Przemysł obronny

K2PL z elektroniczną obroną i koreański transporter na MSPO

Czołg podstawowy K2 Black Panther.
Czołg podstawowy K2 Black Panther.
Autor. Damian Ratka/Defence24

W trakcie tegorocznej edycji Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego, ponownie państwem wiodącym jest Republika Korei. W trakcie bieżącej edycji, firma Hyundai Rotem prezentuje czołg K2 Black Panther, kołowy transporter opancerzony K808, a także dwa lądowe systemy bezzałogowe oraz koncepcje konfiguracji czołgu K2PL wraz z opartymi na nim pojazdami specjalistycznymi i zupełnie nowego transportera opancerzonego.

Reklama

K2/K2PL

Reklama

Na stoisku Hyundai Rotem, główną gwiazdą jest oczywiście prezentowany czołg podstawowy K2 Black Panther, w standardowej konfiguracji. Ale oprócz samego czołgu demonstrowane są też modele czołgu K2PL jak również bazujących na nim wariantów specjalistycznych.

Prezentowana w tym roku jedna z propozycji konfiguracji czołgu K2PL.
Prezentowana w tym roku jedna z propozycji konfiguracji czołgu K2PL.
Autor. Damian Ratka/Defence24

Obecnie prezentowana konfiguracja pojazdu, co należy podkreślić, nadal nie jest równoznaczna z finalnym kształtem pojazdu, który ma zostać przyjęty na uzbrojenie Sił Zbrojnych RP. W rozmowie z generałem rezerwy dr Eui-Seong Lee, wiceprezesem Hyundai Rotem ds. Międzynarodowych Projektów Obronnych, udało się dowiedzieć jakie są główne kierunki zmian jakie zostaną wprowadzone w K2PL.

Reklama
Proponowana w tym roku konfiguracja, przedstawia czołg K2PL wyposażony we wzmocnione burty wieży, system aktywnej obrony Trophy, zdalnie sterowany moduł uzbrojenia oraz system zakłócający BSL/BBSL.
Proponowana w tym roku konfiguracja, przedstawia czołg K2PL wyposażony we wzmocnione burty wieży, system aktywnej obrony Trophy, zdalnie sterowany moduł uzbrojenia oraz system zakłócający BSL/BBSL.
Autor. Damian Ratka/Defence24

Te zmiany to przede wszystkim: wzmocnienie opancerzenia pojazdu, instalacja aktywnego systemu obrony typu hard kill, zdalnie sterowany moduł uzbrojenia oraz system zagłuszający układy sterowania bezzałogowych statków latających i amunicji krążącej. Zmiany będą więc skupione na zwiększeniu ochrony wozu, a także świadomości sytuacyjnej i siły ognia.

Model wozu zabezpieczenia technicznego na podwoziu czołgu K2PL.
Model wozu zabezpieczenia technicznego na podwoziu czołgu K2PL.
Autor. Damian Ratka/Defence24

Sam prezentowany model czołgu, wyposażono w aktywny system obrony Trophy. Nie podjęto jednak jeszcze ostatecznej decyzji jaki "aktywny pancerz" ma być zastosowany w czołgu K2PL.

Model czołgu saperskiego na podwoziu czołgu K2PL.
Model czołgu saperskiego na podwoziu czołgu K2PL.
Autor. Damian Ratka/Defence24

Prezentowane są również modele opartych na konstrukcji czołgu K2PL, pojazdów specjalistycznych w postaci wozu zabezpieczenia technicznego, czołgu saperskiego oraz mostu szturmowego.

Model mostu szturmowego na podwoziu czołgu K2PL.
Model mostu szturmowego na podwoziu czołgu K2PL.
Autor. Damian Ratka/Defence24

K808

Na wystawie Hyundai Rotem prezentowany jest również produkowany przez tą firmę kołowy transporter opancerzony K808.

Kołowy Transporter Opancerzony K808.
Kołowy Transporter Opancerzony K808.
Autor. Damian Ratka/Defence24

Jak wiadomo, zgodnie z planami MON PGZ ma opracować nowy kołowy transporter opancerzony, zastępujący KTO Rosomak w ciągu kilku lat. Nie wyklucza to jednak potrzeby wykorzystania podzespołów od partnerów. Tutaj Hyundai Rotem, oferuje między innymi komponenty które wykorzystano w konstrukcji K808, lub inne podzespoły znajdujące się w ofercie przemysłu Republiki Korei.

