Strona główna

MSPO 2015: ITWL zwiększy ochronę polskich śmigłowców

Kaseta K-811H. Fot. A.Hładij/Defence24.pl
Kaseta K-811H. Fot. A.Hładij/Defence24.pl

Podczas MSPO 2015 w Kielcach Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych (ITWL) zaprezentował kasety K-811H przeznaczone do odpalania naboi zakłócających standardu NATO 1x1x8” z pokładu śmigłowców. Sprzęt jest zintegrowany z belkami ASO 2W używanymi na śmigłowcach Mi-17, Mi-24 i W-3 Sokół. Razem z kasetą ITWL opracował też termiczne naboje zakłócające typu TNZ-811H. 

Podczas MSPO 2015 w Kielcach Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych zaprezentował kasety K-811H przeznaczone do odpalania naboi zakłócających standardu NATO 1x1x8” z pokładu śmigłowca. Liderem projektu, w wyniku którego powstał ten sprzęt, jest ITWL, z którym współpracuje Instytut Przemysłu Organicznego oraz BORYSZEW S.A. Główną ideą jaka przyświecała inżynieriom ITWL podczas opracowywania K-811H było dostosowanie używanych przez polskie siły zbrojne belek ASO 2W do odpalania flar standardu NATO. Do tej pory mogły one odpalać jedynie flary rosyjskie NT-26 lub polskie PPI-26. Zastosowanie flar zgodnych ze standardami NATO ma zapewnić większą ochronę bierną statków powietrznych. W stosunku do NT-26/PPI-26 naboje zakłócające NATO mają dwa razy większą masę  i palą się całą powierzchnią  tak więc ich moc promieniowania szacowana jest na pięciokrotnie większą. Ma to niebagatelne znaczenia dla możliwości zakłócania pracy samonaprowadzających się pocisków rakietowych.

Umowę w sprawie opracowania kasety i zgodnych z nią naboi zakłócających podpisano pod koniec 2012 roku. Program realizowany jest ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Sprzęt przetestowano w 2014 roku na terenie 21. Centralnego Poligonu Lotniczego w Nadarzycach. Nosicielem podczas badań kwalifikacyjnych był śmigłowiec W-3 Sokół. Sprawdzono wtedy sekwencje odpalania flar przy różnych konfiguracjach lotu śmigłowca. Testy prowadzone są także na opracowanym przez ITWL stanowisku do badań skuteczności systemu ochrony biernej. Próby wykazały, że odpalanie flar jest bezpieczne, a cały proces przebiega prawidłowo dla dowolnych sekwencji odpalania. Na potrzeby tych badań wyprodukowano pierwszą prototypową serię ośmiu kaset i dwustu naboi.  Producent informuje, że w przyszłości kasety K-811H mogą znaleźć się także na pokładach samolotów bojowych Mig-29 i Su-22, które również używają systemu ochrony biernej opartego o belki ASO 2W.

Kaseta K-811H może przenosić 32 flary. Masa całkowita sprzętu wynosi wtedy ok. 9 kg (sama kaseta wykonana z kompozytów ok. 3,3 kg), a długość całkowita sprzętu bez zaczepów wynosi 54,5 cm. 

Czytaj więcej o produktach prezentowanych na stoisku ITWL podczas MSPO 2015:

- Odrzutowy cel latający Jet-2

- Wirtualny symulator zestawu rakietowego

 

Źródło:MSPO / MSPO Defence24

Komentarze