Reklama

MSPO 2018: Dwa wcielenia zmodernizowanego BWR

6 września 2018, 09:58
MSPO 2018: Dwa wcielenia zmodernizowanego BWR
Zmodernizowany BWR-1D. Fot. M. Rachwalska/Defence24.pl.

Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne w Poznaniu prezentują podczas MSPO 2018 dwa egzemplarze zmodyfikowanych bojowych wozów rozpoznawczych BWR-1S i BWR-1D. Oba pojazdy przeszły już badania, w tym próby pływania.

MIĘDZYNARODOWY SALON PRZEMYSŁU OBRONNEGO - SERWIS SPECJALNY DEFENCE24.PL

W ramach modernizacji na obu pojazdach wprowadzono następujące nowe systemy i urządzenia:

  • - łączności zewnętrznej opartej na radiostacjach firm Harris oraz Radmor;
  • - system teleinformatyczny wraz z cyfrowym system łączności wewnętrznej bazujący na rozwiązaniach Grupy WB;
  • - system obserwacji dookólnej oparty na wielofunkcyjnej lornetce termowizyjnej JIM LR;
  • - zamontowano zintegrowaną głowicę optoelektroniczną ZIG-T-2R;
  • - wprowadzono radar rozpoznania pola walki SR HAWK(V)2E z funkcją lokalizacji wybuchów artyleryjskich;
  • - dodano nowy system pozycjonowania oparty na nawigacji inercyjnej TALIN 5000 wraz z odbiornikiem GPS typu DAGR. 

Ponadto wozy otrzymały automatyczny przyrząd rozpoznawania skażeń chemicznych AP4C, miniaturowy wykrywacz min MIMID czy wynośny radiometr DPO. Otrzymały też pozyskane na Słowacji, fabrycznie nowe silniki UTD-20, co powinno przyczynić się do poprawy warunków eksploatacji.

Przeżywalność i funkcjonalność pojazdu poprawiono poprzez montaż systemu samoosłony typu SSP-1N Obra-3 firmy PCO, wielozakresowego pokrycia maskującego Berberys typu C grupy Lubawa, pomocniczego źródła zasilania APU o mocy 2 kW zasilanego ze zbiorników pojazdu, ogrzewania postojowego, powiększonych zbiorników w tylnych drzwiach, pasywnych przyrządów obserwacyjno-celowniczych, ergonomicznych siedzeń dla wszystkich członków załogi i gąsienic z nakładkami gumowymi. 

Obecnie w Wojskach Lądowych eksploatowanych jest 38 sztuk BWR opracowanych na podwoziu znanego BWP-1. 22 egzemplarze w wersji BWR-1D (BRM-1K) są produkcji radzieckiej a pozostałe 16 to odmiana BWR-1S (BPzV kr. Svatawa) pochodząca z byłej Czechosłowacji. Wyposażone są one m.in. w stację radiolokacyjną PSNR-05K, dalmierz HLD-5 i analogowe środki łączności. Od momentu wprowadzenia ich do użytkowania (BWR-1D pochodzi z końca lat osiemdziesiątych, BWR-1S jest nieco nowszy) nie prowadzono żadnych prac związanych z modernizacją ich wyposażenia. 

Dopiero w 2017 roku w wyniku podpisanej z 1. Regionalną Bazą Logistyczną zostały poddane remontowi i modyfikacji wyposażenia specjalnego dwa wozy w wersjach BWR-1S i BWR-1D, tak aby oba warianty tego pojazdu zyskały nowe możliwości bojowe. Cały proces został opracowany i wykonany przez Biuro Konstrukcyjno-Technologiczne WZM S.A. W jego ramach przeprowadzono naprawę główną (przywrócenie pełnej sprawności i cech użytkowych) oraz zmodyfikowano wyposażenie specjalne. Na MSPO 2017 prezentowano prototyp odmiany – BWR-1S, podczas gdy w tym roku w Kielcach zwiedzający mogą się zapoznać z oboma wariantami pojazdu po badaniach.

image
Zmodernizowany BWR-1S. Fot. M. Rachwalska/Defence24.pl.

