Strona główna

MSPO 2015: HIMARS na podwoziu Kryla

Fot. J. Sabak/Defence24.pl
Fot. J. Sabak/Defence24.pl

Podczas MSPO 2015 prezentowana jest koncepcja wyrzutni rakietowej Homar wykorzystującej elementy systemu HIMARS oraz podwozie Jelcz 663.32 – takie same, jak dla haubicy samobieżnej Kryl.

Demonstrowana przez Lockheed Martin koncepcja systemu HIMARS zakłada połączenie wyrzutni rakietowej z podwoziem Jelcz, opracowanym pierwotnie na potrzeby haubicy samobieżnej Kryl. Na targach prezentowany jest model pojazdu Jelcz 663.32 z wyrzutnią HIMARS. 

HIMARS oferowany przez Lockheed Martin jest jednym z systemów rakietowych, branych pod uwagę w programie Homar. Może wykorzystywać wszystkie pociski przeznaczone dla systemu MLRS – a więc zarówno rakiety MLRS/GMLRS, jak i taktyczne pociski balistyczne ATACMS, o zasięgu do 300 km. Istnieje możliwość zastosowania na kontenerowej wyrzutni wymiennie sześciu pocisków GMLRS bądź jednego ATACMS.

Zaproszenie do negocjacji w sprawie programu Homar zostało wysłane w marcu br. do Huty Stalowa Wola. Program ma być realizowany przez konsorcjum z udziałem (oprócz HSW) WZU w Grudziądzu, Mesko SA oraz WB Electronics, we współpracy z partnerem zagranicznym. Przy opracowaniu systemów elektronicznych (w tym układu kierowania ogniem) Homara zostaną wykorzystane doświadczenia z wcześniejszych programów - w tym projektu Regina, w wyniku którego powstała armatohaubica samobieżna Krab.

Huta Stalowa Wola jest właścicielem zakładów Jelcz Sp. z o.o., w których powstają między innymi podwozia dla systemów Kryl. Pojazd Jelcz 663.32 jest napędzany silnikiem MTU 6R 106, tego samego typu co w wozach Jelcz 442.32 wprowadzanych na uzbrojenie Wojska Polskiego w miejsce samochodów Star 266.

Źródło:
MSPO
/ MSPO Defence24

Komentarze