Model projektu nowego, większego KTO z wieżą ZSSW-30.
Model projektu nowego, większego KTO z wieżą ZSSW-30.
Autor. Damian Ratka/Defence24

Na swoim stoisku Hyundai Rotem prezentuje również modele większego niż K808, kołowego transportera opancerzonego nowej generacji. Jeden z modeli wyposażono polską wieżę, drugi natomiast w włoską wieżę HITFACT-MkII uzbrojoną w armatę gładkolufową kaliber 120 mm. Podczas debaty Defence24.pl ze strony wiceprezesa Hyundai Rotem padła propozycja wspólnego opracowania nowego transportera i podzielenia się prawami intelektualnymi przez oba państwa.

KTO w wersji kołowego czołgu/niszczyciela czołgów z wieżą HITFACT uzbrojoną w armatę kalibru 120 mm.
KTO w wersji kołowego czołgu/niszczyciela czołgów z wieżą HITFACT uzbrojoną w armatę kalibru 120 mm.
Autor. Damian Ratka/Defence24

Bezzałogowe pojazdy lądowe

Na stoisku demonstrowane są również lądowe pojazdy bezzałogowe. Mniejszy z nich, dysponuje napędem w pełni elektrycznym i jest już testowany przez Armię Republiki Korei. Jest on również uzbrojony w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia z karabinem maszynowym.

Prezentowany lądowy bezzałogowy pojazd bojowy z napędem elektrycznym.
Prezentowany lądowy bezzałogowy pojazd bojowy z napędem elektrycznym.
Autor. Damian Ratka/Defence24

Drugi pojazd to wielozadaniowa platforma napędzana ogniwami wodorowymi, które są napędem perspektywicznym oraz realną alternatywą dla napędów w pełni elektrycznych, szczególnie dla cięższych i bardziej wymagających pojazdów.

Warto zwrócić uwagę na opony o konstrukcji, nie wymagającej stosowania powietrza pompowanego do ich wnętrza.
Warto zwrócić uwagę na opony o konstrukcji, nie wymagającej stosowania powietrza pompowanego do ich wnętrza.
Autor. Damian Ratka/Defence24

Pojazd ten jest demonstrowany w konfiguracji z systemem namierzania oraz zakłócania systemów sterujących latającymi bezzałogowcami i jednocześnie jako mobilna platforma startowa dla rozpoznawczego bezzałogowego statku powietrznymi.

Bezzałogowy lądowy pojazd wielozadaniowy, napędzany ogniwami wodorowymi.
Bezzałogowy lądowy pojazd wielozadaniowy, napędzany ogniwami wodorowymi.
Autor. Damian Ratka/Defence24

W praktyce pojazd ten może mieć różne konfiguracje i zastosowania. Nie tylko w domenie militarnej, ale również cywilnej, np. służąc do ewakuacji ludności z płonących budynków lub innych niebezpiecznych miejsc.

Pojazd w prezentowanej konfiguracji posiada zainstalowany system do zakłócania latających bezzałogowców, jednocześnie służąc jako mobilny nosiciel rozpoznawczych systemów bezzałogowych.
Pojazd w prezentowanej konfiguracji posiada zainstalowany system do zakłócania latających bezzałogowców, jednocześnie służąc jako mobilny nosiciel rozpoznawczych systemów bezzałogowych.
Autor. Damian Ratka/Defence24

Komentarze (12)

  1. bc

    2/2 Anteny antydronowe warto rozbić na więcej modułów(trudniej uszkodzić) i lepiej rozmieścić np. na niszy wieży i na tylnej ścianie osłony celownika działonowego. Na cały tył kadłuba pancerz prętowy przeciwko dronom FPV. Na przód kadłuba więcej ERA/Pangolinu. Z przodu wyprowadzone zasilania i mocowanie do trału typu pająk, nagrzewnic indukcyjnych/mikrofalowych lub rolek. W ogóle warto chyba pokazać wstępny model K2PL, niech będzie debata. K808 ma za mały prześwit, NKTO nie może być też za wysoki imo 3,5m max, na wschodzie jest moda na rury z gazem nad drogami itd.

  2. bc

    1/2 Co do modelu K2 ze zdjęć, to parę spostrzeżeń na szybko: Granaty z policzków wieży(tam solidny pancerz) na boki(jak w Leo2A4) i środek(nad jarzmem armaty) albo z przodu między jarzmem a radarem. Większe i wyższe peryskopy, jeden powinien dotykać drugiego, najlepiej po 4 na właz. ASOP na całą półsferę a nie tylko horyzontalnie(ros na 100% skopiuje Javelina/Pirata). ZSMU za niski(wyrzutnię/ekrany od Trophy zasłaniają kamerę) i za mały kąt podniesienia(drony). Burty/zbiorniki paliwa za słabo chronione większość start na UA od arty, przynajmniej pancerz przestrzenny/warstwowy. ERA na strop koło celownika dowódcy a te zapasowe ogniwa gąsienic na przód pomiędzy lampy.

