Reklama

Przemysł obronny

MSPO 2024: WZU z nowoczesnymi rozwiązaniami dla wojska

Model Jelcza 8x8 symulujący pojazd w systemu rejestracji drgań i przechyłu.
Model Jelcza 8x8 symulujący pojazd w systemu rejestracji drgań i przechyłu.
Autor. Adam Świerkowski/Defence24

Na tegorocznych kieleckich targach MSPO Wojskowe Zakładu Uzbrojenia zaprezentowały zwiedzającym swoje produkty wykorzystywane w coraz nowocześniejszych systemach polskiej obrony powietrznej. Wymierny wkład w ich rozwój mają wspomniane WZU.

Artykuł sponsorowany

Na pierwszy rzut oka prezentowane na stoisku firmy produkty nie są tak spektakularne, jak rakiety czy pojazdy-wyrzutnie, ale bez nich takie rozwiązania jak m.in. systemy obrony powietrznej nie mogłyby funkcjonować. Część z nich powstała dzięki umowom offsetowym zawieranym z partnerami zagranicznymi jak np. wiązki kablowe wyrzutni PAC-3, których produkcja jest możliwa dzięki realizacji umowy offsetowej dla I fazy programu Wisła. Widoczne na stoisku są także rozwiązania autorskie jak moduł przetwarzania sygnału radiowego Radar Scan Converter RSC-SOM. Co oprócz tego spółka prezentuje na tegorocznych targach?

Moduł przetwarzania sygnału radiowego „Radar Scan Converter RSC-SOM” / Cyfrowy wskaźnik obserwacji okrężnej OP81-16M-p4

Prezentowany na stoisku radar Scan Converter RSC-SOM to innowacyjne, nowatorskie oraz co najważniejsze autorskie rozwiązanie WZU przeznaczone do przetwarzania sygnału radiowego. Zadaniem modułu jest akwizycja i cyfrowe przetwarzanie sygnałów wideo, wyzwalania (ang. Trigger) oraz aktualnego azymutu anteny dla radarowej stacji poszukiwania. Funkcją Scan Converter jest zamiana współrzędnych biegunowych R, q na współrzędne prostokątne X, Y w celu zobrazowania sytuacji powietrznej na monitorze. Dla uzyskania imitacji działania radaru analogowego jest generowana poświata. Rozwiązanie to zostało wykorzystane w projekcie Cyfrowego Wskaźnika Obserwacji Okrężnej OP81-16M-P4. Konstrukcyjnie układ został wykonany w postaci urządzenia o wymiarach 140 x 140 mm mocowanego na module dopasowania sygnału radarowego. Cyfrowy wskaźnik Obserwacji Okrężnej OP81-16M-P4 przeznaczony jest do pracy w stacjach radiolokacyjnych i wykonuje procesy związane ze zobrazowaniem sytuacji powietrznej z radaru wstępnego wykrywania (RSWP). Uczestniczy też w procesie opracowania celu do zniszczenia - wybór celu i przekazanie do stacji śledzenia celów.

Moduł przetwarzania sygnału radiowego „Radar Scan Converter RSC-SOM” / Cyfrowy wskaźnik obserwacji okrężnej OP81-16M-p4.
Moduł przetwarzania sygnału radiowego „Radar Scan Converter RSC-SOM” / Cyfrowy wskaźnik obserwacji okrężnej OP81-16M-p4.
Autor. Adam Świerkowski/Defence24

Wiązki kablowe wyrzutni PAC-3

Prezentowane na tegorocznych targach są także wiązki kablowe używane w wyrzutniach pocisków przeciwlotniczych i przeciwrakietowych PAC-3 systemu Patriot. Zostały one wykonane na podstawie spolonizowanej licencjonowanej dokumentacji oraz oryginalnych materiałów zgodnie ze specyfikacją oraz wymaganiami produkcyjnymi. Było to możliwe dzięki realizacji umowy offsetowej dla I fazy programu Wisła. Tym samym stały się one kolejnym elementem systemu Patriot, jaki jest produkowany w naszym przemyśle zbrojeniowym. Cechują się one wysokim poziomem niezawodności w warunkach szkolnych, jak i bojowych. Z racji na swoją budowę mają wysoką odporność na zakłócenia (dzięki ekranowaniu), czynniki zewnętrzne jak wysoka temperatura, wilgotność lub zapylenie. We wspomnianych wiązkach kablowych stosowane są przewody zarówno pojedyncze, jak i sparowane o różnych przekrojach.

