Przemysł obronny

MSPO 2022: polskie poduszkowce nowej generacji idą do produkcji

Fot. Kacper Bakuła/Defence24.pl

Pierwszego dnia Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego na stoisku Instytutu Lotnictwa doszło do podpisania umowy z lubartowską spółką Farada Group. Dotyczyła ona udzielenia licencji na produkcję poduszkowców poszukiwawczo-ratowniczych PRC-650.

Stronami umowy komercjalizacyjnej (wdrożeniowej) są Sieć Badawcza Łukasiewicz - Instytut Lotnictwa i Farada Group. W imieniu spółek umowę podpisali prezes Instytutu Lotnictwa Paweł Stężycki i prezes Farada Group Szymon Kupaj. Tuż przed podpisaniem umowy poinformowano, że jest ona zwieńczeniem trzymiesięcznych negocjacji ws. warunków kontraktu.

To jest dla nas bardzo ważny moment, bo Sieć Badawcza Łukasiewicz - to 4500 naukowców, 26 instytutów badawczych - połączonych po to, żeby skutecznie rozwijać technologie, po to, by produkować to, co jest potrzebne. Dzisiaj chcemy zaprezentować Państwu konkretny produkt.
Piotr Dardziński/Sieć Badawcza Łukasiewicz
Fot. Kacper Bakuła/Defence24.pl

Podkreślono, że zaprojektowanie i produkcja prototypu poduszkowca (zaprezentowanego na targach) nie byłyby możliwe bez specjalistów z Instytutu Lotnictwa.

Ten produkt jest ważny, gdyż odpowiada na potrzeby rynkowe. Z tego poduszkowca będą mogły korzystać służby specjalne i ratownicze. Jest to konkretny produkt wykonany w dwa lata. Chcielibyśmy, żeby tak działała nauka w Polsce - by odpowiadała szybko na konkretne potrzeby, by szybko realizowała projekty badawczo-rozwojowe i by oferowała produkty, które są unikalne kosztowo i ekonomiczne.
Piotr Dardziński
Fot. Kacper Bakuła/Defence24.pl
Chciałbym podziękować zespołowi, który poświęcił dwa lata ciężkiej pracy na przygotowanie poduszkowca PRC-650 jak i Faradzie, która zaufała polskiej nauce. Mam nadzieję, że jest to początek owocnej, wieloletniej współpracy, po to aby wprowadzić te produkty na rynek polski jak i światowy.
Paweł Stężycki
Fot. Kacper Bakuła/Defence24.pl
Również chciałem bardzo serdecznie podziękować w imieniu Farady Group za zaufanie, przekazanie wspaniałej licencji na superprodukt jakim jest poduszkowiec ratowniczy. Farada Group będzie chciała tym samym dotrzymać obietnicy szybkiej produkcji w dobrej jakości. Do tej pory Farada Group produkuje drony do transportu medycznego i nie tylko, które dziennie pokonują dystans równy 1200 kilometrów. Liczę na to, że te poduszkowce będą pokonywały dziennie tysiące kilometrów po naszych wodach, piaskach, pustyniach, bagnach, gdzie tylko się da.
Szymon Kupaj

Poduszkowiec został z powodzeniem przetestowany na Zalewie Zegrzyńskim. Był to pierwszy etap testów w terenie, który miał na celu weryfikację poprawnego zachowania poduszkowca podczas lotu nad wodą, przy spokojnych warunkach pogodowych.

Fot. Kacper Bakuła/Defence24.pl

W projekcie poduszkowca PRC-650 zastosowane zostały doświadczenia zespołu Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa z zakresu optymalizacji aerodynamicznej, nowoczesnych technik wytwarzania oraz projektowania struktur kompozytowych. Poduszkowiec PRC-650 to kolejna konstrukcja Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa, która w porównaniu ze starszymi modelami zyskała zwiększoną o 40% moc układu napędowego, węzły transportowe dostosowane do transportu poduszkowca śmigłowcem, instalację elektryczną dostosowaną do trudnych warunków morskich, powiększoną kabinę i drzwi – dzięki czemu ułatwione jest podjęcie poszkodowanego z wody oraz większa jest przestrzeń do przeprowadzenia akcji ratowniczych i specjalnych, opatentowany system uchylanych klap bocznych zwiększający manewrowość poduszkowca.

