Rodzina pojazdów Wirus była rozwijana przez Concept od 2012 roku. Druga generacja pojazdu, powstała już we współpracy z Polskim Holdingiem Obronnym, zaprezentowana została podczas MSPO 2014. Konsorcjum obydwu tych spółek zostało wyłonione w postępowaniu na pojazdy dalekiego rozpoznania Żmija, prowadzonym przez Inspektorat Uzbrojenia.
Serwis Specjalny Defence24: MSPO 2017 - wiadomości i analizy z Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach
Postępowanie to obejmuje 118 pojazdów. Ostateczna oferta objęła pojazd Wirus czwartej generacji, który będzie miał swoją premierę podczas MSPO. Jego dopuszczalna masa całkowita wynosi 2,6 t, z czego 1,7 t to waga pojazdu bez uzbrojenia, a 900 kg – możliwy ładunek. Wirus może pokonać minimum 600 km po drogach utwardzonych i 400 km w terenie, maksymalna prędkość to odpowiednio 140 km/h i 100 km/h.
Pojazd przystosowany jest do transportu: kolejowego, morskiego, drogowego oraz lotniczego w ładowni C-130E, a także na zawiesiu zewnętrznym pod śmigłowcem. Może być również desantowany metodą spadochronową.
Czytaj więcej: Najnowsze informacje i analizy z Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach
Drugim z planowanych do prezentacji pojazdów jest LTMPV DINO 319, oferowany w programie samochodów ciężarowo-osobowych wysokiej mobilności Mustang. Pojazd powstał przy współpracy z firmami Oberainger Automotive GmbH oraz Mercedes-Benz. Ta pierwsza spółka dostarczyła układ napędowy 4x4, a ta druga – podwozie tzw. „rolling chassis”, pochodzące od pojazdu Sprinter.
Z kolei nadwozie LTMPV DINO 319 jest konstrukcją firmy Concept powstałą z kompozytów. Istnieją dwa warianty pojazdu: o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 tony oraz o dopuszczalnej masie całkowitej 4,6 tony. Cięższy wariant może mieć ładowność zwiększoną nawet do około 2 ton. Na bazie cięższego wariantu powstaje również wersja opancerzona, która także zostanie zaprezentowana w Kielcach.
Pojazdy zostaną publicznie zademonstrowane w trakcie MSPO, Concept udostępnił ich fotografie redakcji Defence24.pl. W programie Mustang będą zapewne brać udział również inne podmioty. Termin składania ofert lub wniosków o dopuszczenie o udział w postępowaniu został wyznaczony na 4 września 2017 roku. Poprzednia procedura została bowiem unieważniona w czerwcu br., po prawie dwóch latach.
Obecnie zakłada się, że umowa na Mustangi zostanie podpisana jeszcze w tym roku. Przewiduje się zakup 913 pojazdów, w tym 41 opancerzonych w ramach części gwarantowanej (z dostawą w latach 2019-2022) oraz 2787 w wariancie nieopancerzonym, do 2026 roku. Pierwotne postępowanie przewidywało zakup 882 pojazdów, w tym 41 opancerzonych.
Nowe pojazdy zastąpią w Wojsku Polskim przede wszystkim samochody Honker, a prawdopodobnie także wciąż wykorzystywane w określonych wypadkach posowieckie samochody rodziny UAZ.