Przemysł obronny
WZL1 dostosowują śmigłowce do realizacji zadań specjalnych
Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1 S.A. (WZL1) to firma z blisko 80-letnim doświadczeniem. Spółka specjalizuje się w naprawach, obsługach i modernizacjach śmigłowców. Zakłady stanowią również Centrum Serwisowe Śmigłowców Sił Zbrojnych RP, a ich misją jest zapewnienie wysokiej sprawności eksploatacyjnej statków powietrznych będących na wyposażeniu polskiej armii. W tym celu pracownicy WZL1, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klienta, nieustannie opracowują i implementują różnorodne rozwiązania, przygotowując platformy lotnicze do działań w zmiennych warunkach.
Jednym z wdrożonych projektów jest dostosowanie śmigłowca do realizacji zadań przez Powietrzną Jednostkę Operacji Specjalnych (powstałej na bazie 7. Eskadry Działań Specjalnych). Objęło ono szereg usprawnień i zmian, takich jak opancerzenie czy dostosowanie wyposażenia śmigłowców do lotów z wykorzystaniem googli noktowizyjnych (NVG) - w tym pulpitów, przyrządów i oświetlenia kabiny załogi, kabiny desantowej oraz oświetlenia zewnętrznego. Ponadto, w celu zwiększenia możliwości działań transportowo-desantowych, zabudowano wciągarkę o udźwigu 272 kg, wspornik mocowania grubej linii desantowej (FAST ROPE) i stanowisko desantowe CW6300-1V. Śmigłowce zostały również przystosowane do wykonywania zadań desantowych z wykorzystaniem wszelkich technik linowych użytkowanych przez wszystkie jednostki specjalne. Co więcej, dla zwiększenia ochrony śmigłowca i obrony własnej członków załogi oraz wrażliwych urządzeń przed ostrzałem, zamontowano nowszą stację zakłócającą w podczerwieni; stanowiska strzeleckie w kabinie transportowej: trzy dla 7,62 mm wielolufowych karabinów maszynowych (np. M134 Minigun) charakteryzujących się szybkostrzelnością ponad 3500 strzałów na minutę (z zapasem po 6000 sztuk do każdego karabinu); pięć stanowisk strzeleckich dla 7,62 mm karabinów maszynowych UKM-2000 doposażonych w obrotowe głowice oraz opancerzenia wewnątrz i na zewnątrz śmigłowca chroniące przed ostrzałem z broni strzeleckiej.
Również silnik rozruchowy AI-9W zastąpiono wspomagającym zespołem napędowym APU SAFIR 5K/G MIS.
Technolodzy WZL1 opracowując projekt dostosowania śmigłowców do realizacji zadań specjalnych w dużej mierze skupili się na bezpieczeństwie realizowanych zadań. W tym celu zdecydowano o implementacji na platformie nowoczesnego cyfrowego rejestratora paramentów lotu, cyfrowego rejestratora rozmów, nadajnika ratunkowego i nahełmowego systemu wyświetlania parametrów lotu. Nacisk położono także na ułatwienie załodze orientacji w przestrzeni poprzez instalację systemu ruchomej mapy EuroNav7, VOR/TACAN, transpondera, radiokompasu poszukiwawczego oraz techniki rozpoznania innych statków powietrznych z wykorzystaniem systemu swój-obcy (w standardzie NATO). Nie mniej istotny okazał się nowoczesny system łączności zintegrowany z rozmównicą pokładową DACS. Zapewnia on szeroki dostęp do systemu łączności członków załogi z każdego stanowiska. Do komunikacji zewnętrznej system wykorzystuje dwie radiostacje lotnicze i dwie radiostacje taktyczne, zapewniając łączność satelitarną. Należy podkreślić, że wspomniany powyżej system łączności jest dostosowany i zgodny z systemami wykorzystywanymi w NATO. Usprawniając w ten sposób śmigłowce znacząco poprawiono jakość, szybkość oraz poziom bezpieczeństwa w zakresie wykonywanych przez użytkowników tych platform zadań specjalnych.
Dla Wojskowych Zakładów Lotniczych Nr 1 S.A. priorytetem jest wsparcie lotnictwa Sił Zbrojnych RP, oraz co za tym idzie wzmocnienie bezpieczeństwa państwa polskiego oraz wszystkich obywateli. WZL1 to nowoczesna firma z wyszkoloną kadrą, rozwiniętą infrastrukturą i zapleczem techniczno-badawczym, która wypracowała stabilną i mocną pozycję na rynku. Co więcej, Zakłady pozostają w ciągłej gotowości do świadczenia usług dla wojska nie tylko w zakresie obecnie użytkowanych platform lotniczych, ale również tych, które pojawią się na wyposażeniu Sił Powietrznych RP
Marcin Nocuń, Prezes Zarządu, Dyrektor Naczelny WZL1.
Spółka po raz kolejny dowodzi, że jest niezawodnym dostawcą innowacyjnych rozwiązań dla armii i nie boi się nowych wyzwań. Posiada potencjał nie tylko do dalszego rozwoju, ale także nieustannie prowadzi prace nad nowymi technologiami, takimi jak np. Trójstopniowa Rakieta Suborbitalna* (realizowana przez konsorcjum WZL1 – lider, WITU, GAMRAT), które doskonale pokazują możliwości Wojskowych Zakładów Lotniczych Nr 1 S.A. zarówno w zakresie działań na rynku cywilnym, jak i wojskowym. Zakłady nie ustają w ciągłym doskonaleniu i pozyskują unikatowe kompetencje, które przekładają się na jakość świadczonych usług oraz dostosowanie do podejmowania zadań w zakresie napraw, obsług i modernizacji wszystkich obecnych i nowych śmigłowców w Siłach Zbrojnych RP.
*Projekt dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020 na podstawie konkursu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBR): Szybka Ścieżka „Technologie Kosmiczne".
Artykuł sponsorowany