Punktem wyjściowym do modernizacji poduszkowca były konsultacje z użytkownikami poprzednich generacji poduszkowców zaprojektowanych w Łukasiewicz – Instytucie Lotnictwa, które są eksploatowane od 20 lat.

Fot. Kacper Bakuła/Defence24.pl

Istotnym wymaganiem służb użytkujących starsze modele poduszkowców była potrzeba zwiększenia prędkości w warunkach lotu pod wiatr oraz większa niezawodność. W odpowiedzi na te wymagania do napędu poduszkowca wybrano silnik morski (w prototypie zastosowany został BUKH SOLAS) o mocy 200 KM oraz wentylator o średnicy powiększonej do 1600 mm, napędzany przez zmodernizowaną przekładnię pasową.

Fartuch typu balonowego zapewnia wysoką stabilność poduszki powietrznej i łatwość pilotażu a zamontowane na jego spodzie opatentowane łuski zwiększają odporność na rozdarcia. Duża powierzchnia poduszki powietrznej ułatwia wejście w ślizg na wodzie i zapewnia wysoką ładowność poduszkowca – 900 kg.

Poduszkowiec PRC-650
Nowy poduszkowiec z ILot-u. PRC-650
Fot. Maciej Szopa/Defence24

Zmodernizowany poduszkowiec PRC-650 oferuje przestronne warunki podróży dla 7 osób (w tym pilot) z możliwością podróży 9 osób. Podczas akcji ratunkowej możliwe jest ułożenie poszkodowanego na desce ortopedycznej wzdłuż kabiny.

Kokpit wyposażono w rozbudowany system wskaźników oraz komputer pokładowy z nawigacją GPS.

Główne cechy konstrukcji:

  • niezawodny silnik morski zapewnia dużą moc układu napędowego;
  • fartuch typu balonowego gwarantuje wysoką stabilność, łatwy pilotaż i szybkie wejście w ślizg;
  • opatentowana konstrukcja rewersów i sterów daje możliwość zmniejszenia ciągu bez zmiany ciśnienia w poduszce z równoczesną pełną sterownością kierunkową;
  • możliwość transportu śmigłowcem oraz w kontenerze morskim.
PRC-650 - wentylator
PRC-650 MSPO 2022
Fot. Maciej Szopa/Defence24

Dzięki zastosowaniu unikatowego połączenia rozwiązań technicznych poduszkowiec PRC-650 spełnia walory użytkowe, których nie posiada żaden z obecnie produkowanych poduszkowców tej klasy.

Nadzór nad budową poduszkowca sprawuje Polski Rejestr Statków. Pojazd jest certyfikowany zgodnie z Przepisami Klasyfikacji i Budowy Łodzi Motorowych.

Fot. Kacper Bakuła/Defence24.pl

Podstawowe dane techniczne poduszkowca PRC-650

  • Moc silnika: 200 KM
  • Wymiary kadłuba (dł./szer./wys.): 6500  x 2200 x 2100 mm
  • Prędkość maksymalna: 70 km/h
  • Masa pustej jednostki: 1300 kg
  • Masa rozporządzalna: 900 kg
  • Wysokość pokonywanych przeszkód: 350 mm

Artykuł przygotowany w oparciu o materiały Sieci Badawczej Łukasiewicz - Instytut Lotnictwa

Komentarze (2)

  1. Był czas_3 dekady

    Czy już ktoś te poduszkowce zamówił?

  2. Valdi

    Sieć badawcza To jakiś żart za 160 mln PLN rocznie Nic nie mają