Wiadomości

MSPO 2022: Nie tylko K2. Hyundai Rotem zwiększa pancerną współpracę z PGZ

Czołg podstawowy nowej generacji K3 (wizualizacja)
Fot. Adam Świerkowski/Defence24

Koncern Hyundai Rotem gości na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach, prezentując swoje produkty, w tym modele czołgów K2, K2PL oraz wozu nowej generacji, a także transporterów opancerzonych i systemów bezzałogowych. W trakcie MSPO koncern podpisał też memorandum rozszerzające współpracę, właśnie na czołg nowej generacji K3.

Podpisane w Kielcach memorandum stanowi rozszerzenie współpracy budowanej oparciu o zakup przez Polskę czołgów K2 i ich polonizację, a także określa kolejne główne obszary współpracy: projekt czołu nowej generacji, lądowe systemy bezzałogowe oraz transportery opancerzone. Co istotne, współpraca ma obejmować nie tylko oferowanie sprzętu dla Polski, ale też Republiki Korei i na rynki trzecie. Kooperacja ma dotyczyć całego cyklu życia sprzętu: od prac badawczo-rozwojowych, przez produkcję, aż do remontów i modernizacji.

Wspólny rozwój, od etapu B+R po zarządzanie kosztami cyklu życia, leży u podstaw naszego partnerstwa. Owoce naszego polsko-koreańskiego sojuszu przemysłowego będą nową jakością, która w wymierny sposób przyczyni się do wzrostu bezpieczeństwa naszych państw, jak również wszystkich innych przyszłych klientów. Kolejnym krokiem na naszej mapie drogowej jest ogłoszenie lokalizacji zakładu produkcyjnego K2, o czym mam nadzieję wkrótce będziemy informować – powiedział Sebastian Chwałek, prezes PGZ.

Południowokoreański koncern pojazdy produkowane przez swoje zakłady prezentuje w formie makiet w dwóch miejscach wystawowych. Pokazywane są różne wersje czołgu K2, kołowy transporter opancerzony K808, bezzałogowa wielozadaniowa platforma kołowa oraz demonstratory kołowego bojowego wozu piechoty przyszłości oraz czołgu przyszłości - nowej generacji K3.

Polska niedawno podpisała umowę na dostawę 180 czołgów K2 Black Panther, produkowanych przez Hyundai Rotem. To nowoczesne wozy, o masie około 55 ton. Ich głównym uzbrojeniem są koreańskie armaty 120 mm z lufami o długości 55 kalibrów, co wraz z zaawansowanym systemem kierowania ogniem daje dużą siłę ognia. Czołg jest chroniony przez warstwowy pancerz, a ruchliwość zapewnia 1500-konny silnik połączony z hydropneumatycznym zawieszeniem typu in-arm. Wóz jest zgodny z NATO Generic Vehicle Architecture, co ułatwia wprowadzanie usprawnień.

Fot. Adam Świerkowski/Defence24

W wersji K2PL, która od 2026 roku ma być produkowana w Polsce, zostaną wprowadzone zmiany, dostosowujące w pełni do krajowych wymogów. Dotyczy to m.in. wzmocnienia ochrony wnętrza poprzez dodatkowe opancerzenie, przewiduje się też zastosowanie aktywnych systemów ochrony klasy hard-kill i soft-kill (niszczących fizycznie pociski przeciwpancerne i zakłócających ich systemy naprowadzania). Całemu programowi będzie towarzyszył zakrojony na szeroką skalę transfer technologii.

Model nowej wersji czołgu K2, najprawdopodobniej zbliżonej do K2PL
Fot. Adam Świerkowski/Defence24

Będzie się on różnił od pierwotnej propozycji Hyundai Rotem, która miała mieć kadłub wydłużony o jedno koło i znacznie zmienioną konstrukcję.

Stara wizualizacja czołgu K2PL
Fot. Adam Świerkowski/Defence24

Poza rodziną czołgów K2, Południowokoreański koncern przedstawia model wizualizacji czołg nowej generacji, który ma zastąpić w produkcji użytkowane obecnie K2. Mowa o czołgu K3.

Czołg podstawowy nowej generacji K3 (wizualizacja)
Fot. Adam Świerkowski/Defence24

System wieżowy, zbliżony nieco koncepcyjnie do tego na K3, pokazywany na modelu kołowego bojowego wozu przyszłości. Jak widać, ma on posiadać 2 przeciwpancerne pociski kierowane we wieży, a ona sama najpewniej będzie bezzałogowa. Biorąc pod uwagę treść podpisanego w Kielcach memorandum, zarówno K3, jak i tego rodzaju kołowy bojowy wóz piechoty, być może będą mogły być rozwijane we współpracy z Polską.

Propozycja kołowego bojowego wozu przyszłości od Hyundai Rotem
Fot. Adam Świerkowski

Obok niego znajduje się się model kołowego transportera opancerzonego K808.

K808
Fot. Adam Świerkowski/Defence24

Poza wymienionymi załogowymi pojazdami koncern przedstawia model bezzałogowej platformy wielozadaniowej HR-Sherpa, którą promuje już od jakiegoś czasu. Może ona służyć jednakowo jako pojazd transportowy, ale także system uzbrojony na przykład w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia. Koreańczycy podkreślają, że opcją dla platform bezzałogowych jest też napęd wodorowy.

HR-Sherpa
Fot. Adam Świerkowski/Defence24
Fot. Adam Świerkowski/Defence24
Fot. Adam Świerkowski/Defence24
Fot. Adam Świerkowski/Defence24
Kołowe transportery opancerzone od Hyundai Rotem.
Fot. Adam Świerkowski/Defence24

Komentarze (8)

  1. oppaichan

    W artykule nawet wspominki nie ma że K3 wygląda zaskakująco wręcz identycznie do PL01

  2. Kalrin

    Wieża K3 wygląda jak wieża PL-01 z paroma modyfikacjami. Ciekawe. Czyżby nasz Concept faktycznie przewidywał przyszłość? Jeśli tak to zawieszenie programu czołgu lekkiego mogło być największym błędem od czasu fiaska programów takich jak Iryda czy pzl 230 Skorpion

  3. Gilotyna

    Dobrze.Pójdzie na Europę środkową,środkowo-wschodnią i może południową.

  4. Dudley

    Obiecanki cacanki a głupiemu radość, suma summarum kupujemy zwykłego K2 z magazynów armii Koreańskiej. Taka jest rzeczywistość, reszta to mrzonki.

  5. OptySceptyk

    O ile czepiam się haubic (bardzo) i samolotów (trochę) to akurat kooperacja czołgowa to jest dobry efekt wycieczki Błaszczaka do Korei. Przy założeniu, że współpraca przemysłowa i R&D będzie faktycznie miała miejsce. Ale na razie chyba wszystko na to wskazuje.

  6. Pacyfista

    Wypożyczyli od naszych makietę PL-01 ?

  7. szczebelek

    Korea w kwestii KTO liczy na polskie doświadczenia z Rosomakiem. Jeśli ta współpraca ma faktycznie się przejawiać w tym, że będziemy współtworzyć K3, KTO itd to chyba lepszego partnera nie można było mieć... K2PL jest inne, ale lepszy rydz niż teciak.

  8. Chyżwar

    Z modelu K2, który ma być PL jasno wynika, że dodatkowy pancerz przybył mu na bokach. I dobrze.