Przemysł obronny
MSPO 2022: WCBKT S.A. w towarzystwie amerykańskich śmigłowców
Wojskowe Centralne Biuro Konstrukcyjno-Technologiczne S.A. przedstawia na tegorocznym Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego szeroką gamę swoich wyrobów od stworzonego dla bwp Borsuk i innych pojazdów wojskowych systemu gaśniczego Stopfire, po zasilacze elektroenergetyczne najnowszych generacji wykorzystywane do zasilania amerykańskich śmigłowców bojowych.
Na ekspozycji wewnętrznej w hali prezentowany jest wewnętrzny system gaszenia pojazdów Stopfire. Rozwiązanie to, którego sensory i serce to rozwiązania polskie jest zdolne do zareagowania na pożar w pojeździe w ciągu 3 milisekund i ugaszenia go poprzez opróżnienie butli ze środkiem gaśniczym w ciągu 80-150 milisekund. System jest też odporny na fałszywe alarmy i można go dopasować do dowolnego pojazdu bojowego. Próby dopasowania były prowadzone nawet na największych wozach, dzięki współpracy z Hutą Stalowa Wola. Polska firma liczy na wyposażenie w nie wszystkich nowych bądź przechodzących intensywne modernizacje polskich pojazdów wojskowych.
Prezentowany jest także trenażer bojowego wozu piechoty BWP-1/BMP-1 Ortles, unowocześniony w ostatnim czasie i przywieziony na targi w związku z zainteresowaniem sił zbrojnych Ukrainy. Trenażer ten umożliwia współdziałanie całej załogi bojowego wozu piechoty (dowódcy, działonowego i kierowcy)i współpracę przy wykorzystaniu trenażerow poszczególnych stanowisk połączonych w sieć. Umożliwia efektywne i przede wszystkim tanie szkolenie i przećwiczenie różnego rodzaju misji.
Pokazany jest też nowy obciążnik prądowy LO-115/260-D. Urządzenie to umożliwia statyczne obciążenie wyjściowego napięcia lotniskowych zasilaczy elektroenergetycznych określoną wartością prądu i wykonuje pomiar parametrów wydawanej energii elektrycznej służąc do diagnostyki zasilaczy elektroenergetycznych.
Dwa zasilacze elektroenergetyczne są prezentowane w sąsiedztwie amerykańskich śmigłowców bojowych . Najnowszy zasilacz LUZES II/M Serii V zasila AH-64D Apache Longbow. Wszystkie podzespoły tego zasilacza, w tym generatory, falowniki i prostowniki zostały bowiem umieszczone w jednej holowanej przyczepie - nie jak poprzednio w kontenerze stacjonarnym połączonym 60 metrowym kablem z kontenerem przenośnym. Urządzenie jest łatwiejsze i bardziej elastyczne w użytkowaniu od swojego poprzednika i podobnie jak poprzednie jest w stanie zasilać wszelkie typy statków powietrznych użytkowane w Siłach Zbrojnych RP, może też być sterowane zdalnie. W porównaniu z poprzednikiem zwiększono również do maksimum możliwości prowadzenia jego zdalnej diagnostyki. Z kolei przy śmigłowcu AH-1Z Viper prezentowany jest zminiaturyzowany LZE-6/M Serii III.