Strona główna

MSPO 2022: Leonardo DRS pokazuje, jak działa załoga Abramsów

Fot. M.Dura

Amerykańska firma Leonardo DRS zaprezentowała w czasie MSPO 2022 w Kielcach system zarządzania walką czołgu Abrams ze szczególnym zwróceniem uwagi na system obserwacyjny kierowcy, jak również na nową jednostkę centralną/dystrybucji danych DDUx II.

Firma Leonardo DRS działająca w Arlington w stanie Wirginia, jest spółką zależną, należącą w całości do włoskiego koncernu Leonardo. Jest ona „wykonawcą, twórcą nowych technologii oraz dostawcą zintegrowanych produktów, usług i wsparcia dla wojska, agencji wywiadowczych i kontrahentów w dziedzinie obronności na całym świecie".

Fot. M.Dura

W czasie tegorocznego Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach firma ta zaprezentowała przede wszystkim nowy system zarządzania walką BMS (Battle Management System) czołgów Abrams, most mobilny JAB przeznaczony dla najcięższych pojazdów wojskowych, jak również system walki elektronicznej BlackLab.

„Jako wiodący dostawca zaawansowanych technologii dla amerykańskich sił zbrojnych projektujemy nasze zdolności, aby dać możliwość działania zarówno siłom amerykańskim, jak i naszym sojusznikom na całym świecie…. Cieszymy się, że możemy zaprezentować nasze zaawansowane technologie na MSPO i pokazać, dlaczego nasze technologie są w stanie utrzymywać naszych żołnierzy na całym świecie w pełnej gotowości do działań.”.
Mike Coulter – Prezes ds. Programów Międzynarodowych Leonardo DRS

Według Leonardo DRS: „Nowy system zarządzania bitwą reprezentuje najbardziej zaawansowaną generację wytrzymałych komputerów i wyświetlaczy zaprojektowanych do użytku wojskowego. Jest to system nowej generacji, wspólne rozwiązanie komputerowe, które poprawia świadomość sytuacyjną, dowodzenie i kontrolę, manewrowość oraz logistykę dla szeregu platform i systemów uzbrojenia".

Fot. M.Dura

Amerykanie w sposób bardzo przejrzysty zaprezentowali wszystkie elementy wchodzące w skład BMS, montując je po prostu na namalowanej sylwetce czołgu, ułatwiając tym samym nie tylko zrozumienie sposobu rozmieszczania poszczególnych elementów, ale również działania całego systemu. W prezentowanym BMS wyróżniono nową jednostkę centralną (dystrybucji danych) DDUx II. Amerykanie podkreślają bowiem, że jest to tak naprawdę „wysoce zintegrowany i wyjątkowo wytrzymały serwer obliczeniowy z technologią procesorową Intel Core i7, a także wymiennymi 2,5-calowymi, półprzewodnikowymi dyskami twardymi i szeroką gamą interfejsów zewnętrznych".

Według Leonardo DRS system ten idealnie nadaje się do: „zaspokojenia potrzeb obliczeniowych, działania w sieci/routingu, integracji czujników i przetwarzania sygnałów wideo w mobilnych i trudnych warunkach środowiskowych, w których niezawodność ma kluczowe znaczenie. Architektura wspiera jednocześnie hosting aplikacji, zarządzanie infrastrukturą sieciową oraz zbieranie i strumieniowanie danych z czujników. DDUx II może obsługiwać jednocześnie wiele systemów operacyjnych i urządzeń wirtualnych, aby sprostać zróżnicowanym wymaganiom dotyczącym aplikacji i dystrybucji danych".

Fot. M.Dura

Przedstawiciele firmy Leonardo DRS zwracali jeszcze szczególną uwagę na połączony z BMS system obserwacji EO/IR kierowcy Abramsa DVE-A (Abrams Driver's Vision Enhancer). System ten, wykorzystujący m.in. kamerę termowizyjną, poprawia świadomość sytuacyjną w pogorszonych warunkach obserwacyjnych, zapewniając ochronę, pozwalając na kontynuowanie misji oraz zwiększając skuteczność operacyjną. DVE-A został opracowany specjalnie dla czołgu podstawowego Abrams, umożliwiając kierowcy bezpieczne opuszczanie pojazdu za pomocą specjalnego wspornika szybkiego odłączania. Rozwiązanie to zostało sprawdzone w warunkach bojowych i jest używane do tej pory w ponad 2000 amerykańskich czołgów podstawowych Abrams. Będzie też zainstalowany na pojazdach przekazanych polskim siłom zbrojnym.

Odrębnym rozwiązaniem prezentowanym przez Leonardo DRS, ale również wspierającym działanie czołgów Abrams, jest most mobilny JAB (Joint Assault Bridge). Pozwala on na pokonywanie wodnych przeszkód terenowych lub rowów zapewniając większą swobodę manewrowania na polu bitwy.

YouTube cover video

System został zabudowany na podwoziu czołgu M1A1 Abrams. Umieszczono na nim istniejący już most rozkładany typu 85 AVLB (Armored Vehicle Launched Bridge) integrując go z nowym, hydraulicznym systemem rozkładania BLM (Bridge Launcher Mechanism) opracowanym wspólnie z izraelską firmą IMI (Israeli Military Industries). Całość jest rozkładana po naciśnięciu jednego przycisku w około trzy minuty. JAB pozwala na przekraczanie przeszkód terenowych o szerokości do 18,3 m.

Ostatnim rozwiązaniem prezentowanym przez Leonardo DRS w czasie MSPO w Kielcach jest sieciowe urządzenie rozpoznawcze BlackLab I2CEWS, zabezpieczające wykrywanie systemów łączności pracujących w paśmie od 2 MHz do 18 GHz. BlackLab pozwala na wykrywanie kierunku na źródło sygnału radiowego, jak również na jego geolokalizację poprzez wkreślanie tzw. „różnicy czasu przybycia" TDOA (Time Difference Of Arrival). Jest to również urządzenie wyposażone w pełny zestaw aplikacji do wykrywania, identyfikacji i śledzenia sygnałów.

Fot. M.Dura

Amerykanie podkreślają, że ich rozwiązanie spełnia wymagania wojskowe, co do rozmiaru, masy i poboru mocy SWaP (size, weight and power), bez uszczerbku wa możliwościach taktyczno-technicznych. Dzięki temu system, ten może być przenoszony w zestawie plecakowym, ale również montowany na różnego rodzaju platformach.

Stoisko Leonardo DRS w czasie MSPO 2022 mieści się stanowisku wystawienniczym F.11

Komentarze