Wiadomości

MSPO 2022: Wóz rozpoznawczy na zmodernizowanym BWP i wsparcie dla Leopardów

BWR-1M
Fot. Adam Świerkowski/Defence24.pl

Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne z Poznania w tym roku pierwszy raz prezentują wóz rozpoznawczy BWR-1M, opracowany na bazie zmodernizowanego podwozia BWP-1 i wyposażony w polski moduł uzbrojenia. Obok niego demonstrują także zmodyfikowany wóz BWR-1, oraz zdolności zakładu w kwestii wsparcia eksploatacji czołgu Leopard 2A5.

Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne z Poznania prowadzą obecnie prace nad realizacją kontraktu na modyfikację wozów BWR-1S/D i ich unifikację do jednolitego standardu. Umowa z 2021 roku dotyczy dostawy 18 pojazdów, z terminem realizacji do 2023 roku, w ramach wcześniejszego kontraktu zmodyfikowano natomiast pięć pojazdów. Choć formalnie jest to remont z modyfikacją, to obejmuje praktycznie całkowitą wymianę wyposażenia zadaniowego.

Wprowadzone zmiany, widoczne na prezentowanym w Kielcach BWR-1S, to między innymi:

  • systemy łączności zewnętrznej, opartych na taktycznych cyfrowych systemach łączności radiowej Harris oraz Radmor,
  • system teleinformatyczny wraz z cyfrowym system łączności wewnętrznej,
  • system obserwacji dookólnej oparty na wielofunkcyjnej lornetce termowizyjnej JIM LR,
  • zintegrowana głowica optoelektroniczna ZIG-T-2R,
  • radar rozpoznania pola walki SR HAWK,
  • systemy nawigacji (inercyjnej TALIN 5000 oraz GPS typu HGPST i pozycjonowania,
  • system samoosłony pojazdu SSP-1N OBRA-3,
  • automatyczny przyrząd rozpoznawania skażeń chemicznych AP4C,
  • miniaturowy wykrywacz min MIMID,
  • wynośny radiometr DPO, a także:
  • wielozakresowe pokrycie maskujące BERBERYS typu C,
  • zespół prądotwórczy o mocy 2 kW zasilany ze zbiorników pojazdu,
  • ogrzewanie postojowe,
  • pasywne przyrządy obserwacyjno-celownicze,
  • taśmy gąsienicowe z nakładkami,
  • ergonomiczne siedzenia członków załogi,
  • powiększone zbiorniki paliwa.

Zakres modyfikacji pozwala w sposób zasadniczy podnieść zdolności rozpoznawcze pojazdu i w kluczowy sposób zwiększył potencjał i możliwości załogi. Zmodyfikowane BWR-1 są wysoko oceniane przez użytkowników. BWR-1 to w zasadzie jedyne obecnie specjalistyczne wozy rozpoznania tej klasy obecne w Wojsku Polskim (po modyfikacji - zintegrowane z nowoczesnym sprzętem), bo oprócz nich pododdziały rozpoznawcze dysponują albo BRDM-2, albo BWP-1, albo nowszymi - ale wciąż nie zmodernizowanymi - KTO Rosomak z wieżami Hitfist-30 (nie licząc pojedynczych, specjalistycznych pojazdów Rosomak-WSRiD).

Zmodernizowany bojowy wóz rozpoznawczy BWR-1S
Fot. Adam Świerkowski/Defence24
Zmodernizowany bojowy wóz rozpoznawczy BWR-1S
Fot. Adam Świerkowski/Defence24

W odpowiedzi na zapotrzebowanie Sił Zbrojnych na specjalistyczne pojazdy rozpoznawcze Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne przygotowały propozycję wozu rozpoznawczego na bazie zmodernizowanego BWP-1, który dysponowałby tożsamymi systemami z już dostarczonymi zmodyfikowanymi pojazdami BWR-1S i BWR-1D, a jednocześnie zmodernizowanym podwoziem, co pozwala na dalsze zwiększenie zdolności rozpoznawczych oraz komfortu pracy załogi.

Zakres zmian modernizacyjnych:

1.Podwozie:

  • podwyższone podwozie zwiększające komfort pracy załogi,
  • wzmocniony układ zawieszenia pojazdu,
  • system ogrzewania i klimatyzacji zintegrowany z układem filtrowentylacji,
  •  nowoczesny system wykrywania skażeń NBC,
  •  nowe systemy: przeciwpożarowy oraz tłumienia wybuchu,
  •  instalacja elektryczna wykonana w nowej technologii,
  •  wymiana bloków i urządzeń elektrycznych na nowe dostosowane do zmienionej konfiguracji,
  •  w razie potrzeby i wymogów SZ RP możliwość wymiany silnika i/lub skrzyni biegów na nowoczesne rozwiązania w zakresie zespołów napędowych.

