Przemysł obronny

K2PL z elektroniczną obroną i koreański transporter na MSPO

Czołg podstawowy K2 Black Panther.
Fot. Damian Ratka/Defence24

W trakcie tegorocznej edycji Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego, ponownie państwem wiodącym jest Republika Korei. W trakcie bieżącej edycji, firma Hyundai Rotem prezentuje czołg K2 Black Panther, kołowy transporter opancerzony K808, a także dwa lądowe systemy bezzałogowe oraz koncepcje konfiguracji czołgu K2PL wraz z opartymi na nim pojazdami specjalistycznymi i zupełnie nowego transportera opancerzonego.

Reklama

K2/K2PL

Reklama

Na stoisku Hyundai Rotem, główną gwiazdą jest oczywiście prezentowany czołg podstawowy K2 Black Panther, w standardowej konfiguracji. Ale oprócz samego czołgu demonstrowane są też modele czołgu K2PL jak również bazujących na nim wariantów specjalistycznych.

Prezentowana w tym roku jedna z propozycji konfiguracji czołgu K2PL.
Fot. Damian Ratka/Defence24

Obecnie prezentowana konfiguracja pojazdu, co należy podkreślić, nadal nie jest równoznaczna z finalnym kształtem pojazdu, który ma zostać przyjęty na uzbrojenie Sił Zbrojnych RP. W rozmowie z generałem rezerwy dr Eui-Seong Lee, wiceprezesem Hyundai Rotem ds. Międzynarodowych Projektów Obronnych, udało się dowiedzieć jakie są główne kierunki zmian jakie zostaną wprowadzone w K2PL.

Proponowana w tym roku konfiguracja, przedstawia czołg K2PL wyposażony we wzmocnione burty wieży, system aktywnej obrony Trophy, zdalnie sterowany moduł uzbrojenia oraz system zakłócający BSL/BBSL.
Fot. Damian Ratka/Defence24

Te zmiany to przede wszystkim: wzmocnienie opancerzenia pojazdu, instalacja aktywnego systemu obrony typu hard kill, zdalnie sterowany moduł uzbrojenia oraz system zagłuszający układy sterowania bezzałogowych statków latających i amunicji krążącej. Zmiany będą więc skupione na zwiększeniu ochrony wozu, a także świadomości sytuacyjnej i siły ognia.

Model wozu zabezpieczenia technicznego na podwoziu czołgu K2PL.
Fot. Damian Ratka/Defence24

Sam prezentowany model czołgu, wyposażono w aktywny system obrony Trophy. Nie podjęto jednak jeszcze ostatecznej decyzji jaki "aktywny pancerz" ma być zastosowany w czołgu K2PL.

Model czołgu saperskiego na podwoziu czołgu K2PL.
Fot. Damian Ratka/Defence24

Prezentowane są również modele opartych na konstrukcji czołgu K2PL, pojazdów specjalistycznych w postaci wozu zabezpieczenia technicznego, czołgu saperskiego oraz mostu szturmowego.

Model mostu szturmowego na podwoziu czołgu K2PL.
Fot. Damian Ratka/Defence24

K808

Na wystawie Hyundai Rotem prezentowany jest również produkowany przez tą firmę kołowy transporter opancerzony K808.

Kołowy Transporter Opancerzony K808.
Fot. Damian Ratka/Defence24

Jak wiadomo, zgodnie z planami MON PGZ ma opracować nowy kołowy transporter opancerzony, zastępujący KTO Rosomak w ciągu kilku lat. Nie wyklucza to jednak potrzeby wykorzystania podzespołów od partnerów. Tutaj Hyundai Rotem, oferuje między innymi komponenty które wykorzystano w konstrukcji K808, lub inne podzespoły znajdujące się w ofercie przemysłu Republiki Korei.

Model projektu nowego, większego KTO z wieżą ZSSW-30.
Fot. Damian Ratka/Defence24

Na swoim stoisku Hyundai Rotem prezentuje również modele większego niż K808, kołowego transportera opancerzonego nowej generacji. Jeden z modeli wyposażono polską wieżę, drugi natomiast w włoską wieżę HITFACT-MkII uzbrojoną w armatę gładkolufową kaliber 120 mm. Podczas debaty Defence24.pl ze strony wiceprezesa Hyundai Rotem padła propozycja wspólnego opracowania nowego transportera i podzielenia się prawami intelektualnymi przez oba państwa.

KTO w wersji kołowego czołgu/niszczyciela czołgów z wieżą HITFACT uzbrojoną w armatę kalibru 120 mm.
Fot. Damian Ratka/Defence24

Bezzałogowe pojazdy lądowe

Na stoisku demonstrowane są również lądowe pojazdy bezzałogowe. Mniejszy z nich, dysponuje napędem w pełni elektrycznym i jest już testowany przez Armię Republiki Korei. Jest on również uzbrojony w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia z karabinem maszynowym.

Prezentowany lądowy bezzałogowy pojazd bojowy z napędem elektrycznym.
Fot. Damian Ratka/Defence24

Drugi pojazd to wielozadaniowa platforma napędzana ogniwami wodorowymi, które są napędem perspektywicznym oraz realną alternatywą dla napędów w pełni elektrycznych, szczególnie dla cięższych i bardziej wymagających pojazdów.

Warto zwrócić uwagę na opony o konstrukcji, nie wymagającej stosowania powietrza pompowanego do ich wnętrza.
Fot. Damian Ratka/Defence24

Pojazd ten jest demonstrowany w konfiguracji z systemem namierzania oraz zakłócania systemów sterujących latającymi bezzałogowcami i jednocześnie jako mobilna platforma startowa dla rozpoznawczego bezzałogowego statku powietrznymi.

Bezzałogowy lądowy pojazd wielozadaniowy, napędzany ogniwami wodorowymi.
Fot. Damian Ratka/Defence24

W praktyce pojazd ten może mieć różne konfiguracje i zastosowania. Nie tylko w domenie militarnej, ale również cywilnej, np. służąc do ewakuacji ludności z płonących budynków lub innych niebezpiecznych miejsc.

Pojazd w prezentowanej konfiguracji posiada zainstalowany system do zakłócania latających bezzałogowców, jednocześnie służąc jako mobilny nosiciel rozpoznawczych systemów bezzałogowych.
Fot. Damian Ratka/Defence24

Komentarze