Reklama

Przemysł obronny

MSPO 2024: WZE z kolejnym krokiem w rozwoju

System Obserwacji Dookólnej na bojowym wozie piechoty Borsuk.
System Obserwacji Dookólnej na bojowym wozie piechoty Borsuk.
Autor. Adam Świerkowski/Defence24

Tegoroczne targi MSPO to wyjątkowy moment dla Wojskowych Zakładów Elektronicznych S.A, które w ich czasie podpisały umowę z firmą Safran Electronic&Defense. Na jej mocy rozpocznie się transfer technologii do produkcji jednostek nawigacji inercyjnej i namierzania artyleryjskiego Geonyx do Polski.

Artykuł sponsorowany

Wojskowe Zakłady Elektroniczne S.A to uznana firma od lat współpracująca i dostarczająca swoje rozwiązania do Sił Zbrojnych RP. Mowa tutaj m.in. o modyfikacjach stacji radiolokacyjnej RT-22 (NUR-22), serwisowaniu i wsparciu technicznym systemów NSM dla Morskiej Jednostki Rakietowej oraz produkcji sekcji przedziału gazodynamicznego pocisku PAC 3-MSE. W tym roku jednym z produktów zakładów, jaki można było zobaczyć na targach w Kielcach, był dobrze znany System Obserwacji Dookólnej (SOD) wykorzystywany na bojowych wozach piechoty Borsuk. Element ten znacząco zwiększa świadomość sytuacyjną załogi oraz przewożonego desantu, pozwalając na stałą obserwację terenu, na jakim pojazd operuje.

System Obserwacji Dookólnej
System Obserwacji Dookólnej
Autor. Adam Świerkowski/Defence24
System Obserwacji Dookólnej na bojowym wozie piechoty Borsuk.
System Obserwacji Dookólnej na bojowym wozie piechoty Borsuk.
Autor. Adam Świerkowski/Defence24

Kluczowym wydarzeniem dla WZE było jednak podpisanie umowy z firmą Safran Electronic&Defense na mocy której rozpocznie się transfer technologii do produkcji jednostek nawigacji inercyjnej i namierzania artyleryjskiego Geonyx do Polski. Są one wykorzystywane w m.in. programach obrony powietrznej Pilica+ oraz Narew, zatem ich produkcja w kraju, zważywszy na skalę projektów, jest bardzo ważną kompetencją nabytą przez WZE. Umowa obejmuje produkcję przez polski przemysł części mechanicznych i płytek drukowanych. Jednocześnie nabywane przez WZE są zdolności naprawcze oraz wiedza w zakresie systemów inercyjnych. Safran będzie odpowiedzialny za produkcję głównych komponentów systemu, a WZE S.A. za ich montaż i testowanie systemów przed dostarczeniem jednostek Geonyx do Wojska Polskiego.

Reklama

Jest to kontynuacja umowy zawartej 19 czerwca 2024 r. podczas wystawy Eurosatory w Paryżu, kiedy to wspomniane przedsiębiorstwa podpisały kontrakt na dostawę inercyjnych systemów nawigacyjnych Geonyx dla Sił Zbrojnych RP. Obejmowała ona wyprodukowanie około 200 sztuk systemu Geonyx dla wspomnianych programów Pilica+ oraz Narew. Dotyczyła ona wspomnianego wyżej przeniesienie produkcji jednostek nawigacji inercyjnych Geonyx do WZE S.A.: Safran wyprodukuje główne elementy, a WZE S.A. przeprowadzi ich montaż i niezbędne kontrole przed dostarczeniem Geonyx do polskiego użytkownika. Głównym celem jest skrócenie czasu dostawy i ostatecznie zapewnienie konserwacji nawigacji Geonyx polskiej armii w celu optymalizacji wskaźnika dostępności systemów.

Podpisanie umowy na MSPO 2024 pomiędzy Wojskowymi Zakładami Elektronicznymi S.A. i Safran Electronic&Defense dotyczącej rozpoczęcia transferu technologii do produkcji jednostek nawigacji inercyjnej i namierzania artyleryjskiego Geonyx do Polski.
Podpisanie umowy na MSPO 2024 pomiędzy Wojskowymi Zakładami Elektronicznymi S.A. i Safran Electronic&Defense dotyczącej rozpoczęcia transferu technologii do produkcji jednostek nawigacji inercyjnej i namierzania artyleryjskiego Geonyx do Polski.
Autor. WZE S.A

Czym jest opisywany system nawigacji inercyjnej i namierzania artyleryjskiego Geonyx? Jest to rozwiązanie przeznaczone dla szerokiego spectrum pojazdów wojskowych jak m.in. artyleria samobieżna, wyrzutnie rakiet, moździerze, systemy obserwacji, radary, ale także innych pojazdów wojskowych. Przykładem tego są, chociażby czołgi K2 Black Panther, które otrzymały system nawigacji inercyjnej Geonyx zaadaptowany i przystosowany przez firmę Young Poong Electronics. Pozwala on na określenie dokładnej pozycji pojazdu wyposażonego we wspomniane rozwiązanie, co przekłada się na skuteczniejszą jego nawigację w terenie oraz wskazywanie jego pozycji dla pozostałych wozów. Zwiększa to także na celność prowadzonego ognia z np. artylerii samobieżnej, pozwalając na ustawianie odpowiednich nastaw. Urządzenie jest odporne na zakłócenia oraz wstrząsy, a jego żywotność została w najnowszych modelach zwiększona dzięki integracji nowego wytrzymałego żyroskopu.

System nawigacji inercyjnej rodziny Geonyx.
System nawigacji inercyjnej rodziny Geonyx.
Autor. Safran Electronic&Defense

Artykuł sponsorowany

Reklama

Komentarze

    Reklama