Reklama

Ruszył następny etap pracy rozwojowej „Wielofunkcyjnej maszyny inżynieryjnej”

16 lipca 2013, 23:25
Ruszył następny etap pracy rozwojowej „Wielofunkcyjnej maszyny inżynieryjnej”

Inspektorat Uzbrojenia ogłosił przetarg na realizację etapu Projektowanie i Rozwój pracy rozwojowej pt. „Wielofunkcyjna maszyna inżynieryjna” (WMI). Termin zgłoszeń upływa 21 sierpnia 2013 r.
Przedmiotem zamówienia jest wykonanie prototypu wielofunkcyjnej maszyny inżynieryjnej oraz odpowiedniej dokumentacji technicznej. Prototyp WMI ma odpowiadać wymaganiom określonym w Założeniach Taktyczno – Technicznych,a jego oddanie ma być poprzedzone zbudowaniem modelu i przeprowadzeniem badań na jego zgodność z wymaganiami. Jeżeli chodzi o kryteria wyboru to 90 % punktów stanowi cena a 10% to termin wykonania prac. Jak ma wyglądać WMI? WMI powinna się składać z podwozia bazowego kołowego wieloosiowego oraz przyczepy, na której będzie przewożone 26 typów osprzętu roboczego WMI. System w położeniu transportowym (wraz z przyczepą i osprzętami roboczymi na przyczepie) powinien być niższy niż 4 m, jego szerokość nie powinna przekraczać 4 m, a długość nie powinna być większa niż 18,75 m. Dopuszczalna masa całkowita WMI wraz z przyczepą powinna być mniejsza niż 40 t, masa podwozia bazowego mniejsza niż 17 t, a prędkość zestawu nie mniejsza niż 60 km/h.Osprzęt techniczny ma pozwalać na realizację prac ziemnych w gruntach IV kategorii (z dopuszczalnym spadkiem wydajności do 50% wydajności maksymalnej osiąganej w gruntach II kategorii) w tym w terenie skażonym. Konstrukcja WMI powinna zapewnić osłonę balistyczną załogi (bez wskazania jaką) oraz ograniczyć czynniki narażenia obsługi na skutki detonacji miny podczas trałowania min lub podczas najazdu maszyny na minę. [caption id="attachment_30406" align="aligncenter" width="233"]IU rozpisał przetarg na wykonanie prototypu Wielofunkcyjnej Maszyny Inżynierskiej – fot. M.Dura IU rozpisał przetarg na wykonanie prototypu Wielofunkcyjnej Maszyny Inżynierskiej – fot. M.Dura[/caption] WMI-czyli inżynieryjny „scyzoryk szwajcarski” WMI wraz z przyczepą w zależności od potrzeb ma przewozić następujące osprzęty robocze: Według informacji przekazanej przez IU: 1. spycharko-ładowarkowy, 2. do wykrywania min; 3. do trałowania min; 4. do wykonywania rowów strzeleckich; 5. koparkowy; 6. spycharkowy; 7. zrywakowy; 8. wiertniczy; 9. dźwigowy; 10. chwytakowy (manipulator); 11. wyburzeniowy; 12. do wykonania drogi na przełaj w terenie zakrzaczonym; 13. widłowy; 14. do napełniania worków z piaskiem; 15. do zabijania słupków, pali, ścianek; 16. do rozkładania taśmy ostrzowej do zapór drutowych; 17. ewakuacyjny (wciągarka, bloczki, hol); 18. równiarkowy; 19. zgarniarkowy; 20. do rozkładania elastycznego pokrycia drogowego; 21. do zagęszczania gruntu; 22. odśnieżarkowy; 23. do cięcia asfaltu, betonu i konstrukcji stalowych; 24. do oczyszczania lotniska; 25. do ścinania drzew; 26. do pracy na wysokości; (MD)
MSPO
MSPO
KomentarzeLiczba komentarzy: 27
KrzysiekS
czwartek, 8 listopada 2018, 18:56

cytuję: F-15X nawet przez 80 lat przy typowym natężeniu eksploatacji.godziny jego lotu Boeing wyliczył na 27 tys. USD, gdy godzina lotu F-15C/D kosztuje 42 tys. USD, a F-22 czy F-35 znacznie więcej. Koszt godziny lotu F-16 jest tylko o 6 tys. USD niższy, przy znacznie mniejszych możliwościach bojowy.Dzięki nowym belkom AMBER F-15X będzie mógł przenosić nawet 22 kpr klasy powietrze-powietrze, np. AIM-120. Boeing gwarantuje, że F-15X będzie znacząco tańszy od F-35A jest gotów zawrzeć umowę o stałej cenie (nieoficjalnie mówi się o 65 mln USD). Ciekawa opcja.

wwerr
poniedziałek, 1 października 2018, 13:23

>>za dwa miliardy, które rząd chce przeznaczyć na bazę dla amerykanów >>mażna kupić 22 samoloty... Pewnie bez uzbrojenia i wsparcia ale liczy się sam fakt. Sam fakt się nie liczy, liczy sie uzbrojenie.

