Przemysł obronny

MSPO 2023: PZL-Świdnik idzie ramię w ramię z wojskiem

AW149 w konfiguracji dla Sił Zbrojnych RP
AW149 w konfiguracji dla Sił Zbrojnych RP
Autor. Maciej Szopa/Defence24

Sprzedaż do Sił Zbrojnych Rzeczpospolitej 32 średnich śmigłowców wsparcia pola walki AW149 była w ubiegłym roku ogromnym sukcesem PZL-Świdnik  i kolejnym, po sprzedaży czterech ciężkich śmigłowców morskich bazowania lądowego AW101. Świdnickie zakłady na tegorocznym Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego (MSPO) prezentują nie tylko jedną ze zwycięskich maszyn, ale także lekki śmigłowiec szkolno-bojowy  AW109, który jest  proponowany m.in. jako następca Mi-2. AW109 Trekker jest częścią kompleksowej oferty szkolenia śmigłowcowego wraz z symulatorami i trenażerami.

Reklama

Artykuł sponsorowany

Reklama

Obydwie prezentowane maszyny nadal oferowane są Siłom Zbrojnym RP, ponieważ zamówienie 32 wiropłatów nie wyczerpuje ich obecnych potrzeb. Jak podkreśla producent, AW149 to konstrukcja najnowszej generacji, zdolna do skutecznego operowania i przetrwania na współczesnym polu bitwy. Nowoczesny projekt sprawia, że rozwiązanie to łączy niskie koszty cyklu życia zdolność do działania w dzień i w nocy w każdych warunkach atmosferycznych. Duża kabina z możliwością szybkiej rekonfiguracji może pomieścić szeroki zakres wyposażenia i systemów uzbrojenia, aby zwiększyć skuteczność operacyjną i zdolność przetrwania w przestrzeni walki.

Do tej ostatniej przyczyniają się: wysoki poziom tolerancji balistycznej, odporny na zderzenia kadłub i fotele, wytrzymałe podwozie, samouszczelniające się zbiorniki paliwa, w pełni zintegrowany zestaw pomocy defensywnych oraz dodatkowe opancerzenie.

Reklama

Do tego dochodzi otwarty system misji pozwalający na szybką i sprawną integrację wyposażenia, awioniki, uzbrojenia i systemów obronnych, specyficznych dla danej misji oraz specyficznych dla klienta. Przestronna i wolna kabina oraz duże przesuwne drzwi z obu jej stron umożliwiają szybki transport żołnierzy w pełnym ekwipunku oraz noszy, a jednocześnie pozwalają na jednoczesne prowadzenie ognia osłonowego z zamontowanych w oknie karabinów maszynowych. Z kabiny można opcjonalnie uzyskać dostęp do dużego schowka na sprzęt, w którym można przechowywać nosze i zestaw medyczny.

PZL-Świdnik podkreśla, że AW149 jest maszyną elastyczną, zdolną do przeprowadzania wielu rodzajów misji po łatwym i szybkim dostosowaniu. Są to: transport żołnierzy, uzupełnianie zapasów/załadunek zewnętrzny, ewakuacja medyczna i ewakuacja rannych, poszukiwania i ratownictwo (SAR) oraz poszukiwania i ratownictwo w warunkach bojowych, operacje sił specjalnych, bliskie wsparcie z powietrza lub zbrojna eskorta, dowodzenie i kierowanie (C2) oraz wywiad, obserwacja i rozpoznanie (ISR). Sprawia to, że AW149 można rozważyć nie tylko jako śmigłowiec transportowy i wsparcia pola walki, ale także np. ratownictwa bojowego.

Nową maszyną na kieleckiej ekspozycji PZL-Świdnik jest lekki śmigłowiec AW109 Trekker -  maszyna o najlepszym w tej kategorii udźwigu i zasięgu (833 km, 4 godziny 20 minut lotu). Maszyna jest przedstawiana również jako maszyna elastyczna, wytrzymała i niezawodna, o dużej ładowności i przestronności kabiny jak na swoją klasę. AW109 może przewieźć do siedmiu pasażerów plus 1-2 osobowa załoga.

AW109
AW109 Trekker
Autor. Maciej Szopa/Defence24

Jak podaje producent, maszyna, poza szkoleniem może wykonywać także misje ratownictwa medycznego (EMS) oraz poszukiwawczo-ratowniczych (SAR). Kabina AW109 Trekker również jest przestronna i zapewnia pełny dostęp do pacjenta. Można ją szybko przekonfigurować, aby pomieścić jedną parę noszy i trzech/czterech sanitariuszy lub dwie pary noszy i dwóch sanitariuszy. Duże drzwi przesuwne zapewniają łatwy dostęp, a szerokie wnętrze mieści również pełny zestaw zaawansowanego wyposażenia podtrzymującego życie. Śmigłowiec dysponuje modułowym glass cockpitem,  który minimalizuje obciążenie pilota i zwiększa jego świadomość sytuacyjną. Duży margines mocy i pełna odporność na zderzenia maksymalizują bezpieczeństwo w każdych warunkach lotu.

Więcej informacji znajdą Państwo na stronie internetowej https://www.pzlswidnik.pl/pl/news-and-stories-detail/-/detail/system-szkolenia

Artykuł sponsorowany

Komentarze (2)

  1. Odyseus

    Tylko co ma z tymi śmigłowcami tak naprawdę wspólnego PZL Świdnik ??? do AW 101 chyba tylko przykręcał tapicerkę ... Black Hawki są produkowane w Mielcu a Leonardo w Świdniku w ogóle cokolwiek robi prócz dobrego wrażenia ??

  2. ciekawy1

    Tak jak już kiedyś pisałem być może przydałoby się wojsku, poza kupowanymi obecnie śmigłowcami, również lekki, tani śmigłowiec, który byłby tańszy w użytkowaniu. Byłby on uzupełnieniem jako śmigłowiec łącznikowy, oraz dla zadań w czasie pokoju. Motogodzina pracy AW109 jest prawdopodobnie znacząco niższa od AW149 czy BlackHawk...