Strona główna
MSPO 2015: Kozioróg z MSP - wielozadaniowy BSL pokazany na kieleckich targach
Podczas MSPO 2015 na stoisku warszawskiej firmy MSP największe zainteresowanie budził długi na ponad 3,5 metra samolot Kozioróg. Firma oblatała w zeszłym roku maszynę w wersji z silnikami elektrycznymi, a obecnie przygotowuje pierwszy lot wersji z silnikiem spalinowym.
Podczas MSPO 2015 na stoisku warszawskiej firmy MSP największe zainteresowanie budził samolot bezzałogowy Kozioróg. Maszyna w wersji elektrycznej została oblatana ponad rok temu na lotnisku w Białej Podlaskiej. Obecnie producent szykuje się do pierwszej próby w locie modelu wyposażonego w silnik spalinowy. Dzięki zmianie napędu bezzałogowiec będzie mógł latać przez ok. 8 godzin, podczas gdy wersja elektryczna o krótkiej długotrwałości lotu mogła pozostawać w powietrzu przez tylko ok 25 minut.
Ten dość duży dron o rozpiętości skrzydeł ponad 4,5 metra, dysponujący maksymalną masą startową 85 kg, powstał z myślą o szerokim spektrum zastosowań. Maszyna może przenosić sensory o wadze 14 kg, co powoduję, że Kozioróg może zainteresować zarówno służby mundurowe szukające rozpoznawczego statku powietrznego, jak i użytkowników cywilnych potrzebujących maszyny do celów badawczych. Maksymalny pułap samolotu szacowany jest na 5000 metrów, a prędkość przelotowa na 70 do 150 km/h. Może on startować zarówno z wyrzutni pneumatycznej, jak i z utwardzanego pasa startowego. Nazwa samolotu pochodzi od jednego z największych występujących w Polsce chrząszczy.
Producent przygotowuje oblot wersji z silnikiem spalinowym i oczekuje na pierwsze potencjalne zamówienia od służb państwowych. Jednocześnie przedstawiciele MSP deklarują, że możliwe jest przeskalowanie układu aerodynamicznego maszyny i opracowanie na jej bazie większej konstrukcji, także załogowej.
W 2014 roku samolot jako pierwszy system bezzałogowy w Polsce został zarejestrowany przez Urząd Lotnictwa Cywilnego w cywilnym rejestrze statków powietrznych, co wiązało się z przejściem szeregu prób w locie potwierdzających założenia projektowe samolotu, takie jak np. osiągi czy właściwości aerodynamiczne. To pierwszy bezzałogowiec, który otrzymał w Polsce ten specjalny certyfikat oraz cywilne rejestracje uprawniające do lotów w ograniczonej przestrzeni powietrznej na takich samych zasadach, jak samoloty załogowe. Warto przy tym dodać, że oprócz linku komunikacyjnego wszystkie pozostałe komponenty tej maszyny powstały w Polsce.