Pinkie
poniedziałek, 1 października 2018, 02:33

A czy dla nas lepszy F22 czy F35? Czy może obydwa modele bez zwiększania liczebności F16?

Davien
niedziela, 30 września 2018, 21:18

Polish Blues, ostatnia znana cena za SH z pakietem dla Kanady to ok 250mln za sztukę, F-35 Dla Danii to 180mln za sztukę, natomiast cena za F-16 dla Bułgarii to tak zwana cena maksymalna FMS czyli sporo może jeszcze spaść ( U nas za Patrioty spadła do połowy.) Obecnie chyba najbardziej opłacalny byłby jednak zakup F-35 i jednoczesna modernizacja F-16 do wersji F-16V

Davien
niedziela, 30 września 2018, 21:14

Olo czyli jakby liczyc wg ciebie to Rosja by cokolwiek sprzedac z uzbrojenia musi dopłacac by ktos to chciał wziąść?

Davien
niedziela, 30 września 2018, 21:13

Panie GTS, przy cenie za F-18E wynoszącej ok 100mln za sztuke dla USA to raczej Boeing musi niezle spuscić z tonu. Superhornety dla Kanady wyszły po 250mln za sztukę, F-35A dla Danii po 180mln za sztuke i Lightning II ciagle tanieje.

Davien
niedziela, 30 września 2018, 21:11

CB, cena najprawdopodobnie dotyczy maszyny w stanie flyaway czyli kompletnej ale bez uzbrojenia i pakietu wsparcia. Oprogramowanie jest jak najbardziej częścią samolotu, cieżko by bez niego latał, podobnie zintegrowane juz bazowo uzbrojenie. Za integracje uzbrojenia które nie zostało zintegrowane z F-35 musiałbys zapewne sam zapłacic, nikt takich rzeczy za darmo nie robi,

Davien
niedziela, 30 września 2018, 21:08

Michał w kontrakcie dla Danii przy poprzedniej cenie wychodziło z przeliczenia ok 180mln za F-35A z pełnym pakietem wiec cena jest jak widac dosyc wysoka. Co prawda dla Kanady SH z pakietem wyszły po 250mln...

bender
niedziela, 30 września 2018, 19:03

I proszę: zalożenia ekonomiczne programu F-35 zaczynają działać. Dostępny cenowo myśliwiec 5 generacji już jest tańszy od najlepszych samolotów generacji 4 i 4+. Wcześniej czy później cały Zachód będzie latał na F-35. My też.

Aaa
niedziela, 30 września 2018, 13:29

Za dwa miliardy, które rząd chce przeznaczyć na bazę dla amerykanów mażna kupić 22 samoloty... Pewnie bez uzbrojenia i wsparcia ale liczy się sam fakt. Zaraz niektórzy powiedzą, że baza to nasze bezpieczeństwo... 5 czy 6 tysięcy żołnierzy da nam bezpieczeństwo? Żołnierzy, którzy podczas manewrów ćwiczą wycofanie jednostek za Odrę? Serce się kraja...

Fanklub Daviena
niedziela, 30 września 2018, 13:23

Komiku Davienku - pamiętasz jak szydziłeś z rosyjskich maszyn, że są nitowane a teraz "klei się kompozyty"? To przyglądnij się teraz temu F-35 w budowie. Tylko od wręgi za kokpitem do dziobu F-35 ma 1500 nitów. Niestety Davienku, ale od stu lat nie wynaleziono w lotnictwie nic lepszego od nitowania. Kleić to sobie można jakieś pierdoły, które wymieniać można w całości, ale struktury siłowe i elementy, które naprawiać trzeba w warunkach polowych dalej się nituje. Przy okazji: Rosja właśnie zaczęła przechodzić na łopaty kompozytowe w helikopterach - nie dlatego, że nie potrafiła takich zrobić wcześniej. Potrafiła, ale wojsko nie godziło się, by z powodu zużycia przegubu trzeba było wymieniać całą łopatę a tak jest w przypadku łopat kompozytowych. Teraz Rosja wdrożyła kompozytowe łopaty z wymiennymi przegubami (USA tego jeszcze nie potrafi). Dlatego Rosja przy 10x mniejszym budżecie wojskowym nie boi się USA.

