Strona główna
Inspektorat Uzbrojenia określił wymagania dla samolotów VIP
Inspektorat Uzbrojenia określił wymagania w dwóch przetargach na samoloty przeznaczone do przewozu ważnych osobistości.
W ogłoszeniu o zamówieniu w przetargu na dostawę dwóch samolotów "małych" przeznaczonych do przewozu najważniejszych osób w państwie określono, że chodzi o dostawę maszyn w terminie do dnia 15 listopada 2017 r. Dostarczone samoloty muszą być tego samego typu, jednakowe, nowe i z produkcji bieżącej, posiadające certyfikat typu dopuszczający konstrukcję do lotu od co najmniej trzech lat. Wskazano, że maksymalna masa startowa samolotu nie może być większa niż 42500 kg, poziom przelotowy nie może być mniejszy niż FL 420, a każdy z nich powinien być wyposażony w dwa transpondery systemu identyfikacji IFF.
Dodatkowo część pasażerska samolotu ma być skonfigurowana w opcji biznesowej, zasięg maszyny z 14 pasażerami, bagażem i trzyosobową załogą nie może być mniejszy niż 5000 km, natomiast z ośmioma pasażerami, trzyosobową załogą i bagażami musi umożliwiać bez międzylądowania lot transatlantycki z lotniska w Warszawie na lotnisko JFK w Nowym Jorku.
Przedmiotem umowy jest też szkolenie personelu latającego (pilotów), personelu technicznego, personelu pokładowego oraz personelu obsługi i eksploatacji wyposażenia ratunkowego oraz dostarczenie pakietu logistycznego (wyposażenia samolotu do zabezpieczenia na ziemi, materiałów eksploatacyjnych, zestawów narzędzi i przyrządów do obsługi poziomu liniowego i zestawu części.
Stosowana jest procedura otwarta, wybrana zostanie oferta najkorzystniejsza ekonomicznie z uwzględnieniem kryterium ceny (waga 50), gwarancji (waga 20), wsparcia eksploatacji (waga 10), miejsc pasażerskich (waga 10) i terminu dostawy drugiego samolotu (waga 10). Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu upływa 10 października 2016 r.
W przypadku ogłoszenia o zamówieniu samolotów "średnich" przeznaczonych do przewozu VIP Inspektorat Uzbrojenia określił, że dostawa ogółem ma objąć trzy maszyny, w tym jeden samolot używany w terminie do 15 listopada 2017 r., jednego samolotu nowego w terminie do 15 listopada 2020 r. i kolejnego samolotu nowego do 15 listopada 2021 r.
Postępowanie ma na celu zakup samolotów z liczbą miejsc pasażerskich nie mniejszą niż 65 (w przypadku samolotów nowych) oraz nie mniejszą niż 132 (w przypadku samolotu używanego), muszą być to maszyny znajdujące się w bieżącej ofercie producenta, umożliwiające realizację lotów VFR i IFR w międzynarodowej przestrzeni powietrznej, zgodnie z wymaganiami ICAO.
Samoloty muszą być wyposażone w silniki turbowentylatorowe tego samego typu wzajemnie zamienne pomiędzy dostarczonymi egzemplarzami, muszą też posiadać charakterystyczne i rozpoznawalne malowanie, godnie reprezentujące barwy Rzeczypospolitej Polskiej oraz znaki Sił Zbrojnych RP.
Samoloty nowe muszą pochodzić z produkcji bieżącej, zasięg z kompletem pasażerów, bagażem oraz standardową załogą powinien wynosić co najmniej 5500 km dla lotów kontynentalnych, natomiast z co najmniej 30 pasażerami, bagażem oraz standardową załogą powinien zapewniać możliwość wykonania lotów transatlantyckich bez międzylądowania.
Samoloty muszą być wyposażone w systemy łączności niejawnej i systemy obrony i ochrony własnej.
Samolot używany i jego silniki nie mogą być starsze niż 5 lat, zasięg samolotu z kompletem pasażerów, bagażem oraz standardową załogą powinien zapewniać możliwość wykonania lotów kontynentalnych, natomiast ogólnie zasięg maszyny powinien zapewniać możliwość wykonania lotów transatlantyckich z jednym międzylądowaniem.
W tym przypadku stosowana jest procedura negocjacyjna, do składania ofert lub udziału zostanie zaproszonych maksimum pięciu wykonawców.
Pełna lista wymagań dostępna jest na stronach Inspektoratu Uzbrojenia.