Przemysł obronny

MSPO 2023: Dwa filary działalności WZL Nr 2

Stoisko WZL Nr 2
Stoisko WZL Nr 2
Autor. Maciej Szopa/Defence24

Na tegorocznym Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 przedstawiły portfolio swoich produktów w ramach dwóch podstawowych zakresów ich działalności. Pierwszym jest strefa prac związanych z lotnictwem załogowym. Drugim – produkcja bezzałogowych statków powietrznych.

Reklama

Jeżeli chodzi o bezzałogowce to przedstawione zostały dwa systemy, które obecnie już znajdują się w produkcji. Chodzi o mini BSP: rozpoznawczy Duch (zaprojektowany w Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych) oraz systemy amunicji do walki w środowisku zurbanizowanym albo do rozpoznania (dzieło Wojskowego Instytutu Techniki Uzbrojenia).

Reklama

Pokazane zostały także produkty tworzone w ramach programu Innolot, czyli rodzina bezzałogowych statków latających zaprojektowanych wspólnie z firmą Soft Blue S.A. Są to wielowirnikowce: patrolowy, wyposażony w lekką głowicę elektrooptyczną z sensorami światła widzialnego i podczerwieni oraz platforma rozpoznawcza z lekką kamerą do monitorowania wnętrz budynków.

Bezzałogowce WZL Nr 2
Bezzałogowce WZL Nr 2
Autor. Maciej Szopa/Defence24

Do tego doliczyć należy pięć maszyn specjalistycznych wyposażonych w:

Reklama
  • zasobniki do badania zanieczyszczeń powietrza;
  • specjalistyczne sensory i czujniki do oceny skażenia środowiska substancjami chemicznymi;
  • system pobierania próbek do analiz chemicznych;
  • kamerę NDVI do oceny stanu wegetacji roślin;
  • autorski system nawigacji obrazowej umożliwiający poruszanie się w trudno dostępnych terenach.

W strefie związanej z działalnością lotniczą WZL Nr 2 pokazywał produkowane przez siebie elementy awioniczne, w tym: Blok 2E-ME pokładowego zintegrowanego układu kontroli i ostrzegania pilota „EKRAN", interfejs systemu IFF typu CITB-29, pulpit sterowania PS-COM-01 przeznaczony do sterowania radiostacją lotniczą R-862 i pulpit PS-CIT-01 przeznaczony do sterowania systemem IFF typu AN/APX 125 oraz typu DPX 7.

Pulpit sterowania PS-COM-01
Pulpit sterowania PS-COM-01
Autor. Maciej Szopa/Defence24

Firma prezentowała również swoje możliwości, jeśli chodzi o prace remontowe przy popularnych samolotach bojowych F-16 i transportowych C-130 Hercules.  Podkreślano też zdolności, jeśli chodzi o remonty silników do odrzutowców bojowych elementów do silników F-16 (PW F100- 229). WZL Nr 2 posiada też kompetencje w silnikach taki statków powietrznych jak: Mi-2, Mi-8 (odpowiednio: GTD – 350 i TW2- 117), i urządzeń rozruchowych: AI-9, AI-9W, GTD5M, 9I56-3 i 2PW8.

Komentarze