rozbawiony
niedziela, 30 września 2018, 12:33

LM zmienił taktykę. Teraz chce robić jak producenci drukarek atramentowych: drukarki tanio a potem eksploatacja (atramenty) w cenie, po której chce się płakać... :)

Marek1
niedziela, 30 września 2018, 12:12

R - kupić, kupić i kupić. Panowie, nawet jak by było Polskę stać(a nie stać), to i tak NIKT w MON, ani w SGRSZ nie ma pojęcia do czego i JAK można by te F-35 wykorzystać(poza przelotem na sierpniowej defiladzie). Aby F-35 mogły pokazać swoje możliwości niezbędna jest cała wojskowa INFRASTRUKTURA zdolna przyjąć i wykorzystać dane pozyskane przez sensory 35-tek. Takowa infrastruktura w skansenie p/t WP NIE występuje obecnie nawet w śladowych ilościach.

Zet
niedziela, 30 września 2018, 11:35

To cena za sam platowiec. Czy z silnikiem?

Michał
niedziela, 30 września 2018, 10:46

W artukule o F-16 dla Bułgarii pojawia się cena 145 mln za najnowszy F-16 Block 70, przy tej cenie 89,2 mln za F35 wygląda jak promocja. Pytanie ile cena wynosi ze wsparciem. Bo szczerze brak porównania powoduje, że wielu czytelników może uznać, że w końcu stać nas na F35. A domyślam się, że całe wsparcie może kosztować 2 lub 3 razy tyle co sam płatowiec.

As
niedziela, 30 września 2018, 09:41

Za 70 lat kupimy i my przy tej tendencji.

Obywatel PL
niedziela, 30 września 2018, 01:52

Koszt utrzymania to jedno, kosztu utrzymania to drugie, a czas powrotu do gotowości to trzecie. Nie ważne ile kosztują samoloty, jeśli nie będzie nas stać na ich obsługę. Podobnie co nam po samolotach, jeśli w razie W, będą unieruchomione na ziemi. Cena samolotu to nie wszystko.

Gustlik
niedziela, 30 września 2018, 00:30

Może kiedyś się doczekamy...

Wojtek
sobota, 29 września 2018, 22:53

Ciekawe kiedy dokupimy z 50 nowych samolotów i na co się zdecydujemy F-16V czy F-35?

Gts
sobota, 29 września 2018, 22:05

LM bedzie musial jeszcze szybciej schodzic z ceny bo Boeing pokazal, ze mozna budowac znacznie taniej, nacisk na LM w wykonaniu Pentagonu moze byc teraz znacznie intensywniejszy.

Olo
sobota, 29 września 2018, 21:59

Niższa cena, bo jeden już spadł. Jeszcze kilka spadnie i będą w cenie F-16.

-CB-
sobota, 29 września 2018, 20:01

Ciekawe, czy te 80 milionów ma być dla członków programu, czy dla państw obcych. No i do ceny należy oczywiście doliczyć jeszcze uzbrojenie. Tu znowu pytanie, czy w cenie płatowca kupujemy już gotowy do walki samolot tyle że nieuzbrojony, czy trzeba oddzielnie zapłacić za całe oprogramowanie i integrację uzbrojenia jakie się wybierze. Wbrew pozorom te wszystkie koszty po zsumowaniu mogą być nadal dość wysokie. A jeszcze przygotowanie infrastruktury, szkolenia, pakiety serwisowe itp. itd.

Habad Lubawicz
sobota, 29 września 2018, 19:25

Okazja nie ma co, chyba sam jeden kupie

maniek
sobota, 29 września 2018, 19:05

Jaka dziś jest cena jednostkowa nowego f-16 w najnowszej wersji ?

sojer
sobota, 29 września 2018, 18:40

90 mln USD za sztukę bez uzbrojenia i cła? Na pewno będzie nas stać zastąpić MiG-29...

Polish blues
sobota, 29 września 2018, 18:29

Czyli ok 400 mln PLN za sztukę? Jak to się ma do cen np. F18 Superhornet albo najnowszej wersji F-16 (proponowanej Bułgarii)? Czy ktoś wie?

R
sobota, 29 września 2018, 17:20

Prawdę mówiąc ze 12 moglibyśmy kupić. Byłyby więcej warte bojowo niż wszystkie Su-22 i z połowa MiG-29 razem wzięte