Przemysł obronny

Tysiące sprawdzonych na Ukrainie dronów dla polskiej armii

Autor. Grupa WB

Agencja Uzbrojenia podpisała z Grupą WB umowę ramową na dostawy blisko 1700 bezzałogowych systemów powietrznych FlyEye. Kontrakt ma zostać zrealizowany do 2035 roku. Obejmuje dostawy najnowszych odmian najbardziej znanego polskiego systemu FlyEye. Sprzęt jest sprawdzony w warunkach bojowych i cały czas rozwijany.

Reklama

FlyEye jest bezzałogowym systemem powietrznym dostarczanym do Sił Zbrojnych RP od 2010 roku. To opracowany i produkowany całkowicie w Polsce motoszybowiec z napędem elektrycznym, wyposażony w moduł zadaniowy z głowicą z kamerą dzienną i termowizyjną. W skład każdego zestawu FlyEye wchodzą cztery bezzałogowce oraz głowice jedno- i wielosensorowe.

Reklama

FlyEye to system sprawdzony w najtrudniejszych warunkach bojowych. Jest używany od 2015 roku podczas konfliktu wysokiej intensywności, w którym na szeroką skalę stosowane są środki walki radioelektronicznej. Polskie rozwiązanie może być stale modyfikowane i ulepszane, ponieważ wszelkie prawa intelektualne do systemu należą do polskiego podmiotu.

Przedstawiciele Grupy WB podkreślają, że konstrukcji FlyEye nie zastosowano żadnych technologii wschodnich ani zachodnich, które mogłyby podlegać ograniczeniom. To system zaprojektowany przez polskich inżynierów i w całości wytwarzany na terenie Polski.

Reklama

W ramach podpisanej w Kielcach umowy Siły Zbrojne RP zamierzają kupić ponad czterysta zestawów FlyEye w najnowszej odmianie produkowanej i zbadanej w chwili podpisania umowy wykonawczej. Elementem kontraktu jest też dokumentacja, dostawa pakietów logistycznych i szkoleniowych oraz szkolenie personelu, a także wsparcie techniczne i doradztwo po zakończeniu dostaw systemów bezzałogowych.

Autor. Grupa WB

Na MSPO debiutuje najnowsza odmiana systemu FlyEye. Bezzałogowiec może wykonywać misje w środowisku pozbawionym wsparcia satelitarnych systemów nawigacyjnych, ale także w warunkach podawania fałszywego sygnału (tzw. spoofing).

Jest to możliwe dzięki kombinacji autorskich algorytmów wykorzystywanych przez autopilota do ustalania położenia bezzałogowca, sprawdzonego w warunkach bojowych łącza radiowego, wykorzystaniu nawigacji inercyjnej i współpracy z mechanizmami sztucznej inteligencji. System jest zabezpieczony przed przejęciem kontroli nad bezzałogowcem przez nieuprawnionego operatora.

Bezzałogowiec wyposażony jest w autorski transponder systemu Mode S opracowany przez Grupę WB. Osiągnięciem jest zminimalizowanie urządzenia, by mogło zostać wbudowane do systemu klasy mini. Standardowo BSP tych wymiarów nie są wyposażone w transpondery. Dzięki zastosowaniu Mode S bezzałogowiec ma możliwość wykonywania działań w kontrolowanej przestrzeni powietrznej – może ją współdzielić z innymi statkami powietrznymi wojskowymi i cywilnymi.

FlyEye jest w pełni zintegrowany z systemem dowodzenia i kierowania TOPAZ, radiostacją PERAD i osobistym systemem dowodzenia i obserwacji U-GATE. Zapewnia to wszystkie funkcjonalności i umożliwia wykorzystanie samolotu jako retransmitera, co znacznie zwiększa zasięgi radiostacji niskiej mocy. Bezzałogowiec jest też zintegrowany z ATAK. Dzięki temu można wykorzystywać zwykłe smartfony jako terminale graficzne, co wpływa na budowanie świadomości operacyjnej na szczeblu pododdziałów.

FlyEye to bezzałogowiec startujący z ręki. Jest chwalony przez operatorów ze względu na brak ciężkiej logistyki. Do wykonania misji na pełnym dystansie wystarczy sprzęt zapakowany w trzy plecaki. Platforma FlyEye jest dostosowana do zabudowy różnych sensorów. Stabilizacja obrazu w najnowszej wersji odbywa się bezpośrednio na pokładzie bezzałogowca. Dzięki temu obraz jest stale stabilny i płynny. Elementem zestawu jest SIŁA – Samochodowa Inteligentna Ładowarka Akumulatorowa.

Komentarze (2)

  1. palilo

    Dziwne, żadnych komentarzy? Że za mało/za dużo/za średnio, że za drogo/za słabe drony/za Polskie/za mało polskie, że WB złe bo coś tam. Nie do wiary.

  2. Ralf_S

    NARESZCIE! Gratki dla WB za świetny sprzęt i kontrakt!