Bumar-Łabędy na MSPO 2022 z najnowszym Leopardem

Leopard 2PL
Leopard 2PL
Autor. Adam Świerkowski/Defence24

Zakłady Bumar-Łabędy na tegorocznych targach MSPO 2022 zaprezentował zmodernizowany czołg Leopard 2PL M1, który cieszy się dużym zainteresowaniem zwiedzających.

Reklama

Czołgi Leopard 2PL obecnie są coraz liczniejsze w Wojsku Polskim, co w związku z ubytkami w tego rodzaju ciężkiego sprzętu w Wojsku Polskim w skutek przekazania T-72 i części PT-91 na Ukrainę jest bardzo ważne. Za prace na czołgach Leopard 2A4 doprowadzających je do standardu Leopard 2PL/PLM1 odpowiada konsorcjum PGZ S. A. i Zakładów Mechanicznych Bumar-Łabędy S. A., które są głównym wykonawcą prac i współpracują z szeregiem innych spółek PGZ oraz partnerem zagranicznym Rheinmetall. Jedną z tych maszyn przedsiębiorstwo wystawia na targach MSPO 2022 i cieszy się ona sporym zainteresowaniem zwiedzających.

Reklama
Leopard 2PL
Leopard 2PL
Autor. Adam Świerkowski/Defence24
Reklama

Modernizacja do standardu Leopard 2PL obejmuje m.in. dodatkowe, modułowe opancerzenie wieży oraz nowe przyrządy celownicze (w tym kamery termowizyjne KLW-1 Asteria dla dowódcy i działonowego). Armatę i system kierowania ogniem dostosowano do nowocześniejszej amunicji: przeciwpancernej DM63A1 oraz programowalnej, odłamkowo-burzącej DM11. Zastosowano również elektryczny mechanizm obrotu wieży i ruchu armaty w miejsce starszego systemu hydraulicznego, co wymusiło zastosowanie pomocniczej jednostki napędowej (APU) i zmiany w instalacji elektrycznej. Docelowo planuje się również zmodyfikowanie łączności tych czołgów.

Autor. Adam Świerkowski/Defence24

Czołg Leopard 2 w wersji 2PL M1 został zmodyfikowany w stosunku do wersji 2PL w zakresie:

  • wprowadzenia dodatkowej funkcji „PIX" pozwalające na automatyczne ustawienie przyrządu obserwacyjnego dowódcy PERI R17 w położenie na godz. 06:00 lub 12:00 w stosunku do osi wozu, niezależnie od położenia wieży;
  • wprowadzenia dla działonowego funkcji „FIRST/LAST" echo pozwalającej działonowemu na oddanie strzału w przypadku, kiedy pomiar odległości nie jest jednoznaczny;
  • wprowadzenia dodatkowego, zewnętrznego gniazda doładowywania akumulatorów, na tylnej płycie pancernej kadłuba;
  • wprowadzenia funkcji „COLD START" uruchomienia pojazdu w sytuacjach nagłych (w warunkach bojowych) bez spadku napięcia dla systemów wieżowych i w rezultacie zapobiega ich restartowi;
  • wprowadzenie aktywnego chłodzenia przedziału elektroniki sterowania układu naprowadzania i stabilizacji „EWNA";
  • przygotowania do montażu termicznego systemu identyfikacji wojsk własnych „THERMAL BEACON".

Komentarze (3)

  1. Ma_XX

    pełna moderka w 2046 roku?

  2. kapusta

    rzeczywiście "najnowszy" - zupełnie wręcz nowszy niż Leo2A7V

  3. LMed

    Rasowy niezwykle ten Leopard po uzasadnionej ekonomicznie modernizacji. Dobry, efektywny sprzęt z POLSKIEJ FABRYKI. Czego chcieć więcej.