Przemysł obronny

MSPO 2022: technologie lotnicze i kosmiczne na stoisku WZL1

WZL1 MSPO 2022
Wystawa WZL1, z lewej strony model trójstopniowego systemu wynoszenia ładunków poza linię Karmana
Fot. Maciej Szopa/Defence24

Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1 S. A. prezentują na swoim stanowisku elementy konstrukcji lotniczych produkowanych w zakładach, a także modele statków powietrznych, które są bądź będą tam serwisowane i naprawiane. Po raz kolejny pokazywany jest też system do wynoszenia ładunków w kosmos.

Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1 (WZL1), z siedzibą w Łodzi i oddziałem w Dęblinie to jedna z kluczowych spółek Polskiej Grupy Zbrojeniowej, wyspecjalizowana w szczególności w pracach nad statkami powietrznymi, w tym w szczególności śmigłowcami. Obecnie w portfolio zakładów znajdują się naprawy główne, obsługi i modernizacje śmigłowców rodziny Mi (Mi-8, Mi-14, Mi-17, Mi-24), silników lotniczych TW3-117, naprawy i usprawnianie agregatów lotniczych, obsługi samolotów wojskowych oraz cywilnych, produkcja kompozytów, produkcja wiązek elektrycznych, pokrycia galwaniczne i lakiernicze, metrologia, obróbka mechaniczna oraz badania nieniszczące.

Na stoisku są pokazywane modele statków powietrznych – śmigłowców Mi-17 i Mi-24, z związku z którymi WZL1 ma sięgające wiele dekad doświadczenie, ale także Leonardo AW101 Merlin, nad którymi prace rozpoczną się jakiś czas po ich przyjęciu przez Siły Zbrojne RP. Prezentowany jest także model samolotu M-346 Bielik. Transfer technologii do tej konstrukcji jest obiecywany w przypadku gdyby Polska zdecydowała się na zakup szkolno-bojowego wariantu tej maszyny M-346FA.

WZL1 prezentowało także przykłady własnej produkcji wiązek elektrycznych i wyrobów kompozytowych, w tym wytwarzane w najnowszej hali zakładów WZL1 - Centrum Produkcji Struktur Kompozytowych. Infrastruktura ta ma zostać wykorzystana mi.in do realizacji programu Wisła.

Ciekawostką jest propozycja dla rozwijającej się obecnie dynamicznie na świecie branży kosmicznej. Jest to trójstopniowy suborbitalny system rakietowy (TRS) do wynoszenia ładunków badawczych. System tworzy konsorcjum w składzie: Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1 (lider), Wojskowy Instytut Techniczny Uzbrojenia (WITU) oraz Zakład Produkcji Specjalnej (ZPS) Gamrat. Celem przedsięwzięcia jest wyniesienie 40 kg ładunku ponad linię Kármána.

Komentarze