W grudniu 2017 roku dokonano bowiem odbioru prezentowanych wozów, następnie trafiły one na badania typu w Wojskowym Instytucie Techniki Pancernej i Samochodowej w Sulejówku. Trwały one od połowy lutego do czerwca 2018 roku i zakończyły się wynikiem pozytywnym. Ich zasadniczym celem była ocena spełnienia przez zmodyfikowane BWR  zapisów zawartych w Wymaganiach Eksploatacyjno-Technicznych (WET) zatwierdzonych przez Gestora tego sprzętu, czyli Zarząd Rozpoznania i Walki Elektronicznej Inspektoratu Rodzajów Wojsk DGRSZ.

Badania objęły pełne sprawdzenie wyposażenia specjalnego wprowadzonego w wyniku modyfikacji jak i  jego konfigurację z wyposażeniem nie podlegającym takim zabiegom. Testów dokonano m.in.  w komorze klimatycznej w temperaturach -30°C i +50°C oraz przy zwiększonej wilgotności (98%). Przeprowadzono również próby pływania. Sprawdzono też działanie zamontowanego systemu samoosłony. W zakresie badań funkcjonalnych sprawdzeniom podlegał nowego typu radiolokator pola walki, testowano między innymi funkcję wykrywania źródła ognia artyleryjskiego. 

W ramach badań stwierdzono, że założenia zostały spełnione, a modyfikacja zapewnia skokowe zwiększenie efektywności użycia w porównaniu ze standardowym pojazdem. Głównym tego powodem jest zamontowanie  specjalistycznego wyposażenia umożliwiającego realizację podstawowych funkcji takich jak rozpoznanie, dokładne pozycjonowanie czy zapewnienie cyfrowej łączność i pełnej wymiany danych z innymi systemami walki. Modyfikacja przyczyniła też się do poprawy warunków i komfortu pracy dla załogi BWR. 

Obecnie trwają prace nad modyfikacją trzech kolejnych wozów realizowane w ramach umowy zawartej jeszcze w 2017 roku. Przedstawiciele WZM S.A. przewidują, że zostanie ona zrealizowana jeszcze w tym roku. Według wcześniejszych deklaracji Ministerstwa Obrony Narodowej planowane jest zmodernizowanie wszystkich 38 pojazdów do 2022 roku.

Wprowadzenie tych pojazdów przyczyni się do poprawy możliwości efektywnego działania zespołów rozpoznawczych Wojsk Lądowych, działających na styku  walczących wojsk czy w głębi ugrupowania przeciwnika. Na korzyść przemawiają też argumenty ekonomiczne, bo na dotychczas stosowanym, choć częściowo zmodyfikowanym, nośniku zamontowano zupełnie nowy sprzęt – zdecydowanie zwiększający możliwości bojowe – przy umiarkowanych kosztach takiego procesu. 

BWR-1 to obecnie jedyne specjalistyczne wozy rozpoznawcze na podwoziach gąsienicowych w Wojsku Polskim. W większości brygad (także pancernych) w kompaniach rozpoznawczych używane są wozy BRDM-2 4x4 w różnych wariantach, natomiast w związkach  uzbrojonych w KTO Rosomak używane są transportery w wersji bojowej (specjalistyczne R1/R2 są dopiero planowane do wdrożenia). BWR mają zostać docelowo zastąpione przez nowej generacji wozy gąsienicowe pod kryptonimem Żuk, oparte na nowych bojowych wozach piechoty Borsuk.

MIĘDZYNARODOWY SALON PRZEMYSŁU OBRONNEGO - SERWIS SPECJALNY DEFENCE24.PL

MSPO
MSPO
KomentarzeLiczba komentarzy: 0