Przemysł obronny

MSPO 2022: Ruszy produkcja polskich poduszkowców, czyli nowości od Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa

Poduszkowiec PRC-650
Nowy poduszkowiec z ILot-u. PRC-650
Fot. Maciej Szopa/Defence24

W tym roku premierami warszawskiego ośrodka naukowego Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa były poduszkowiec patrolowo-ratowniczy PRC-650 oraz pironaboje EGG1U do rakiety kosmicznej ILR-33 Bursztyn 2K.  

Poduszkowiec patrolowo-ratowniczy PRC-650 to powrót do udanej serii poduszkowców skonstruowanych w Instytucie Lotnictwa i wykorzystywanych od 20 lat przez służby wodno-ratownicze. Nową wersję cechują unikalne walory użytkowe i techniczne, których nie posiada żaden z obecnie produkowanych poduszkowców w tej klasie. Docelowo odbiorcami pojazdu będą służby pogotowia wodnego, policji, straży pożarnej, straży granicznej oraz wojsko. Na MSPO ma zostać podpisana umowa komercjalizacyjna na produkcję seryjną tej konstrukcji. W jej ramach Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa udzieli licencji na technologię poduszkowca PRC-650 do produkcji i sprzedaży na terytorium RP firmie Farada Group.

– Poduszkowiec został zaprojektowany w oparciu o sprawdzone w poprzednich wersjach rozwiązania konstrukcyjne. Cechą szczególną poduszkowca PRC-650 jest bardzo łatwy pilotaż, wysoka stabilność i bezpieczeństwo lotu. Jest to szczególnie istotne podczas akcji w trudnych warunkach pogodowych – podkreśla Konrad Kozaczuk, dyrektor Centrum Technologii Kompozytowych w Łukasiewicz – Instytucie Lotnictwa.

PRC-650 - wentylator
PRC-650 MSPO 2022
Fot. Maciej Szopa/Defence24

Poduszkowiec został z powodzeniem przetestowany na Zalewie Zegrzyńskim. Był to pierwszy etap testów w terenie, który miał na celu weryfikację poprawnego zachowania poduszkowca podczas lotu nad wodą, przy spokojnych warunkach pogodowych.

PRC-650
Fot. Łukasiewicz - Instytut Lotnictwa

Punktem wyjściowym do modernizacji były konsultacje z użytkownikami poprzednich generacji poduszkowców zaprojektowanych w Łukasiewicz – Instytucie Lotnictwa, które są eksploatowane od 20 lat.

Istotnym wymaganiem służb użytkujących starsze modele poduszkowców była potrzeba zwiększenia prędkości w warunkach lotu pod wiatr oraz większa niezawodność. W odpowiedzi na te wymagania do napędu poduszkowca wybrano silnik morski (w prototypie zastosowany został BUKH SOLAS) o mocy 200 KM oraz wentylator o powiększonej średnicy do 1600 mm, napędzany przez zmodernizowaną przekładnię pasową.

Fot. Łukasiewicz - Instytut Lotnictwa

Fartuch typu balonowego zapewnia wysoką stabilność poduszki powietrznej i łatwość pilotażu a zamontowane na jego spodzie opatentowane łuski zwiększają odporność na rozdarcia. Duża powierzchnia poduszki powietrznej ułatwia wejście w ślizg na wodzie i zapewnia wysoką ładowność poduszkowca – 900 kg.

Zmodernizowany poduszkowiec PRC-650 oferuje przestronne warunki podróży dla 7 osób (w tym pilot) z możliwością podróży 9 osób. Podczas akcji ratunkowej możliwe jest ułożenie poszkodowanego na desce ortopedycznej wzdłuż kabiny.

Kokpit wyposażono w rozbudowany system wskaźników oraz komputer pokładowy z nawigacją GPS.

Główne cechy konstrukcji:

  • niezawodny silnik morski zapewnia dużą moc układu napędowego;
  • fartuch typu balonowego gwarantuje wysoką stabilność, łatwy pilotaż i szybkie wejście w ślizg;
  • opatentowana konstrukcja rewersów i sterów daje możliwość zmniejszenia ciągu bez zmiany ciśnienia w poduszce z równoczesną pełną sterownością kierunkową;
  • możliwość transportu śmigłowcem oraz w kontenerze morskim.

Dzięki zastosowaniu unikalnego połączenia rozwiązań technicznych poduszkowiec PRC-650 spełnia walory użytkowe, których nie posiada żaden z obecnie produkowanych poduszkowców w tej klasie.

Nadzór nad budową poduszkowca sprawuje Polski Rejestr Statków. Pojazd jest certyfikowany zgodnie z Przepisami Klasyfikacji i Budowy Łodzi Motorowych.

PRC-650
Fot. Łukasiewicz - Instytut Lotnictwa

W projekcie poduszkowca PRC-650 zastosowane zostały najnowsze doświadczenia zespołu Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa z zakresu optymalizacji aerodynamicznej, nowoczesnych technik wytwarzania oraz projektowania struktur kompozytowych. Poduszkowiec PRC-650 to kolejna konstrukcja Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa, która w porównaniu ze starszymi modelami zyskała:

  • zwiększoną o 40% moc układu napędowego;
  • węzły transportowe dostosowane do transportu poduszkowca śmigłowcem;
  • instalację elektryczną dostosowaną do trudnych warunków morskich;
  • powiększoną kabinę i drzwi – dzięki czemu ułatwione jest podjęcie poszkodowanego z wody oraz większa jest przestrzeń do przeprowadzenia akcji ratowniczych i specjalnych;
  • opatentowany system uchylanych klap bocznych zwiększający manewrowość poduszkowca.

Kolejną z nowości Instytutu są naboje pirotechniczne EGG1U, które zostały zaprojektowane i wyprodukowane na potrzeby projektu rakiety ILR-33 Bursztyn 2K. Doświadczenie i wiedza zdobyte w trakcie rozwoju rakiety umożliwiły opracowanie nowego modelu pironaboju, który jest obecnie wykorzystywany w mechanizmach zaimplementowanych na pokładzie. Zaletą wyrobu jest możliwość elastycznego dostosowania ciśnienia generowanego przez pironabój, bez konieczności ingerencji w jego konstrukcję. Naboje pirotechniczne mogą znaleźć zastosowanie w wielu branżach – kosmicznej, zbrojeniowej, lotniczej czy motoryzacyjnej.

Instytut zaprezentuje także swoje osiągnięcia w dziedzinie technologii kosmicznych, w tym: deorbitacyjny silnik rakietowy na stały materiał pędny do satelitów, silnik pomocniczy rakiety ILR-33 Bursztyn 2K oraz demonstrator silnika rakietowego na hipergoliczny materiał pędny o ciągu 5kN

Komentarze (1)

  1. Chyżwar

    Poduszkwiec miodzio. Chętnie sam bym się do niego dorwał.