Wiązki kablowe wyrzutni PAC-3.
Wiązki kablowe wyrzutni PAC-3.
Autor. Adam Świerkowski/Defence24

Wskaźnik odległości OS81-9M-P2

Zespół OS81-9M-P2 został zaprojektowany oraz wykonany z myślą o stale rozwijającej się technice cyfrowej, która to wypiera rozwiązania analogowe wykorzystywane w m.in. Wojsku Polskim. Stworzono go w celu zastąpienia rozwiązania OS81-9M. Zespół steruje nadajnikiem stacji śledzenia celu i umożliwia:      

  • zobrazowanie na wskaźniku odległości impulsu odbitego od celu, od zakłóceń i impulsu odpowiedzi rakiet I i II kanału podczas startu i naprowadzania ich na cel,
  • załączanie / wyłączanie wysokiego napięcia stacji SSC,
  • strojenia MFC/AFC (regulacja częstotliwości magnetronu).

Zespół OS81-9M-P2 jest wyposażony w kolorowy wyświetlacz LCD TFT, który umożliwia jednoczesne wyświetlanie wszystkich czterech podstaw czasu. Dzięki swojej konstrukcji usuwa on niedogodności wskaźnika OS81-9M związane ze zmianami w czasie parametrów układów lampowych i lampy wskaźnikowej, eliminuje czynności obsługowe związane z regulacją układów podatnych na procesy starzeniowe.

Wskaźnik odległości OS81-9M-P2.
Wskaźnik odległości OS81-9M-P2.
Autor. Adam Świerkowski/Defence24

System rejestracji drgań i przechyłu

Na stoisku WZU podczas targów można także zobaczyć system rejestracji drgań i przechyłu, który został zaprojektowany z myślą o samochodach transportowo-załadowczych. Tego typu pojazdy są powszechnie wykorzystywane w ramach całych systemów np. obrony powietrznej jak Wisła, Narew lub artylerii rakietowej jak Homar-K/A. Głównym przeznaczeniem tego rozwiązania jest ostrzeganie kierowcy o zaistnieniu czynników, mogących zagrażać bezpieczeństwu przewożonych towarów np. nadmiernego przechylenia pojazdu czy wzrostu poziomu drgań na pojeździe. Jeżeli nie zostaną one zauważone lub poprawnie zidentyfikowane może doprowadzić to do np. wypadku, lub uszkodzenia przewożonego ładunku np. pocisków przeciwlotniczych.

Model Jelcza 8x8 symulujący pojazd w systemu rejestracji drgań i przechyłu.
Model Jelcza 8x8 symulujący pojazd w systemu rejestracji drgań i przechyłu.
Autor. Adam Świerkowski/Defence24

System Drgań i Przechyłów został wyposażony w rejestrator, który jest bezpośrednio podłączony do odpowiednich czujników zamontowanych np. na ramach transportowych pojazdu. Umożliwia on bieżący odbiór informacji z czujników, wizualizację i archiwizację pomiarów drgań i przechyłów, alarmowanie kierowcy o przekroczonej zadanej wartości drgań lub przechyłu poprzez generowanie tzw. sygnału alarmowego. Sygnał ten może być doprowadzony do instalacji pulpitu kierowcy pojazdu, generując tym samym wyświetlenie odpowiedniego komunikatu na wyświetlaczu deski rozdzielczej lub włączenie sygnału akustycznego.

System rejestracji drgań i przechyłu.
System rejestracji drgań i przechyłu.
Autor. Adam Świerkowski/Defence24

Tym samym kierowca oraz ewentualna załoga w pojeździe jest stale informowana o bieżącym stanie pojazdu i ewentualnych problemach. Zwiększa to znacząco ich świadomość sytuacyjną, ale także wyraźnie zmniejsza szansę na wystąpienie ewentualnych problemów lub wypadków, jakie mogłyby mieć miejsce np. podczas jazdy w terenie, gdzie pokonywany obszar często jest naznaczony różnego typu mniejszymi lub większymi nierównościami terenu.

Autor. WZU

Artykuł sponsorowany

Reklama
Reklama

Komentarze