Przemysł obronny

MSPO 2022: Śmigłowce H145M do szkolenia polskich pilotów?

H145M Poland JSabak
Fot. J. Sbaak

Koncern Airbus Helicopters prezentuje podczas trzydziestej edycji MSPO lekki śmigłowiec wielozadaniowy H145M. Maszyna wyposażona jest w głowicę optoelektroniczną i może przenosić różnorodne uzbrojenie niekierowane i kierowane, w tym pociski Spike ER2. Jednak propozycja Airbus Helicopters na dziś to przede wszystkim szkolenie pilotów. Jak podkreślają przedstawiciele producenta, piloci śmigłowców Apache i Black Hawk szkolą się w USA właśnie na H145, a w zasadzie ich lokalnym wariancie oznaczonym UH-72 Lakota.

Śmigłowiec H145M jest maszyną wojskową rozwiniętą przez europejskiego producenta z popularnego cywilnego śmigłowca EC145, który do obecnej wersji przeszedł bardzo długą drogę. Został znacznie zmodernizowany, przede wszystkim w zakresie układu napędowego i awioniki, czyli kluczowych systemów dla każdego statku powietrznego. W obecnie oferowanym wariancie są one wyposażone w awionikę Helionix o modułowej konkstrukcji oraz mocniejsze silniki i pięciołopatowy wirnik główny, co znacznie zwiększyło realną moc napędu.

Dużym atutem jest też modułowy system HForce, pozwalający na instalację różnego typu systenów obserwacyjno-celowniczych oraz uzbrojenia. W najprostszej wersji poziomu pierwszego maszyna może przenosić tylko lufowe i rakietowe uzbrojenie niekierowane i nie musi posiadać głowicy optoelektronicznej. Na najwyższym poziomie maszyna posiada systemy samoobrony pasywnej, głowice optoelektroniczną i rozbudowany system uzbrojenia, które może obejmować kierowane laserowo rakiety 68 mm lub 70 mm firmy Thales oraz przeciwpancerne pociski kierowane Spike ER2. Co istotne, śmigłowiec wyposażony w HForce posiada niezbędne oprzyrządowanie i wzmocnioną strukturę dla instalacji dowolnego poziomu, zależnie od potrzeb.

H145M Poland MSPO 2022 JSabak
Fot. J. Sabak

Również Polsce oferowana jest wersja H145M wyposażona w system HForce. Propozycja ta powstała z myślą o programie Perkoz, jednak obecnie producent koncentruje się na propozycji maszyn nie tyle bojowych, co przeznaczonych do szkolenia i treningu pilotów. W tej roli H145M mógłby zastąpić służące od ponad poł wieku śmigłowce Mi-2, oferując znacznie większe możliwości. Przede wszystkim jednak jest on wyposażony w nowoczesną, cyfrową awionikę i pozwoliłby nie tylko szkolić pilotów, ale również podtrzymywać ich umiejętności.

Obejmuje to zarówno możliwość zakupu wersji H145M jak też stosowanej przez US Army i US National Guard śmigłowców UH-72B Lakota. Jest to najnowsza wersja tych maszyn, szeroko stosowanych przez siły zbrojne USA do szkolenia pilotów maszyn wielozadaniowych Black Hawk oraz uderzeniowych Apache Guardian. Gwardia Narodowa stosuje również Lakoty do wielu zadań związanych z ratownictwem i likwidacją skutków klęsk żywiołowych. Jak podkreślają, zastępują one w tej roli znacznie cięższe i droższe w eksploatacji Black Hawki. UH-72B Lakota oparte są najnowszej wersji płatowca H145M, a przy tym wyposażone są m. in. we wciągarkę.

Komentarze (3)

  1. Ralf_S

    Znaczy SW-4 już zaorali?

  2. Z prawej flanki

    H145M trzeba było kupić jako "Perkoza", zamiast tych poronionych AW149...

  3. Z prawej flanki

    H145M trzeba było kupić jako "Perkoza", zamiast tych poronionych AW149...