2.Systemy wyposażenia

  • cyfrowy system teleinformatyczny integrujący podsystemy pojazdu,
  • system obserwacji dookólnej,
  • głowica obserwacyjna zamontowana na wysuwanym 3 metrowym maszcie,
  • system łączności zewnętrznej.

3.Uzbrojenie:

  • zdalnie sterowany moduł uzbrojenia z karabinem kalibru 12,7 mm, który może być zastąpiony dowolnym uzbrojeniem zgodnie z wytycznymi SZ RP,
  • możliwość doposażenia w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia z armatą kalibru 30 mm,
  • wyrzutnie granatów dymnych.

Tego rodzaju pojazdy mogłyby przez dłuższy czas służyć w jednostkach rozpoznawczych wspierając bojowe wozy piechoty nowej generacji, które będą wprowadzane do Sił Zbrojnych RP. Co istotne, akurat w działaniach rozpoznawczych cechy konstrukcyjne BWP-1, czyli duża mobilność i pływalność, mogą być zaletą, jeśli połączy się je z nowoczesnym sprzętem.

A opracowanie rozpoznawczej wersji nowej platformy - co do zasady - musi trochę potrwać, więc wozy rozpoznawcze trafią do przezbrajanych w nowe platformy jednostek raczej z pewnym poślizgiem czasowym. I tą lukę mogą wypełnić BWR-1M. Przy budowie tych pojazdów skorzystano z doświadczeń wcześniejszych prac nad modernizacją BWP-1, realizowanych przez poznańskie WZM.

BWR-1M.
Fot. Adam Świerkowski/Defence24
BWR-1M.
Fot. Adam Świerkowski/Defence24

Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne demonstrują też swoje zdolności do kompleksowych obsług i remontów oraz modyfikacji czołgów Leopard 2A5. W tym roku pokazywany jest w czterech stadiach proces regeneracji koła nośnego czołgu Leopard 2 oraz wahacza. W zakładach od 2019 roku działa Centrum Serwisowe Leopard, spółka przeprowadziła już kompleksowe remonty na większości ze 105 czołgów Leopard 2A5 używanych w Wojsku Polskim. Oferowane są też modyfikacje Leopardów, chociażby wyposażenie ich w polskie systemy optoelektroniczne i łączność, karabiny maszynowe czy kamuflaż wielospektralny, a także szersze modernizacje w zależności od wymogów użytkownika.

Wizualizacja procesu regeneracji koła nośnego czołgu Leopard 2A5 w 4 etapach.
Fot. Adam Świerkowski/Defence24
Fot. Adam Świerowski/Defence24

Na wystawie Inspektoratu Wsparcia pokazano z kolei, jak wygląda cały system obsługi czołgu Leopard 2A5, we współpracy jednostek wojskowych: brygad pancernych (poziom taktyczny), baz logistycznych (poziom operacyjny) i samych WZM (poziom strategiczny). Poznańska spółka od lat realizuje, równolegle z obsługami Leopardów, także szkolenia dla żołnierzy, tak by elementy wsparcia logistycznego, które mogą być realizowane w jednostkach, były wykonywane bezpośrednio przez wojskowych.

Fot. Adam Świerkowski/Defence24.pl
Fot. Adam Świerkowski/Defence24.pl
Model czołgu Leopard 2A5.
Fot. Adam Świerkowski/Defence24
Wizualizacja procesu regeneracji koła nośnego czołgu Leopard 2A5 w 4 etapach.
Fot. Adam Świerkowski/Defence24
Fot. Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A.

Komentarze (6)

  1. Pucin:)

    Jak widać powstał klon bojowego wozu piechoty BVP-2SKCZ Szakal ze słowacką wieżą KDV-30 (2018). Różnica to BWR-1S z WZM SA pływa. Jest to bardzo dobry kierunek do zagospodarowania BWP-1 dla WP. Takie pojazdy powinien otrzymać WOT.

  2. stary Polak

    patrzę na ostatnią fotkę (Wizualizacja procesu regeneracji koła nośnego czołgu Leopard 2A5) i od razu przypominami się stary dowcip: gość ogląda starożytną rzeźbę pt. Zwycięzca olimpiady. Rzeźba uszkodzona-brak rąk i głowy. Gość skrobie się po głowie - to chciałbym zobaczyć jak wygląda pokonany. A ja chciałbym zobaczyć jak wyglądają części z 2A4.

  3. Mały Modelarz

    Dajmy już umrzeć tym BWP.

  4. KPS1

    W sumie sensowna modernizacja, warto się zastanowić.

  5. szczebelek

    BWP1 z ZSSW30 😏 Hit

  6. biały

    nic z tych pomysłów nie będzie realizowane , rząd postanowił zadłużać Polskę a nie wzmacniać Polski przemysł , więc wszystko kupimy poza granicami Polski i Unii Europejskiej