MSPO 2025: Polskie centrum dla Abramsów nabiera kształtów

Autor. 18 Dywizja Zmechanizowana / Facebook
Redakcja Defence24 miała okazję wziąć udział w śniadaniu prasowym zorganizowanym przez General Dynamics Land Systems, w którym zaprezentowano dotychczasowe postępy w pracach mających na celu budowę lokalnych kompetencji w zakresie serwisu między innymi czołgów Abrams.
Firma General Dynamics Land Systems we wrześniu 2025 zawarła 8 umów z polskimi firmami na produkcję 52 różnych komponentów, które stosowane są w czołgach rodziny M1 Abrams. Jest to kolejny krok w rozwoju długoterminowej współpracy pomiędzy GDLS a polskim przemysłem obronnym. Jest to dobra wiadomość z punktu widzenia zarówno utrzymania pojazdów, jak i rozwijania kompetencji przemysłowych.

Autor. General Dynamics Land Systems
Współpraca ta jest bardzo ważna, ponieważ podzespoły produkowane w Polsce trafią również do kolejnych czołgów M1A2SEPv3, które zostaną zbudowane dla Wojska Polskiego i dostarczone do końca 2026 roku. W toku dalszej eksploatacji komponenty te będą trafiać do wcześniej wyprodukowanych i dostarczonych maszyn oraz czołgów innych użytkowników, w tym US Army.

Autor. St. sierż. Tomasz Borsuk 19. Brygada Zmechanizowana
Co więcej, trwają prace, aby w Wojskowych Zakładach Motoryzacyjnych we współpracy z firmą Allison serwisowane były przekładnie, natomiast w Wojskowych Zakładach Lotniczych Nr 1 serwisowane mają być silniki AGT1500 napędzające czołgi rodziny M1 Abrams. Poza GDLS, Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne zawarły również umowę z BAE Systems, dotyczącą serwisowania wozów zabezpieczenia technicznego M88A2.

Autor. General Dynamics Land Systems
Warto zwrócić uwagę na cały harmonogram wdrażania czołgów M1 Abrams i sprzętu towarzyszącego do Wojska Polskiego. Nim pierwsze maszyny zostały dostarczone, US Army w 2022 wypożyczyła do szkolenia 28 własnych czołgów M1A2SEPv2 i otworzyła w Poznaniu, w Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych, ATTA (czyli Abrams Tank Training Academy). W jej ramach załogi szkolą się z obsługi pojazdów na poziomach 1-3.
Już rok później zawarta zostaje pierwsza umowa między PGZ a GDLS, dostarczone zostają pierwsze czołgi M1A1FEP oraz przeprowadzona zostaje pierwsza konferencja dla potencjalnych dostawców podzespołów dla GDLS. W roku 2024 zostaje przeprowadzone pierwsze de-processing czołgów M1A1FEP i otwarte zostaje w Wojskowych Zakładach Motoryzacyjnych Regionalne Centrum Kompetencyjne. We wrześniu 2024 podpisane zostają także pierwsze trzy umowy na części zamienne w Polsce.

Autor. GDLS/US Army
Rok 2025 to dalsze przyspieszenie. Dostarczone zostały do Polski pierwsze czołgi M1A2SEPv3, a GDLS podpisał umowę ramową z Wojskowymi Zakładadami Motoryzacyjnymi, która pozwala na dalsze prace i rozszerzanie współpracy. Jednocześnie BAE Systems zawiera umowę licencyjną z WZM. Co więcej, w czerwcu 2025 rozpoczęto szkolenie pracowników WZM, do końca 2025 zakończy się certyfikacja WZM w serwisie do poziomu 1 i rozpocznie się szkolenie do poziomu 2. Natomiast certyfikacja do poziomu 2 oraz szkolenie i certyfikacja do poziomu 3 zakończą się do połowy 2026 roku.
Zakończenie dostaw 250 czołgów M1A2SEPv3 planowane jest w IV kwartale 2026, obok nich w Wojsku Polskim funkcjonuje 116 czołgów M1A1FEP, które będzie można zmodernizować i przebudować do standardu M1A2SEPv3 w Polsce, a także 38 wozów zabezpieczenia technicznego M88A2 i 25 mostów szturmowych M1110. Natomiast do 2029 dostarczonych zostanie 25 czołgów saperskich M1150.

Autor. Cpl. Alexander Mitchell/Domena Publiczna
Stopniowo współpraca między przemysłem amerykańskim a polskim będzie rozszerzana. To pozwoli na rozwój krajowych kompetencji, zabezpieczy eksploatację czołgów oraz otwiera drogę do ich przyszłych modernizacji przy udziale polskiego przemysłu.