastosowano w nim automatyczną 6 biegową skrzynię z hydrodynamicznym przemiennikiem momentu obrotowego.

Kapsuła kabiny załogi nie jest konstrukcją spawaną, ale sklejaną i skręcaną za pomocą śrub. W wersji podstawowej pojazd zapewnia ochronę balistyczną na poziomie 3 i przeciwminową 2a/2b wg STANAG 4569. Poziom ochrony można oczywiście zwiększyć (kosztem ładowności, wyposażenia lub liczby członków załogi).

Niezależne zawieszenie kół z pneumatyczną amortyzacją na obu osiach można regulować nawet w czasie jazdy (prześwit 390 mm). Na wozie zastosowano opony o rozmiarze 14.00 R20 z instalacją do ich pompowania ze stanowiska kierowcy.

Husar
Fot. Marta Rachwalska / Defence24.pl

Maksymalna prędkość pojazdu na drodze utwardzonej to 110 km/h, a zasięg do 500 km (pojemność zbiornika paliwa 150 litrów). Pojazd jest zdolny do pokonywania wzniesień o nachyleniu 320 i przechyłu bocznego 400. Głębokość brodzenia wynosi 1200 mm, pokonuje on przeszkody pionowe o wysokości do 500 mm i rowy o szerokości 900 mm.

Zamontowane na nim uzbrojenie może się składać z różnych zdalnie sterowanych modułów uzbrojenia lub wieżyczek obsługiwanych przez operatora z 7,62 mm, 12,7 mm karabinami maszynowymi czy 40 mm granatnikami automatycznymi. Istnieje również możliwość bocznego montażu uzbrojenia lub zamontowania wieżyczki z działkiem automatycznym czy innym systemem walki o masie całkowitej zestawu do 3000 kg.

Natomiast Cobra II to bardziej znana konstrukcja, już eksploatowana i użyta bojowo przez siły tureckie. Posiada ona DMC 13 000 kg i wymiary odpowiednio -  6000 mm długości, 2500 mm szerokości i 2300 mm wysokości. 

Cobra II
Fot. Marta Rachwalska / Defence24.pl

Do jej napędu zastosowano rzędowy, 6 cylindrowy, 6,7 litrowy silnik wysokoprężny dający moc 360 KM przy 2500 obr/min. Silnik posiada maksymalny moment obrotowy 1100Nm przy 1400 obr/min oraz umożliwia użycie różnego rodzaju paliwa. Automatyczna skrzynia ma 6 biegów do przodu i jeden wsteczny.  

W wersji podstawowej pojazd zapewnia ochronę balistyczną na poziomie 2 i przeciwminową 2a/2b wg STANAG 4569 a poziom ten można również zwiększyć. Prześwit wozu to 400 mm, zastosowano na nim opony o rozmiarze 395/85 R20 wyposażone w system run-flat.

Maksymalna prędkość pojazdu na drodze utwardzonej to 110 km/h, a zasięg do 700 km (pojemność zbiornika paliwa 200 litrów). Jest on zdolny do pokonywania wzniesień o nachyleniu 60 proc. i przechyłu bocznego 40proc. Pokonuje przeszkody pionowe o wysokości do 500 mm i rowy o szerokości 1000 mm. Pojazd może pokonywać przeszkody wodne pływaniem, ale przy ograniczonym poziomie odporności opancerzenia.

Cobra II
Fot. Marta Rachwalska / Defence24.pl

Zamontowane na nim uzbrojenie jest bardzo zróżnicowane i oprócz systemów z bronią małokalibrową mogą to być wyrzutnie ppk czy systemy przeciwlotnicze, stacje radiolokacyjne lub systemy łączności i przekazywania danych.

Serwis Specjalny Defence24MSPO 2017 - wiadomości i analizy z Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach

Dodatkowo oba pojazdy można wyposażyć w systemy samoosłony, aktywny system ochrony (ASOP), systemu ochrony NBC. Zarówno poziom, jak i konfiguracje dodatkowego opancerzenia można indywidualnie dobierać. Istnieje możliwość jego wymiany. Na obu przewidziano też instalację kolejnych włazów, kamer obserwacyjnych, systemów zabezpieczeń, głowic optoelektronicznych i innych elementów/ukladów – zgodnie z życzeniem potencjalnego klienta.

Źródło:
MSPO
/ MSPO Defence24

Komentarze