Strona główna

MSPO 2014: Szeroka gama wież od CMI Defence

Wieża Cockerill CPWS 30 transporterze opancerzonym VAB Mark 3 (francuskiej firmy Renault Trucks) – fot. CMI
Wieża Cockerill CPWS 30 transporterze opancerzonym VAB Mark 3 (francuskiej firmy Renault Trucks) – fot. CMI

Oferta belgijskiej firmy CMI Defence obejmuje przede wszystkim nowoczesne systemy wieżowe dla lekkich i średnich pojazdów opancerzonych. Możliwość instalacji uzbrojenia głównego o kalibrze od 20 do 120 mm oraz zdolność do integracji z dowolnym typem pojazdu opancerzonego pozwala na wyposażenie w wieże firmy CMI nie tylko pojedynczych typów wozów opancerzonych, ale całej gamy pojazdów bojowych znajdujących się na uzbrojeniu sił zbrojnych.

Spółka CMI Defence należąca do belgijskiej grupy przemysłowej CMI to firma specjalizująca się w różnego rodzaju systemach wieżowych Cockerill, które szybko można zamontować na praktycznie każdym, lekkim i średnim typie pojazdu wojskowego. Przykładowo w czasie wystawy Eurosatory 2014 w Paryżu prezentowano wieżę Cockerill CPWS 30 zamontowaną na ukraińskim kołowym transporterze opancerzonym BTR-3E (8x8) oraz na lekkim, opancerzonym pojeździe rozpoznawczym CRAB (francuskiej firmy Panhard), wieżę CSE 90LP na transporterze opancerzonym Commando 4x4 (amerykańskiej firmy Textron Marine & Land Systems) oraz wieżę XC-8 105HP na transporterze gąsienicowym CV90 (międzynarodowego koncernu BAE Systems).

Wieża Cockerill CPWS 30 zamontowana na ukraińskim transporterze opancerzonym BTR-3E – fot. M.Dura

Taka elastyczność jest możliwa głównie dlatego, że CMI Defence nie jest związana z producentem żadnej, konkretnej platformy kołowej czy gąsienicowej. Przy czym belgijscy konstruktorzy są przygotowani do uzbrojenia swoimi systemami wieżowymi zarówno istniejących pojazdów jak i tych, które są dopiero projektowane.

Zgodnie z takim podejściem, w ofercie CMI Defence można znaleźć przetestowane systemy uzbrojenia kalibrów od 20 do 120 mm, które można zintegrować z szeroką gamą platform, jak i zaprojektować je pod dowolne wymagania. Oparto się przy tym na dwóch najważniejszych wymaganiach stawianych współczesnym siłom lądowym – konieczności zapewnienia mobilności i zdolności do skutecznego reagowania na różnorodne, nierzadko trudne do przewidzenia zagrożenia.

Mając bogate doświadczenie w dziedzinie projektowania i współpracy z różnymi klientami i partnerami przemysłowymi CMI Defence może zaoferować siłom zbrojnym nowoczesne rozwiązania nie tylko odpowiadające ich potrzebom operacyjnym lecz również uwzględniające ich możliwości technologiczne i logistyczne.

CMI Defence proponuje zamknięte, chronione w wieży systemy uzbrojenia, który w zależności od zapotrzebowania można wyposażyć w różnego rodzaju broń artyleryjską od 20 do 120 mm i systemy obserwacji. To zamknięcie w przypadku systemów z armatami małego kalibru 20, 25, 30 i 40 mm oznacza oferowanie systemów zdalnie sterowanych, i w odniesieniu do podwozia - faktycznie działających na zasadzie „podłącz i działaj” (plug and play”).

Wieża Cockerill CPWS 30
Wieża Cockerill CPWS 30 transporterze opancerzonym VAB Mark 3 (francuskiej firmy Renault Trucks) – fot. CMI

Te możliwości potwierdza pozycja rynkowa belgijskiej firmy. Spółki CMI Defence powstały w ostatnim czasie w Brazylii, Francji oraz w Polsce. Firma ta rozpoczyna ponadto produkcję seryjną wież Cockerill CT-CV 105HP dla nieujawnionego jeszcze klienta. Rośnie także grono użytkowników wież Cockerill z armatami 90 mm. Na kilku rynkach CMI Defence współpracuje z partnerami nad projektami nowoczesnych czołgów średnich. Przebiegają także próby lekkiej, bezzałogowej wieży Cockerill CPWS – uzbrojonej w armaty kalibru od 20 do 30 mm, która pomimo opancerzenia ma mieć masę bojową mniejszą niż 1 tona. W tym przypadku gotowość produkcyjna ma być osiągnięta do końca 2014 r.