  3. nyx

    produkcja k2pl powinna być pod skrzydłami HSW.... inne firmy nie wykorzystają tego potencjału - chodzi mi o to że lokalizacja w PL dowolna, ale żeby HSW trzymało nad tym pieczę,

  4. Odyseus

    To są prezentowane czołgi K2 i wozy na ich podwoziu , K2PL widocznie jeszcze nie istnieje nawet jako demonstrator , chyba że będzie tylko mało zmodyfikowaną wersją K2 , bez 7 pary kół jak jest w standardowych konstrukcjach czołgu średniego i wydłużenia kadłuba czołg ten nie będzie wersją rozwojową, perspektywiczną a już tym bardziej eksportową, K2 może być świetnym czołgiem dla Państw górzystych jak Korea czy Grecja a takich Państw jest mało, natomiast na równiny tak jak u Nas się nie nadaje w obecnej wersji

  5. AdSumus

    Mam nadzieję że nie przyjdzie nikomu do głowy żeby kupować K808.

  6. Bożydar888

    Czy tylko ja mam wrażenie że ten K808, ma za małe koła?

  7. tkin ważny

    . Podczas debaty Defence24.pl ze strony wiceprezesa Hyundai Rotem padła propozycja wspólnego opracowania nowego transportera i podzielenia się prawami intelektualnymi przez oba państwa. Myślę, że sprawa jest warta przemyślenia, oddać wieżę za silnik z przekładnią. Tu nie ma przegranych są tylko wygrani nie tracimy wieży a zyskujemy napęd. Myślę też, że zrobienie doskonałego sprzętu we dwóch jest lepsze niż dobrego pojedynczo. Trudno z daleka wyrokować, ale czasami lepiej mądrze stracić niż głupio zyskać. Koreańczycy też mają coś na uwadze co dobrze świadczy o Polsce. Trzymam kciuki za powodzenie , i mądre decyzje.

  8. user_1047436

    Propozycja fajna , ale należałoby bardziej dopasować bok przedniej części opancerzenia wieży aby płynniej przechodził do powiększonej tylnej części wieży . Kolokwialnie żeby nie było schodka. Ma nadzieje że powiększenie tylnej części wiąże się z oddzieleniem amunicji od załogi. Podobne przejście ( bez schodków) powinno być zaimplementowane w innych konstrukcjach polskiej zbrojeniówki, Bezpieczniej i estetyczniej.

  9. Był czas_3 dekady

    "Podczas debaty Defence24.pl ze strony wiceprezesa Hyundai Rotem padła propozycja wspólnego opracowania nowego transportera i podzielenia się prawami intelektualnymi przez oba państwa." Hyundai Rotem dziękujemy, KTO opracujemy sami i z nikim nie będziemy się dzielić pomni doświadczeń z PATRIĄ I ROSOMAKIEM.. Być może skorzystamy z pewnych podzespołów których nie produkujemy.

  10. bc

    2/2 Anteny antydronowe warto rozbić na więcej modułów(trudniej uszkodzić) i lepiej rozmieścić np. na niszy wieży i na tylnej ścianie osłony celownika działonowego. Na cały tył kadłuba pancerz prętowy przeciwko dronom FPV. Na przód kadłuba więcej ERA/Pangolinu. Z przodu wyprowadzone zasilania i mocowanie do trału typu pająk, nagrzewnic indukcyjnych/mikrofalowych lub rolek. W ogóle warto chyba pokazać wstępny model K2PL, niech będzie debata. K808 ma za mały prześwit, NKTO nie może być też za wysoki imo 3,5m max, na wschodzie jest moda na rury z gazem itp nad drogami.

  11. bc

    1/2 Co do modelu K2 ze zdjęć, to parę spostrzeżeń na szybko: Granaty z policzków wieży(tam solidny pancerz) na boki(jak w Leo2A4) i środek(nad jarzmem armaty) albo z przodu między jarzmem a radarem. Większe i wyższe peryskopy, jeden powinien dotykać drugiego, najlepiej po 4 na właz. ASOP na całą półsferę a nie tylko horyzontalnie(ros na 100% skopiuje Javelina/Pirata). ZSMU za niski(wyrzutnię/ekrany od Trophy zasłaniają kamerę) i za mały kąt podniesienia(drony). Burty/zbiorniki paliwa za słabo chronione większość start na UA od arty, przynajmniej pancerz przestrzenny/warstwowy. ERA na strop koło celownika dowódcy a te zapasowe ogniwa gąsienic na przód pomiędzy lampy.

  12. Davien3

    Propozycja z wspólnym opracowanie nowego KTO wyglada ciekawie bo sam K808 jest na poziomie zwyklego Rosomaka.