Reklama

Przemysł obronny

MSPO 2023: HAASTA – nowy polski bezzałogowiec na pole walki i nie tylko

System HAASTA
Bezzałogowce systemu HAASTA
Autor. Sieć Badawcza Łukasiewicz- Instytut Lotnictwa

HAASTA to system bezzałogowy rozwijany przez Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa we współpracy z firmą EUROTECH Sp. z o.o. Zestaw został zaprojektowany w odpowiedzi na potrzeby rynku dronowego, ale także wymagań współczesnego pola walki. Połączenie wysiłków obu podmiotów pozwoliło uzyskać unikatowe właściwości oraz modułowość, jak również możliwość dopasowania BSP zarówno do misji cywilnych, jak i militarnych.

Reklama

W ramach systemu Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa oferuje płatowiec, stację kontroli naziemnej oraz mobilną wyrzutnię, jak również szereg usług optymalizacji i dostosowania systemu do wymagań klienta.

Reklama

Platforma bezzałogowa

Reklama

Aparat latający systemu HAASTA to bezzałogowiec o rozpiętości skrzydeł 3,9 m i napędzie hybrydowym. Służy m.in. do obserwacji, przewozu ładunków, fotogrametrii, dalekiego rozpoznania i dywersji. Został zaprojektowany z myślą o wyzwaniach pola walki, jak również zgodnie z wytycznymi normy STANAG 4703.

Płatowiec jest wyposażony w zaawansowaną technologicznie głowicę optyczną o zdolności do mylenia systemów obrony powietrznej przeciwnika. Jest też przygotowany do zabudowy oraz integracji różnorodnego wyposażenia. System umożliwia szeroki zakres konfiguracji bezzałogowca do lotu pod względem przenoszonego ładunku. Każda z nich pozwala na zachowanie wysokich możliwości operacyjnych i zdolności do lotu w trudnych warunkach atmosferycznych.

System HAASTA został skonstruowany pod kątem przenikania przez system obrony przeciwlotniczej, działania w głębi ugrupowania przeciwnika i wykonywania zadań rozpoznawczych lub powietrzno-dywersyjnych. Użyte w roju samoloty mogą również posłużyć do mylenia środków obrony przeciwlotniczej. W zastosowaniach cywilnych może monitorować długie odcinki infrastruktury liniowej lub zapewniać obserwację infrastruktury krytycznej.

Wyposażenie  naziemne

System HAASTA pozwala na operowanie bez dostępu do tradycyjnej infrastruktury lotniskowej. Start odbywa się przy pomocy przenośnej wyrzutni pneumatycznej, która umożliwia wykonanie wielu operacji startu w krótkim czasie. Dowodzenie podczas wykonywanych operacji prowadzone jest przy zastosowaniu naziemnej mobilnej stacji kontroli, co pozwala na przemieszczanie się operatora wraz z całym systemem. Naziemna Stacja Kontroli (NSK/GCS) zamontowana jest na specjalnie dostosowanym samochodzie.

HAASTA
Bezzałogowce systemu HAASTA
Autor. Sieć Badawcza Łukasiewicz- Instytut Lotnictwa

Jako gotowy produkt HAASTA jest także demonstratorem technologii dla nowoczesnych rozwiązań projektowanych w Łukasiewicz – Instytucie Lotnictwa takich jak zoptymalizowane akustycznie śmigła (tzw. "ciche śmigło"), systemy nawigacji pozasatelitarnej, obudowy termoplastyczne odbijające promieniowanie elektromagnetyczne, zoptymalizowane aerodynamicznie struktury, czy systemy sterowania oparte na sztucznej inteligencji.

Zapraszamy do odwiedzenia stoiska Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa nr D-57 w hali D podczas XXXI Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego MSPO w Kielcach w dniach 5-8.09.2023. Instytut zaprezentuje szereg produktów i nowych technologii opracowanych dla branży zbrojeniowej, w tym te m.in. zgłoszone do nagrody "Defender": System bezzałogowego statku powietrznego HAASTA oraz NPI – zapalnik elektryczny niezawierający inicjujących materiałów wybuchowych.

Kluczowe funkcjonalności

- Zrzut ładunku o masie 20 ÷ 30 kg (w zależności od konfiguracji); - Niezależność od infrastruktury lotniskowej: start z wyrzutni, lądowanie na płozie lub spadochronie szybującym; - Platforma trudna do zniszczenia: małe gabaryty, mała powierzchnia własna odbicia radarowego RCS, niska sygnatura IR ze względu na obudowany napęd i wysoką sprawność silnika tłokowego, wysoka prędkość; - Możliwość szybkiej modyfikacji technologii i dostosowanie do potrzeb misji.

Dane techniczne

  • Rozpiętość skrzydeł: 3,9 (m)
  • Długość: 2,9 (m)
  • Wysokość: 0,95 (m)
  • Prędkość: 120 ÷ 280 km/h
  • Pułap: do 7 000 m n.p.m
  • Ładunek: do 35 kg (ok. 40 dm)
  • Napęd: 20 KM Hybryda spalinowo-elektryczna
  • Długotrwałość lotu: do 10 godzin

Promienie działania

  • 30 km - radio standardowe
  • 80 km – w układzie Mesch
  • 170 km - LoS link z antenami kierunkowymi
  • Modem satelitarny: zasięg limitowany ilością paliwa
  • Sterowanie: naziemnej stacji kontroli lub konsoli sterującej
  • Inne dane: Systemy nawigacji i sterowania zabezpieczane przed działaniem systemów zakłócających BSP/drony

Artykuł sponsorowany

Reklama
Reklama

Komentarze (7)

  1. Darek S.

    Ciekawe ile kosztuje to cudo ? Wychodzi na to, że jest lepszy od Skylark 3 z Izraela. No ale jak będzie 7 razy droższy, to nie wiem, czy nas stać. Tego cudeńka potrzebujemy setki, a nie dziesiątki.

  2. londo

    A czy da się podwiesić Hellfire?

  3. Paweł P.

    Śmigło, aż się prosi o odrzutowy silnik. Brawo Ł.

  4. Był czas_3 dekady

    Śliczny! Lakier na płatowcu jak na bardzo kosztownej limuzynie. Czy armia go przetestuje/zakupi?

  5. Mireq

    Miło słyszeć o szybkim rozwoju polskich firm.

  6. oko

    Wygląd i możliwości operacyjne bardzo dobre . Tylko dokonać zakupu . Powodzenia .

  7. Prezes Polski

    Czy to już lata?