Pojazd CRAB z wieżą Cockerill CPWS 30 – fot. CMI

Eksperci CMI Defence podkreślają, że proponowane rozwiązywania charakteryzują się niewielką masą, łatwością obsługi oraz podatnością na modernizację. Zapewniają one przy tym bezpieczeństwo i komfort dla załogi (związane z wyciszeniem i małym odrzutem zastosowanego uzbrojenia).

Najbardziej znanym systemem wieżowym w Polsce jest niewątpliwie Cockerill CT-CV 105HP z armatą kalibru 105 mm. Dzięki współpracy z WZM Siemianowice wieżę tego typu zamontowano na KTO Rosomak. Powstał w ten sposób prezentowany już trzykrotnie na MSPO w Kielcach wóz wsparcia ogniowego WILK. Wieża CT-CV 105HP została również zamontowana na podwoziu gąsienicowym Anders, a cały zestaw był prezentowany m.in. na wystawie Eurosatory 2012 w Paryżu.

Wieża XC-8 105HP na transporterze gąsienicowym CV90– fot. M.Dura

CT-CV 105HP to połączenie armaty kalibru 105 mm, cyfowego, w pełni stabilizowanego systemu kierowania ogniem oraz lekkiego, nowoczesnego, automatycznego mechanizmu ładowania. Cechą charakterystyczną tego zestawu jest bardzo duży jak na zastosowany kaliber 105 mm kąt podniesienia armaty (do + 42°), co zwiększa możliwości operacyjne uzbrojonych w niego pojazdów (prowadzenia ognia w trudnym terenie). Tym bardziej, że zestaw może wykorzystywać wszystkie pociski czołgowe kalibru 105 mm NATO oraz wystrzeliwane lufowo przeciwpancerne pociski kierowane (PPK) Falarick 105.

W oparciu o koncepcję CT-CV w CMI Defence opracowano również system wieżowy Cockerill XC-8 - specjalnie przeznaczony dla armat wysokociśnieniowych dużego kalibru (120 mm i 105 mm). Zachowano przy tym zarówno lekką wagę, podobnej konstrukcji, lekki, automatyczny system ładowania oraz wysoki (do + 42° dla kalibru 105mm) kąt podniesienia armaty.

Wieża CSE 90LP na transporterze opancerzonym Commando 4x4 – fot. M.Dura

Armatę mniejszego kalibru (90 mm) proponuje się razem z wieżą Cockerill CSE 90LP, zaś jej zaawansowaną wersję w  można zastosować w „cyfrowym” systemie wieżowym Cockerill LCTS 90MP. Ważną zaletą takiego systemu artyleryjskiego jest możliwość wykorzystania szerokiej gamy amunicji w tym do celów szkoleniowych pocisków podkalibrowych – kalibru 12,9 mm. Dla zwiększenia celności zastosowano armatę gwintowaną oraz wypracowano sposób ograniczenia odrzutu, dzięki czemu wieże te można montować nawet na lżejszych pojazdach kołowych (np. 6x6 Pandur).

Dla armat średniego i małego kalibru proponowana jest wieża CMCT (Cockerill Medium Calibre Turret). Jest ona oferowana zarówno w wersji załogowej jak i zdalnie sterowanej. To właśnie w przypadku wieży CMCT najlepiej widać wszechstronność zastosowanych przez CMI Defence rozwiązań, ponieważ można w niej zamontować armaty kalibru: 25 mm (M242 Bushmaster, Oerlikon KBA), 30 mm (ATK MK44, Mauser MK30-2), 35 mm (ATK Bushmaster III, Oerlikon Type KD) lub 40 mm (ATK Bushmaster IV, Bofors L/70). Wszystkie te działka można dodatkowo połączyć ze współosiowo zamontowanym karabinem maszynowym 7,62 mm.

„Cyfrowa” wieża Cockerill LCTS 90MP– fot. M.Dura

Najbardziej kompaktowym i lekkim (waga poniżej jednej tony) rozwiązaniem jest wieża CPWS (Cockerill Protected Weapon Station), która jest zdalnie sterowana i może współpracować z całą gamą armat małego kalibru od 20 do 30 mm. Dodatkowo istnieje możliwość współosiowego zamontowania małokalibrowego karabinu maszynowego 7,62 mm oraz np. wyrzutni granatów dymnych.

Wieża Cockerill CPWS 30 lekkim, opancerzonym pojeździe rozpoznawczym CRAB (francuskiej firmy Panhard) – fot. M.Dura

System ten dzięki swojej kompaktowej budowie może być zainstalowany nawet na bardzo małych opancerzonych pojazdach wojskowych i policyjnych. Wieża jest w pełni stabilizowana, zapewniając jednocześnie możliwość prowadzenia ognia i obserwacji dookólnej (bez względu na położenie wieży) - zarówno w dzień jak i w nocy.

Źródło:MSPO / MSPO Defence24

Komentarze